THE APPLICATION OF STATISTICAL INSTRUMENTS AS DIRECTORS OF GUIDANCE AND TUTORING ACTIONS AGAINST EVASION COURSES.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lostada, Lauro Roberto
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9249
Resumo: The objective of this work is to discuss the application of statistical instruments as a way to diagnose the profile of students, aiming at the adoption of tutoring and guidance strategies that are able to minimize the high dropout and failure rates in distance learning courses in the country. For that, we will use a quantitative approach based on three questionnaires applied to the course participants of the Specialization Course in Education in Digital Culture (ECD), which was offered by the Ministry of Education at the Federal University of Santa Catarina (UFSC) to a group of 838 educators. Of the students entering the project, 205 were approved, 71 ended up giving up and 562 were disapproved, which meant that the project had registered an average of 73% in relation to the dropout/fail rate. According to our analyses, we verified the possibility of using research tools to guide guidance/tutoring practices aimed at reducing dropout and failure rates in courses offered in the distance learning modality.
id UNISUL-4_d99a2966c376f3c936ef71147d706cef
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9249
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE APPLICATION OF STATISTICAL INSTRUMENTS AS DIRECTORS OF GUIDANCE AND TUTORING ACTIONS AGAINST EVASION COURSES.LA APLICACIÓN DE INSTRUMENTOS ESTADÍSTICOS COMO DIRECTORES DE ORIENTACIÓN Y ACCIONES DE TUTORÍA CONTRA LA EVASIÓN EN CURSOS EADA APLICAÇÃO DE INSTRUMENTOS ESTATÍSTICOS COMO DIRECIONADORES DE AÇÕES DE ORIENTAÇÃO E TUTORIA CONTRA A EVASÃO EM CURSOS EADDistance educationTeacher trainingStatistical instruments.Educación a distanciaFormación de profesoresInstrumentos estadísticos.Educação a DistânciaFormação de professoresInstrumentos estatísticos.The objective of this work is to discuss the application of statistical instruments as a way to diagnose the profile of students, aiming at the adoption of tutoring and guidance strategies that are able to minimize the high dropout and failure rates in distance learning courses in the country. For that, we will use a quantitative approach based on three questionnaires applied to the course participants of the Specialization Course in Education in Digital Culture (ECD), which was offered by the Ministry of Education at the Federal University of Santa Catarina (UFSC) to a group of 838 educators. Of the students entering the project, 205 were approved, 71 ended up giving up and 562 were disapproved, which meant that the project had registered an average of 73% in relation to the dropout/fail rate. According to our analyses, we verified the possibility of using research tools to guide guidance/tutoring practices aimed at reducing dropout and failure rates in courses offered in the distance learning modality.El objetivo de este trabajo es discutir la aplicación de instrumentos estadísticos como una forma de diagnosticar el perfil de los estudiantes, apuntando a la adopción de estrategias de tutoría y orientación que sean capaces de minimizar las altas tasas de deserción y reprobación en los cursos de educación a distancia en el país. . Para ello, utilizaremos un enfoque cuantitativo basado en tres cuestionarios aplicados a los participantes del Curso de Especialización en Educación en Cultura Digital (DPI), que fue ofrecido por el Ministerio de Educación de la Universidad Federal de Santa Catarina (UFSC) para un grupo de 838 educadores. De los estudiantes que ingresaron al proyecto, 205 fueron aprobados, 71 terminaron por rendirse y 562 fueron desaprobados, lo que significó que el proyecto había registrado un promedio de 73% en relación a la tasa de deserción / reprobación. De acuerdo con nuestros análisis, verificamos la posibilidad de utilizar herramientas de investigación para orientar prácticas de orientación / tutoría dirigidas a reducir las tasas de deserción y reprobación en los cursos ofrecidos en la modalidad de educación a distancia.O objetivo deste trabalho é discutir a aplicação de instrumentos estatísticos como forma de diagnosticar o perfil dos estudantes, visando a adoção de estratégias de tutoria e orientação que sejam capazes de minimizar os altos índices de evasão e de reprovação em cursos de EAD no país. Para tanto, utilizaremos uma abordagem quantitativa com base em três questionários aplicados com os cursistas do Curso de Especialização em Educação na Cultura Digital (ECD), que foi oferecido pelo Ministério da Educação na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) a um grupo de 838 educadores. Dos cursistas ingressantes no projeto, 205 foram aprovados, 71 acabaram desistindo e 562 foram reprovados, o que fez com que o projeto tivesse registrado uma média de 73% em relação ao índice de abandono/reprovação. De acordo com nossas análises, verificamos a possibilidade de uso de ferramentas de pesquisa como direcionadoras de práticas de orientação/tutoria que visem a diminuição dos índices de evasão e reprovação nos cursos oferecidos na modalidade EAD.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/924910.59306/poiesis.v15e282021344-364Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 344-3642179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9249/5983Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLostada, Lauro Roberto2023-07-24T16:56:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9249Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T16:56:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE APPLICATION OF STATISTICAL INSTRUMENTS AS DIRECTORS OF GUIDANCE AND TUTORING ACTIONS AGAINST EVASION COURSES.
LA APLICACIÓN DE INSTRUMENTOS ESTADÍSTICOS COMO DIRECTORES DE ORIENTACIÓN Y ACCIONES DE TUTORÍA CONTRA LA EVASIÓN EN CURSOS EAD
A APLICAÇÃO DE INSTRUMENTOS ESTATÍSTICOS COMO DIRECIONADORES DE AÇÕES DE ORIENTAÇÃO E TUTORIA CONTRA A EVASÃO EM CURSOS EAD
title THE APPLICATION OF STATISTICAL INSTRUMENTS AS DIRECTORS OF GUIDANCE AND TUTORING ACTIONS AGAINST EVASION COURSES.
spellingShingle THE APPLICATION OF STATISTICAL INSTRUMENTS AS DIRECTORS OF GUIDANCE AND TUTORING ACTIONS AGAINST EVASION COURSES.
Lostada, Lauro Roberto
Distance education
Teacher training
Statistical instruments.
Educación a distancia
Formación de profesores
Instrumentos estadísticos.
Educação a Distância
Formação de professores
Instrumentos estatísticos.
title_short THE APPLICATION OF STATISTICAL INSTRUMENTS AS DIRECTORS OF GUIDANCE AND TUTORING ACTIONS AGAINST EVASION COURSES.
title_full THE APPLICATION OF STATISTICAL INSTRUMENTS AS DIRECTORS OF GUIDANCE AND TUTORING ACTIONS AGAINST EVASION COURSES.
title_fullStr THE APPLICATION OF STATISTICAL INSTRUMENTS AS DIRECTORS OF GUIDANCE AND TUTORING ACTIONS AGAINST EVASION COURSES.
title_full_unstemmed THE APPLICATION OF STATISTICAL INSTRUMENTS AS DIRECTORS OF GUIDANCE AND TUTORING ACTIONS AGAINST EVASION COURSES.
title_sort THE APPLICATION OF STATISTICAL INSTRUMENTS AS DIRECTORS OF GUIDANCE AND TUTORING ACTIONS AGAINST EVASION COURSES.
author Lostada, Lauro Roberto
author_facet Lostada, Lauro Roberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lostada, Lauro Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Distance education
Teacher training
Statistical instruments.
Educación a distancia
Formación de profesores
Instrumentos estadísticos.
Educação a Distância
Formação de professores
Instrumentos estatísticos.
topic Distance education
Teacher training
Statistical instruments.
Educación a distancia
Formación de profesores
Instrumentos estadísticos.
Educação a Distância
Formação de professores
Instrumentos estatísticos.
description The objective of this work is to discuss the application of statistical instruments as a way to diagnose the profile of students, aiming at the adoption of tutoring and guidance strategies that are able to minimize the high dropout and failure rates in distance learning courses in the country. For that, we will use a quantitative approach based on three questionnaires applied to the course participants of the Specialization Course in Education in Digital Culture (ECD), which was offered by the Ministry of Education at the Federal University of Santa Catarina (UFSC) to a group of 838 educators. Of the students entering the project, 205 were approved, 71 ended up giving up and 562 were disapproved, which meant that the project had registered an average of 73% in relation to the dropout/fail rate. According to our analyses, we verified the possibility of using research tools to guide guidance/tutoring practices aimed at reducing dropout and failure rates in courses offered in the distance learning modality.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9249
10.59306/poiesis.v15e282021344-364
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9249
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v15e282021344-364
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9249/5983
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 344-364
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749016473600