Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5757 |
Resumo: | This study aimed to analyze the age-grade distortion of basic education students from the state of São Paulo, comparing the target population of special education (PAEE) to the others. The data were collected from the School Census, with a quota sample of students from 48 cities in São Paulo, in the historical period from 2008 to 2014, considering the student’s birth year and grade. In relation to the PAEE, the results showed a late entry into early childhood education, a much higher proportion of age-grade distortion concentrated already in the initial years of basic education, and a lack of evolution in these indicators along the historical series of the first seven years of the school inclusion policy. It can be concluded that there is a need to move forward so that, more than simply providing a desk in a regular classroom, the country can effectively ensure the right to education for the target population of special education and make its schools more inclusive. |
id |
FCC-2_4363fd48e2fee8b561d153d342b972ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5757 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needsDistorsión edad-año escolar de estudiantes de São Paulo con y sin necesidades educativas especialesDistorção idade-série de estudantes paulistas com e sem necessidades educacionais especiaisEducación EspecialDesfase Edad-año EscolarEstadística de la Educación EspecialCenso EscolarSpecial EducationAge-grade DistortionStatistics of Special EducationSchool CensusEducação EspecialDefasagem Idade-SérieEstatística da Educação EspecialCenso EscolarThis study aimed to analyze the age-grade distortion of basic education students from the state of São Paulo, comparing the target population of special education (PAEE) to the others. The data were collected from the School Census, with a quota sample of students from 48 cities in São Paulo, in the historical period from 2008 to 2014, considering the student’s birth year and grade. In relation to the PAEE, the results showed a late entry into early childhood education, a much higher proportion of age-grade distortion concentrated already in the initial years of basic education, and a lack of evolution in these indicators along the historical series of the first seven years of the school inclusion policy. It can be concluded that there is a need to move forward so that, more than simply providing a desk in a regular classroom, the country can effectively ensure the right to education for the target population of special education and make its schools more inclusive.El estudio tuvo el propósito de analizar la distorsión edad-año escolar de estudiantes de São Paulo de educación básica, comparando los designados como público-objetivo de la educación especial (PAEE) a los demás. Los datos se obtuvieron en el Censo Escolar, con una muestra segmentada de alumnos de 48 ciudades de São Paulo, en el periodo histórico de 2008 a 2014, considerándose el año de nacimiento y el año escolar del estudiante. Los resultados pusieron de manifiesto en relación ao PAEE un ingreso tardío en educación infantil, proporción mucho más elevada de distorsión edad-año escolar concentrada ya en los primeros años de educación fundamental, y falta de evolución en estos indicadores a lo largo de la serie histórica de los siete primeros años de vigencia de la política de inclusión escolar. Se concluye que hay que avanzar para que, más que un asiento en una clase común, el país con efecto asegure el derecho a la educación al público-objetivo de educación especial y haga que sus escuelas sean más inclusivas.O estudo visou a analisar a distorção idade-série de estudantes paulistas da educação básica, comparando-se aqueles designados como público-alvo da educação especial (PAEE) em relação aos demais. Os dados foram extraídos do Censo Escolar, com amostra segmentada de estudantes de 48 cidades paulistas, no período histórico de 2008 a 2014, considerando-se o ano de nascimento e a série do estudante. Os resultados evidenciaram, em relação ao PAEE, entrada tardia na educação infantil, proporção muito mais elevada de distorção idade-série concentrada já nos anos iniciais do ensino fundamental, e falta de evolução nesses indicadores ao longo da série histórica dos sete primeiros anos de vigência da política de inclusão escolar. Conclui-se que é preciso avançar para que, mais do que uma carteira em uma classe comum, o país assegure de fato o direito à educação para o público-alvo de educação especial e torne suas escolas mais inclusivas.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/575710.18222/eae.v30i74.5757Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-5071984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5757/3797Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, VivianMendes, Eniceia Gonçalves2024-01-24T13:22:54Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5757Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:22:54Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs Distorsión edad-año escolar de estudiantes de São Paulo con y sin necesidades educativas especiales Distorção idade-série de estudantes paulistas com e sem necessidades educacionais especiais |
title |
Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs |
spellingShingle |
Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs Santos, Vivian Educación Especial Desfase Edad-año Escolar Estadística de la Educación Especial Censo Escolar Special Education Age-grade Distortion Statistics of Special Education School Census Educação Especial Defasagem Idade-Série Estatística da Educação Especial Censo Escolar |
title_short |
Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs |
title_full |
Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs |
title_fullStr |
Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs |
title_full_unstemmed |
Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs |
title_sort |
Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs |
author |
Santos, Vivian |
author_facet |
Santos, Vivian Mendes, Eniceia Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Eniceia Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Vivian Mendes, Eniceia Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Especial Desfase Edad-año Escolar Estadística de la Educación Especial Censo Escolar Special Education Age-grade Distortion Statistics of Special Education School Census Educação Especial Defasagem Idade-Série Estatística da Educação Especial Censo Escolar |
topic |
Educación Especial Desfase Edad-año Escolar Estadística de la Educación Especial Censo Escolar Special Education Age-grade Distortion Statistics of Special Education School Census Educação Especial Defasagem Idade-Série Estatística da Educação Especial Censo Escolar |
description |
This study aimed to analyze the age-grade distortion of basic education students from the state of São Paulo, comparing the target population of special education (PAEE) to the others. The data were collected from the School Census, with a quota sample of students from 48 cities in São Paulo, in the historical period from 2008 to 2014, considering the student’s birth year and grade. In relation to the PAEE, the results showed a late entry into early childhood education, a much higher proportion of age-grade distortion concentrated already in the initial years of basic education, and a lack of evolution in these indicators along the historical series of the first seven years of the school inclusion policy. It can be concluded that there is a need to move forward so that, more than simply providing a desk in a regular classroom, the country can effectively ensure the right to education for the target population of special education and make its schools more inclusive. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5757 10.18222/eae.v30i74.5757 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5757 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v30i74.5757 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5757/3797 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422958579712 |