THE WRITTEN REFLECTION IN TEACHERS' PROFESSIONAL DIARIES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19981 |
Resumo: | Within the scope of a study aims to understand how the organization of a research-training project that emphasized professional writing, within an established community of practice, the Portuguese Movement of the Modern School, contributed to the professional development of six teachers from the 1st CEB, we present in this article the types of written reflection that were mobilized in the nine professional diaries produced. Using some analysis models of written reflection as a reference, a content analysis of the diaries was carried out, defining three categories of analysis: 1st Descriptive writing; 2nd Reflection of practice cases; 3rd Theorizing reflection. The data suggest that the reflection of practice cases was the analysis category with the most registration units, which is understandable given that the project in question reflected the characteristics of an investigation of practice, in which it was improved and knowledge was produced and disseminated. |
id |
UNISUL-4_b406f827dd58def070ea1d26b223ab0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/19981 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE WRITTEN REFLECTION IN TEACHERS' PROFESSIONAL DIARIES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊSLA REFLEXIÓN ESCRITA EN LOS DIARIOS PROFESIONALES DE LOS PROFESORES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊSA REFLEXÃO ESCRITA NOS DIÁRIOS PROFISSIONAIS DE PROFESSORES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊSWriten reflection; Professional diaries; Teachers as researchers; Research-training; Movement of the Modern School.Reflexão escrita; Diários profissionais; Professores investigadores da prática; Investigação-formação; Movimento da Escola Moderna.Reflexión escrita Diarios profesionalesProfesores investigadores de la prácticaInvestigación-formación Movimiento de la Escuela Moderna Within the scope of a study aims to understand how the organization of a research-training project that emphasized professional writing, within an established community of practice, the Portuguese Movement of the Modern School, contributed to the professional development of six teachers from the 1st CEB, we present in this article the types of written reflection that were mobilized in the nine professional diaries produced. Using some analysis models of written reflection as a reference, a content analysis of the diaries was carried out, defining three categories of analysis: 1st Descriptive writing; 2nd Reflection of practice cases; 3rd Theorizing reflection. The data suggest that the reflection of practice cases was the analysis category with the most registration units, which is understandable given that the project in question reflected the characteristics of an investigation of practice, in which it was improved and knowledge was produced and disseminated.En el ámbito de un estudio que visa comprender como la organización de un proyecto de investigación-formación que daba énfasis a la escritura profesional, dentro de una comunidad de prática ya constituída, el Movimiento de la Escuela Moderna Portugués contribuyó para el desarrollo profesional de seis profesores de 1º y 2º de Primaria. Presentamos en este artículo los tipos de reflexión escrita que fueron mobilizados en los nueve diarios profesionales producidos. Teniendo como referencia algunos modelos de análisis de la reflexión escrita, se realizó un análisis de contenido de los diarios, habiendo sido definidas tres categorías de análisis: 1ª Escrita descriptiva; 2ª Reflexión de casos de la práctica; 3ª Reflexión teorizadora/conceptual. Los datos revelan que la reflexión de casos de la práctica fue la categoría de análisis con más unidades de registro, lo que se comprende dado el proyecto en causa haber plasmado las características de una investigación de la práctica, en que se ha mejorado la misma, se ha producido y se ha divulgado conocimiento. No âmbito de um estudo que visa compreender como a organização de um projeto de investigação-formação que dava ênfase à escrita profissional, dentro de uma comunidade de prática já constituída, o Movimento da Escola Moderna Português, contribuiu para o desenvolvimento profissional de seis professores do 1º CEB, apresentamos neste artigo os tipos de reflexão escrita que foram mobilizados nos nove diários profissionais produzidos. Tendo como referência alguns modelos de análise da reflexão escrita, realizou-se uma análise de conteúdo aos diários, definindo-se três categorias de análise: 1ª Escrita descritiva; 2ª Reflexão de casos da prática; 3ª Reflexão teorizadora. Os dados revelam que a reflexão de casos da prática foi a categoria de análise com mais unidades de registo, o que se compreende dado o projeto em causa ter refletido as características de uma investigação da prática, em que se melhorou a mesma e se produziu e divulgou conhecimento.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1998110.59306/poiesis.v17e31202373-96Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 73-962179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19981/13487Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMestre, Luís2023-07-24T18:22:53Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/19981Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:22:53Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE WRITTEN REFLECTION IN TEACHERS' PROFESSIONAL DIARIES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS LA REFLEXIÓN ESCRITA EN LOS DIARIOS PROFESIONALES DE LOS PROFESORES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS A REFLEXÃO ESCRITA NOS DIÁRIOS PROFISSIONAIS DE PROFESSORES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS |
title |
THE WRITTEN REFLECTION IN TEACHERS' PROFESSIONAL DIARIES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS |
spellingShingle |
THE WRITTEN REFLECTION IN TEACHERS' PROFESSIONAL DIARIES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS Mestre, Luís Writen reflection; Professional diaries; Teachers as researchers; Research-training; Movement of the Modern School. Reflexão escrita; Diários profissionais; Professores investigadores da prática; Investigação-formação; Movimento da Escola Moderna. Reflexión escrita Diarios profesionales Profesores investigadores de la práctica Investigación-formación Movimiento de la Escuela Moderna |
title_short |
THE WRITTEN REFLECTION IN TEACHERS' PROFESSIONAL DIARIES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS |
title_full |
THE WRITTEN REFLECTION IN TEACHERS' PROFESSIONAL DIARIES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS |
title_fullStr |
THE WRITTEN REFLECTION IN TEACHERS' PROFESSIONAL DIARIES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS |
title_full_unstemmed |
THE WRITTEN REFLECTION IN TEACHERS' PROFESSIONAL DIARIES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS |
title_sort |
THE WRITTEN REFLECTION IN TEACHERS' PROFESSIONAL DIARIES: UM PROJETO DE INVESTIGAÇÃO-FORMAÇÃO NO MOVIMENTO DA ESCOLA MODERNA PORTUGUÊS |
author |
Mestre, Luís |
author_facet |
Mestre, Luís |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mestre, Luís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Writen reflection; Professional diaries; Teachers as researchers; Research-training; Movement of the Modern School. Reflexão escrita; Diários profissionais; Professores investigadores da prática; Investigação-formação; Movimento da Escola Moderna. Reflexión escrita Diarios profesionales Profesores investigadores de la práctica Investigación-formación Movimiento de la Escuela Moderna |
topic |
Writen reflection; Professional diaries; Teachers as researchers; Research-training; Movement of the Modern School. Reflexão escrita; Diários profissionais; Professores investigadores da prática; Investigação-formação; Movimento da Escola Moderna. Reflexión escrita Diarios profesionales Profesores investigadores de la práctica Investigación-formación Movimiento de la Escuela Moderna |
description |
Within the scope of a study aims to understand how the organization of a research-training project that emphasized professional writing, within an established community of practice, the Portuguese Movement of the Modern School, contributed to the professional development of six teachers from the 1st CEB, we present in this article the types of written reflection that were mobilized in the nine professional diaries produced. Using some analysis models of written reflection as a reference, a content analysis of the diaries was carried out, defining three categories of analysis: 1st Descriptive writing; 2nd Reflection of practice cases; 3rd Theorizing reflection. The data suggest that the reflection of practice cases was the analysis category with the most registration units, which is understandable given that the project in question reflected the characteristics of an investigation of practice, in which it was improved and knowledge was produced and disseminated. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19981 10.59306/poiesis.v17e31202373-96 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19981 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17e31202373-96 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19981/13487 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 73-96 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749409689600 |