BRAZILIAN´S LAW 10.639/03 AND GEOGRAPHY TEXTBOOKS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dos Santos, Wellington Oliveira
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1380
Resumo: This paper aims to discuss ways of racism present in Geography textbooks. We question whether the law 10.6390/03, in the case of textbooks, has produced results. Thereunto, we present our research results with Geography textbooks approved by the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) 2010. We count 2.9 white characters for each black one and this number varied according to the book's publisher. Even with the announcement of the book, which must observe the law 10.639/03, blacks are still far from being represented according to the population proportion of Brazilian society, which indicates that surveillance on law enforcement must also be attentive to textbooks.
id UNISUL-4_da2d1c6516673db54aa49ee005028be2
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1380
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling BRAZILIAN´S LAW 10.639/03 AND GEOGRAPHY TEXTBOOKSLES LIVRES DIDACTIQUES DE LA GEOGRAPHIE ET LA LOI 10.639/03A LEI 10.639/03 E OS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIAracismGeography textbookslaw 10.639/03.racismeles livres didactiques de la géographiela loi 10.639/03.racismolivro didático de Geografialei 10.639/03.This paper aims to discuss ways of racism present in Geography textbooks. We question whether the law 10.6390/03, in the case of textbooks, has produced results. Thereunto, we present our research results with Geography textbooks approved by the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) 2010. We count 2.9 white characters for each black one and this number varied according to the book's publisher. Even with the announcement of the book, which must observe the law 10.639/03, blacks are still far from being represented according to the population proportion of Brazilian society, which indicates that surveillance on law enforcement must also be attentive to textbooks.Cet article vise à discuter des moyens de racisme présent dans les livres didactiques de la géographie. Nous nous interrogeons si la loi 10.6390/03, dans le cas des manuels scolaires, a produit des résultats. Pour cela, nous présentons nos résultats de recherche avec les manuels de géographie approuvé pour Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) 2010. Nous avons verifié 2,9 caractères blancs pour chaque personnage noir, et ce nombre variait en fonction de l'éditeur du livre. Même avec l'annonce de la livre, qui doivent respecter les 10.639/03 de la loi, les noirs sont encore loin d'être représentée comme la proportion de la population de la société brésilienne, ce qui indique que la surveillance de l'application des lois doivent également être attentifs aux livres didactiques.Neste texto temos como objetivo discutir formas de racismo presentes em livros didáticos de Geografia. Questionamos se a lei 10.6390/03, no caso dos livros didáticos, tem produzido resultados. Para isso, apresentamos resultados de nossa pesquisa com os livros didáticos de Geografia aprovados para o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) de 2010. Contamos 2,9 personagens brancos para cada personagem negro da amostra, e esse número variou de acordo com a editora do livro. Mesmo com o edital do livro, que deve observar a lei 10.639/03, os negros ainda estão distantes de serem representados conforme a proporção populacional da sociedade brasileira, o que indica que a vigilância sobre o cumprimento da lei deve estar atenta também aos livros didáticos.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/138010.19177/prppge.v8e132014229-247Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 229-2472179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1380/1635Dos Santos, Wellington Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:45:01Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1380Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:45:01Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv BRAZILIAN´S LAW 10.639/03 AND GEOGRAPHY TEXTBOOKS
LES LIVRES DIDACTIQUES DE LA GEOGRAPHIE ET LA LOI 10.639/03
A LEI 10.639/03 E OS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA
title BRAZILIAN´S LAW 10.639/03 AND GEOGRAPHY TEXTBOOKS
spellingShingle BRAZILIAN´S LAW 10.639/03 AND GEOGRAPHY TEXTBOOKS
Dos Santos, Wellington Oliveira
racism
Geography textbooks
law 10.639/03.
racisme
les livres didactiques de la géographie
la loi 10.639/03.
racismo
livro didático de Geografia
lei 10.639/03.
title_short BRAZILIAN´S LAW 10.639/03 AND GEOGRAPHY TEXTBOOKS
title_full BRAZILIAN´S LAW 10.639/03 AND GEOGRAPHY TEXTBOOKS
title_fullStr BRAZILIAN´S LAW 10.639/03 AND GEOGRAPHY TEXTBOOKS
title_full_unstemmed BRAZILIAN´S LAW 10.639/03 AND GEOGRAPHY TEXTBOOKS
title_sort BRAZILIAN´S LAW 10.639/03 AND GEOGRAPHY TEXTBOOKS
author Dos Santos, Wellington Oliveira
author_facet Dos Santos, Wellington Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dos Santos, Wellington Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv racism
Geography textbooks
law 10.639/03.
racisme
les livres didactiques de la géographie
la loi 10.639/03.
racismo
livro didático de Geografia
lei 10.639/03.
topic racism
Geography textbooks
law 10.639/03.
racisme
les livres didactiques de la géographie
la loi 10.639/03.
racismo
livro didático de Geografia
lei 10.639/03.
description This paper aims to discuss ways of racism present in Geography textbooks. We question whether the law 10.6390/03, in the case of textbooks, has produced results. Thereunto, we present our research results with Geography textbooks approved by the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) 2010. We count 2.9 white characters for each black one and this number varied according to the book's publisher. Even with the announcement of the book, which must observe the law 10.639/03, blacks are still far from being represented according to the population proportion of Brazilian society, which indicates that surveillance on law enforcement must also be attentive to textbooks.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1380
10.19177/prppge.v8e132014229-247
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1380
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v8e132014229-247
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1380/1635
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 229-247
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747083948032