THE CHILDREN'S LISTENING AND THE TEACHING IN EARLY EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Agostinho, Katia Adair
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6178
Resumo: This article discusses the contribution of listening to children to think about the specificity of teaching in children's education; aims to contribute to the debate about the guidelines for the education of teachers of childhood education, qualifying the basic education in Brazil. It is considered that when knowing the children, we inform the education of children. Thereunto, the important reflections that seek to capture the generational contribution of children help in the construction of a proposal of education for children, inclusive, democratic and emancipatory. The recognition of early childhood education as a first stage of basic education has consequences for the training of their professionals, since the knowledge regarding childhood is still in the process of construction and in search of its space in the curricula of the courses of Pedagogy.
id UNISUL-4_b5d264ab3916499f66900f8fb3428b52
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6178
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE CHILDREN'S LISTENING AND THE TEACHING IN EARLY EDUCATIONLA ESCUCHA DE LOS NIÑOS Y DOCENCIA EN LA EDUCACIÓN INFANTILA ESCUTA DAS CRIANÇAS E A DOCÊNCIA NA EDUCAÇÃO INFANTILEarly educationTeacher trainingTeachingResearch with childrenChildhood.Educación infantilFormación de profesoresDocenciaInvestigación con niñosInfanciaEducação infantilFormação de professoresDocênciaPesquisa com criançasInfânciaThis article discusses the contribution of listening to children to think about the specificity of teaching in children's education; aims to contribute to the debate about the guidelines for the education of teachers of childhood education, qualifying the basic education in Brazil. It is considered that when knowing the children, we inform the education of children. Thereunto, the important reflections that seek to capture the generational contribution of children help in the construction of a proposal of education for children, inclusive, democratic and emancipatory. The recognition of early childhood education as a first stage of basic education has consequences for the training of their professionals, since the knowledge regarding childhood is still in the process of construction and in search of its space in the curricula of the courses of Pedagogy.El presente artículo discurre sobre la contribución de la escucha de los niños para pensar la especificidad de la docencia en la educación infantil; se pretende contribuir con el debate acerca de las orientaciones para la formación de maestros de la educación de la infancia, calificando la educación básica en Brasil. Se considera que, al conocer a los niños, informamos la educación infantil. Así, las importantes reflexiones que buscan captar la contribución generacional de los niños auxilian en la construcción de una propuesta de educación propia para los niños pequeños, inclusiva, democrática y que emancipa. El reconocimiento de la educación infantil como primera etapa de la educación básica trae consecuencias para la formación de sus profesionales, una vez que los conocimientos referentes a la niñez todavía se encuentran en proceso de construcción y en busca de su espacio en los currículos de los cursos de Pedagogía.O presente artigo discorre sobre a contribuição da escuta das crianças para pensar a especificidade da docência na Educação Infantil; visa a contribuir com o debate acerca das orientações para a formação de professores da educação da infância, qualificando a Educação Básica no Brasil. Considera-se que, ao conhecer as crianças, informamos a Educação Infantil. Assim, as importantes reflexões, que buscam captar a contribuição geracional das crianças, auxiliam na construção de uma proposta de Educação própria para as crianças pequenas, inclusiva, democrática e emancipatória. O reconhecimento da Educação Infantil como primeira etapa da Educação Básica traz consequências para a formação dos seus profissionais, uma vez que os conhecimentos referentes à infância ainda se encontram em processo de construção e em busca de seu espaço nos currículos dos cursos de Pedagogia.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionponto de vistaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/617810.19177/prppge.v12e212018154-166Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 154-1662179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6178/3940Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAgostinho, Katia Adair2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6178Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CHILDREN'S LISTENING AND THE TEACHING IN EARLY EDUCATION
LA ESCUCHA DE LOS NIÑOS Y DOCENCIA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL
A ESCUTA DAS CRIANÇAS E A DOCÊNCIA NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title THE CHILDREN'S LISTENING AND THE TEACHING IN EARLY EDUCATION
spellingShingle THE CHILDREN'S LISTENING AND THE TEACHING IN EARLY EDUCATION
Agostinho, Katia Adair
Early education
Teacher training
Teaching
Research with children
Childhood.
Educación infantil
Formación de profesores
Docencia
Investigación con niños
Infancia
Educação infantil
Formação de professores
Docência
Pesquisa com crianças
Infância
title_short THE CHILDREN'S LISTENING AND THE TEACHING IN EARLY EDUCATION
title_full THE CHILDREN'S LISTENING AND THE TEACHING IN EARLY EDUCATION
title_fullStr THE CHILDREN'S LISTENING AND THE TEACHING IN EARLY EDUCATION
title_full_unstemmed THE CHILDREN'S LISTENING AND THE TEACHING IN EARLY EDUCATION
title_sort THE CHILDREN'S LISTENING AND THE TEACHING IN EARLY EDUCATION
author Agostinho, Katia Adair
author_facet Agostinho, Katia Adair
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Agostinho, Katia Adair
dc.subject.por.fl_str_mv Early education
Teacher training
Teaching
Research with children
Childhood.
Educación infantil
Formación de profesores
Docencia
Investigación con niños
Infancia
Educação infantil
Formação de professores
Docência
Pesquisa com crianças
Infância
topic Early education
Teacher training
Teaching
Research with children
Childhood.
Educación infantil
Formación de profesores
Docencia
Investigación con niños
Infancia
Educação infantil
Formação de professores
Docência
Pesquisa com crianças
Infância
description This article discusses the contribution of listening to children to think about the specificity of teaching in children's education; aims to contribute to the debate about the guidelines for the education of teachers of childhood education, qualifying the basic education in Brazil. It is considered that when knowing the children, we inform the education of children. Thereunto, the important reflections that seek to capture the generational contribution of children help in the construction of a proposal of education for children, inclusive, democratic and emancipatory. The recognition of early childhood education as a first stage of basic education has consequences for the training of their professionals, since the knowledge regarding childhood is still in the process of construction and in search of its space in the curricula of the courses of Pedagogy.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ponto de vista
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6178
10.19177/prppge.v12e212018154-166
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6178
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e212018154-166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6178/3940
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 154-166
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748381036544