A modernidade diante do problema do conhecimento
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/640 |
Resumo: | The text is divided into two parts, the first one opens the discussion of truth with the Theory of Scientific Knowledge, identifying internal limits to the modern pretension. The knowledge construction perspective through modernity brought tremendous benefits to the mankind. On the other side, it brought the growing omnipotent pretension of the human reason, that seeks in science the answers to all the questions of the human being. It is a model of knowledge construction that is claiming the status of a model par excellence in knowledge construction, taken as a result of an objectifying act of thinking. The second part discusses that criticism has grown contemporaneously in such a way to relate itself to knowledge, that seeks in the post-cartesian notion of knowledge the omnipotent rational subject, who wants to have the primacy of thought, as exclusive, in the production of knowledge. The criticism that arises is precisely in this contradiction, in realizing that such a model cannot respond for its assumptions, this is, the realm of reason on the totality of knowledge. Thus, conditions arise to reflect on a new knowledge, based on the question of the tradition appropriation that in an educational context refers to the expectation of overcoming such limits. |
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A modernidade diante do problema do conhecimentoA modernidade diante do problema do conhecimentoModernityKnowledgeScienceEducationModernidadeconhecimentociênciaEducaçãoThe text is divided into two parts, the first one opens the discussion of truth with the Theory of Scientific Knowledge, identifying internal limits to the modern pretension. The knowledge construction perspective through modernity brought tremendous benefits to the mankind. On the other side, it brought the growing omnipotent pretension of the human reason, that seeks in science the answers to all the questions of the human being. It is a model of knowledge construction that is claiming the status of a model par excellence in knowledge construction, taken as a result of an objectifying act of thinking. The second part discusses that criticism has grown contemporaneously in such a way to relate itself to knowledge, that seeks in the post-cartesian notion of knowledge the omnipotent rational subject, who wants to have the primacy of thought, as exclusive, in the production of knowledge. The criticism that arises is precisely in this contradiction, in realizing that such a model cannot respond for its assumptions, this is, the realm of reason on the totality of knowledge. Thus, conditions arise to reflect on a new knowledge, based on the question of the tradition appropriation that in an educational context refers to the expectation of overcoming such limits.O texto está dividido em duas partes, sendo que a primeira busca abrir a discussão da verdade com a Teoria do Conhecimento, para, na sequência, identificar limites internos à pretensão moderna. A perspectiva de construção do conhecimento pelas vias da modernidade trouxe enormes benefícios à humanidade. Em contrapartida, trouxe a crescente pretensão onipotente da razão humana, que busca na ciência as respostas a todos os questionamentos do homem. Trata-se de um modelo de construção do saber que vem reivindicando o status de modelo por excelência na construção do conhecimento, tido como resultado de um ato objetificador do pensar. Na segunda parte procuramos discutir que contemporaneamente tem crescido as críticas a tal modo de se relacionar com o conhecimento, que busca na noção pós-cartesiana do saber o sujeito racional onipotente, o qual quer ter a primazia do pensamento, como exclusiva, na produção do saber. A crítica que se coloca está justamente nessa contradição, ao percebermos que tal modelo não consegue dar conta de seus pressupostos, a saber, o domínio da razão sobre a totalidade do saber. Surgem assim condições para refletirmos sobre um novo saber, à base da questão da apropriação da tradição que, num contexto educacional remete para a expectativa de superação de tais limites.Universidade do Sul de Santa Catarina2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Solicitadoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/64010.19177/prppge.v4e7201157-64Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 4 n. 7 (2011); 57-642179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/640/598Schuck, Rogério Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T12:54:46Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/640Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T12:54:46Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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