TEACHING AS A SPACE FOR REINVENTION OF MALE BODY: resistance and subjectivity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Rogério Machado
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2290
Resumo: This scripture is configured as an offshoot of my master's research, which investigated how high school teachers experienced the "refusal to submit to hegemonic masculinity" and build their bodies and masculinity in relation to teaching. I analyze excerpts from teachers' narratives obtained through interviews in order to discuss the complex interweaving among affective relations from/in teaching, the faculty and their masculinity and their own artistic performance of themselves. For this analysis, I dialog mainly with authors such Michel Foucault, Gilles Deleuze and Nietzsche. The body of teachers is here understood as a plan and vehicle of affective and vibrational forces which pass through it, and that puts them in motion and reterritorialization un-reterritorialization: flow-forces that vibrate bodily and enable other subjectivity, as well as engender variations in their performativity of gender.
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spelling TEACHING AS A SPACE FOR REINVENTION OF MALE BODY: resistance and subjectivityLA DOCENCIA COMO ESPACIO DE REINVENCIÓN DEL CUERPO DE LOS HOMBRES: resistencia y subjetivaciónA DOCÊNCIA COMO ESPAÇO DE REINVENÇÃO DO CORPO MASCULINO: resistência e subjetivaçãoBody. Teaching. Masculinities. Subjectivity.Cuerpo. Docencia. Masculinidades. Subjetivación.Corpo. Docência. Masculinidades. Subjetivação.This scripture is configured as an offshoot of my master's research, which investigated how high school teachers experienced the "refusal to submit to hegemonic masculinity" and build their bodies and masculinity in relation to teaching. I analyze excerpts from teachers' narratives obtained through interviews in order to discuss the complex interweaving among affective relations from/in teaching, the faculty and their masculinity and their own artistic performance of themselves. For this analysis, I dialog mainly with authors such Michel Foucault, Gilles Deleuze and Nietzsche. The body of teachers is here understood as a plan and vehicle of affective and vibrational forces which pass through it, and that puts them in motion and reterritorialization un-reterritorialization: flow-forces that vibrate bodily and enable other subjectivity, as well as engender variations in their performativity of gender.Esta escritura está configurada como un desdoblamiento de mi investigación del grado de maestría, que investigué el modo como profesores de Enseñanza Secundaria (o Media) tuvieron  experiencia de insumisión masculinidad hegemónica y construyen sus cuerpos y su propia masculinidad en la relación con la actividad docente. Analizo extracto de narrativas de los profesores obtenidas por medio de entrevistas de modo a discutir el complejo entrelazamiento entre las relaciones afectivas de/en la docencia, el cuerpo de profesores y su propia masculinidad, y su performance artístico de sí mismos. Para tal análisis, yo dialogo principalmente con autores como Michel Foucault, Gilles Deleuze e Nietzsche. El cuerpo de los profesores es comprendido, aquí, como plan de inscripción y vehículo de fuerzas afectivas y vibratorias que por ello pasan, y que los pone en movimiento de desterritorialización y reterritorialización: fuerzas-flujos que vibran corporalmente y posibilitan otras subjetividades, así como engendran variaciones en su performances de género.Essa escritura se configura como um desdobramento da na minha pesquisa de mestrado, que investigou o modo como professores de Ensino Médio que experenciam a “insubmissão à masculinidade hegemônica” e constroem seus corpos e suas masculinidades na relação com a atividade docente. Analiso excertos das narrativas dos professores, obtidas por meio de entrevistas, e discutir o complexo imbricamento entre as relações afetivas da/na docência, o corpo docente e suas masculinidades e a artistagem de si. Para tal análise, dialogo principalmente, com autores como Michel Foucault, Gilles Deleuze e Nietzsche. O corpo desses professores aqui é compreendido como plano de inscrição e veículo das forças afctivas e vibratórias que por ele passam e que os coloca em movimento de desterritorializações e reterritorialização: forças-fluxos que vibram corporalmente e possibilitam outras subjetivações, bem como engendram variações em suas performatividades de gênero.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/229010.19177/prppge.v8e142014453-467Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 14 (2014): Educação do corpo; 453-4672179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2290/1912Rosa, Rogério Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:59:49Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2290Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:59:49Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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