THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOK

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spengler, Maria Laura Pozzobon
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Debus, Eliane Santana Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10530
Resumo: The National Library-in-School Program (PNBE), one of the largest government programs in Brazil for book distribution, and which lasted from 1997 to 2014, dedicated the distribution of books for Early Childhood Education from 2008 to 2014. In this article we present and discuss the two complementary documents that accompanied the collections: Childhood Literature: Images and Words (BRASIL, 2008) and Guide 1 - PNBE in the school: literature outside the box (BRAZIL, 2014a), exploring what they say about the Book of Image, literary genre present in the collections. In providing a critical evaluation of the supplementary documents that accompanied the PNBE collections for Early Childhood Education, we try to explore new possibilities of dimensioning the aspects of literary books for children, studies in this field.
id UNISUL-4_d15680fa80aad19986bd297a0d2be922
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10530
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOKLOS DOCUMENTOS COMPLEMENTARIOS A LAS CUENTAS DEL PNBE PARA LA EDUCACIÓN INFANTIL: ASPECTOS QUE ENFRENTAN EL LIBRO DE IMAGENOS DOCUMENTOS COMPLEMENTARES AOS ACERVOS DO PNBE PARA EDUCAÇÃO INFANTIL: ASPECTOS QUE TANGEM AO LIVRO DE IMAGEMChildhood. Early Childhood Education. Literature. PNBE.Infancia. Educación Infantil. Literatura. PNBE.Infância. Educação Infantil. Literatura. PNBE.The National Library-in-School Program (PNBE), one of the largest government programs in Brazil for book distribution, and which lasted from 1997 to 2014, dedicated the distribution of books for Early Childhood Education from 2008 to 2014. In this article we present and discuss the two complementary documents that accompanied the collections: Childhood Literature: Images and Words (BRASIL, 2008) and Guide 1 - PNBE in the school: literature outside the box (BRAZIL, 2014a), exploring what they say about the Book of Image, literary genre present in the collections. In providing a critical evaluation of the supplementary documents that accompanied the PNBE collections for Early Childhood Education, we try to explore new possibilities of dimensioning the aspects of literary books for children, studies in this field.El Programa Nacional Biblioteca en la Escuela (PNBE), uno de los mayores programas gubernamentales en Brasil de distribución de libros, y que perduró entre los años 1997 a 2014, dedicó entre los años 2008 a 2014 la distribución de libros para la Educación Infantil. En este artículo presentamos y discutimos los dos documentos complementarios que acompañaron los acervos: Literatura en la Infancia: Imágenes y palabras (BRASIL, 2008) y la Guía 1- PNBE en la escuela: literatura fuera de la caja (BRASIL, 2014a), explorando lo que dicen sobre el Libro de imagen, género literario presente en los acervos. Al traer una evaluación crítica de los documentos suplementarios que acompañaron los acervos del PNBE para Educación Infantil se intenta prospectar nuevas posibilidades de dimensionar los aspectos de los libros literarios para la pequeña infancia, ampliando los estudios en este campo.O Programa Nacional Biblioteca na Escola (PNBE), um dos maiores programas governamentais no Brasil de distribuição de livros, e que perdurou entre os anos de 1997 a 2014, dedicou entre os anos de 2008 a 2014 a distribuição de livros para a Educação Infantil. Neste artigo apresentamos e discutimos os dois documentos complementares que acompanharam os acervos: Literatura na Infância: Imagens e palavras (BRASIL, 2008) e o Guia 1- PNBE na escola: literatura fora da caixa (BRASIL, 2014a), explorando o que dizem sobre o Livro de Imagem, gênero literário presente nos acervos. Ao trazermos uma avaliação crítica dos documentos suplementares que acompanharam os acervos do PNBE para Educação Infantil se intenta prospectar novas possibilidades de dimensionar os aspectos dos livros literários para a pequena infância, ampliando os estudos neste campo.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documentalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1053010.59306/poisis.v15e27202154-72Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 54-722179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10530/5800Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSpengler, Maria Laura PozzobonDebus, Eliane Santana Dias2023-05-12T23:00:52Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10530Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-05-12T23:00:52Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOK
LOS DOCUMENTOS COMPLEMENTARIOS A LAS CUENTAS DEL PNBE PARA LA EDUCACIÓN INFANTIL: ASPECTOS QUE ENFRENTAN EL LIBRO DE IMAGEN
OS DOCUMENTOS COMPLEMENTARES AOS ACERVOS DO PNBE PARA EDUCAÇÃO INFANTIL: ASPECTOS QUE TANGEM AO LIVRO DE IMAGEM
title THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOK
spellingShingle THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOK
Spengler, Maria Laura Pozzobon
Childhood. Early Childhood Education. Literature. PNBE.
Infancia. Educación Infantil. Literatura. PNBE.
Infância. Educação Infantil. Literatura. PNBE.
title_short THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOK
title_full THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOK
title_fullStr THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOK
title_full_unstemmed THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOK
title_sort THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOK
author Spengler, Maria Laura Pozzobon
author_facet Spengler, Maria Laura Pozzobon
Debus, Eliane Santana Dias
author_role author
author2 Debus, Eliane Santana Dias
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Spengler, Maria Laura Pozzobon
Debus, Eliane Santana Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Childhood. Early Childhood Education. Literature. PNBE.
Infancia. Educación Infantil. Literatura. PNBE.
Infância. Educação Infantil. Literatura. PNBE.
topic Childhood. Early Childhood Education. Literature. PNBE.
Infancia. Educación Infantil. Literatura. PNBE.
Infância. Educação Infantil. Literatura. PNBE.
description The National Library-in-School Program (PNBE), one of the largest government programs in Brazil for book distribution, and which lasted from 1997 to 2014, dedicated the distribution of books for Early Childhood Education from 2008 to 2014. In this article we present and discuss the two complementary documents that accompanied the collections: Childhood Literature: Images and Words (BRASIL, 2008) and Guide 1 - PNBE in the school: literature outside the box (BRAZIL, 2014a), exploring what they say about the Book of Image, literary genre present in the collections. In providing a critical evaluation of the supplementary documents that accompanied the PNBE collections for Early Childhood Education, we try to explore new possibilities of dimensioning the aspects of literary books for children, studies in this field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10530
10.59306/poisis.v15e27202154-72
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10530
identifier_str_mv 10.59306/poisis.v15e27202154-72
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10530/5800
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 54-72
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749086728192