STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7987 |
Resumo: | High Capacity Students are considered belonged to the Special Education students in Brazil. Knowing the geographical distribution of this public is important to public policies are adopted efficiently, aiming at their full development. The objective of the study was to verify and analyze the official data on enrollment of High Capacity Students, in 2018 in Brazil, available in the School census. This study was characterized as a documentary research of mixed method. The results pointed to the low number of enrollments in all Brazilian regions and states, and differences were found between places with and without specific services for students with High Capacity. From this result was inferred that one of the reasons for the low incidence of student identification is the lack of teacher training, given the low offer of subjects at bachelor’s programs and courses of specialization about high capacity. |
id |
UNISUL-4_e7466b11b8caf57049fc79ee2f5465c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7987 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITYSINOPSIS ESTADÍSTICA DE LA EDUCACIÓN BÁSICA: EL LUGAR DE LOS ALUMNOS CON ALTA CAPACIDADSINOPSE ESTATÍSTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA: O LUGAR DOS ALUNOS COM ALTA CAPACIDADESpecial Education. High Capacity. Enrollment.Educación Especial. Alta Capacidad. Censo Escolar.Educação Especial. Alta Capacidade. Censo Escolar.High Capacity Students are considered belonged to the Special Education students in Brazil. Knowing the geographical distribution of this public is important to public policies are adopted efficiently, aiming at their full development. The objective of the study was to verify and analyze the official data on enrollment of High Capacity Students, in 2018 in Brazil, available in the School census. This study was characterized as a documentary research of mixed method. The results pointed to the low number of enrollments in all Brazilian regions and states, and differences were found between places with and without specific services for students with High Capacity. From this result was inferred that one of the reasons for the low incidence of student identification is the lack of teacher training, given the low offer of subjects at bachelor’s programs and courses of specialization about high capacity.Los estudiantes con alta capacidad son considerados estudiantes de educación especial en Brasil. Es importante conocer la distribución geográfica de este público para que las políticas públicas sean adoptadas de manera eficiente, buscando su pleno desarrollo. El objetivo del estudio fue verificar y analizar los datos oficiales sobre las matrículas de estudiantes con alta capacidad, de 2018, en Brasil, disponibles en el censo escolar. Este estudio se caracterizó como una investigación documental de método mixto. Los resultados mostraron baja cantidad de matrículas en todas las regiones y estados brasileños, y se encontraron diferencias entre los lugares con y sin atención específica para estudiantes con alta capacidad. De este resultado se infirió que una de las razones de la baja incidencia de identificación de estudiantes es la carencia de la formación docente, teniendo en vista la baja oferta de disciplinas en cursos de licenciatura y de cursos de especialización orientados hacia el tema de altas capacidades.Alunos com Alta Capacidade são considerados alunos da Educação Especial, no Brasil. É importante conhecer a distribuição geográfica desse público para que políticas públicas sejam adotadas de maneira eficiente, visando ao seu pleno desenvolvimento. O objetivo do estudo foi verificar e analisar os dados oficiais sobre matrículas de alunos com Alta Capacidade, de 2018, no Brasil, disponíveis no Censo Escolar. Este estudo caracterizou-se como uma pesquisa documental de método misto. Os resultados apontaram um baixo número de matrículas em todas as regiões e estados brasileiros, e foram constatadas diferenças entre locais com e sem atendimento específico para o alunado com Alta Capacidade. Diante desse resultado, inferiu-se que uma das razões para a baixa incidência de identificação de alunos seja a carência na formação docente, dada a baixa oferta de disciplinas em cursos de licenciatura e de cursos de especialização voltados para Alta Capacidade.Universidade do Sul de Santa Catarina2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documentalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/798710.19177/prppge.v13e242019480-496Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 24 (2019); 480-4962179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7987/4622Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Lais PalomaRangni, Rosemeire de Araújo2019-12-13T20:48:45Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7987Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2019-12-13T20:48:45Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY SINOPSIS ESTADÍSTICA DE LA EDUCACIÓN BÁSICA: EL LUGAR DE LOS ALUMNOS CON ALTA CAPACIDAD SINOPSE ESTATÍSTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA: O LUGAR DOS ALUNOS COM ALTA CAPACIDADE |
title |
STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY |
spellingShingle |
STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY de Oliveira, Lais Paloma Special Education. High Capacity. Enrollment. Educación Especial. Alta Capacidad. Censo Escolar. Educação Especial. Alta Capacidade. Censo Escolar. |
title_short |
STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY |
title_full |
STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY |
title_fullStr |
STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY |
title_full_unstemmed |
STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY |
title_sort |
STATISTICAL SYNOPSIS OF BASIC EDUCATION: THE PLACE OF STUDENTS WITH HIGH CAPACITY |
author |
de Oliveira, Lais Paloma |
author_facet |
de Oliveira, Lais Paloma Rangni, Rosemeire de Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Rangni, Rosemeire de Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Lais Paloma Rangni, Rosemeire de Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special Education. High Capacity. Enrollment. Educación Especial. Alta Capacidad. Censo Escolar. Educação Especial. Alta Capacidade. Censo Escolar. |
topic |
Special Education. High Capacity. Enrollment. Educación Especial. Alta Capacidad. Censo Escolar. Educação Especial. Alta Capacidade. Censo Escolar. |
description |
High Capacity Students are considered belonged to the Special Education students in Brazil. Knowing the geographical distribution of this public is important to public policies are adopted efficiently, aiming at their full development. The objective of the study was to verify and analyze the official data on enrollment of High Capacity Students, in 2018 in Brazil, available in the School census. This study was characterized as a documentary research of mixed method. The results pointed to the low number of enrollments in all Brazilian regions and states, and differences were found between places with and without specific services for students with High Capacity. From this result was inferred that one of the reasons for the low incidence of student identification is the lack of teacher training, given the low offer of subjects at bachelor’s programs and courses of specialization about high capacity. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7987 10.19177/prppge.v13e242019480-496 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7987 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v13e242019480-496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7987/4622 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 24 (2019); 480-496 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748957753344 |