Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Vivian
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mendes, Eniceia Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5757
Resumo: This study aimed to analyze the age-grade distortion of basic education students from the state of São Paulo, comparing the target population of special education (PAEE) to the others. The data were collected from the School Census, with a quota sample of students from 48 cities in São Paulo, in the historical period from 2008 to 2014, considering the student’s birth year and grade. In relation to the PAEE, the results showed a late entry into early childhood education, a much higher proportion of age-grade distortion concentrated already in the initial years of basic education, and a lack of evolution in these indicators along the historical series of the first seven years of the school inclusion policy. It can be concluded that there is a need to move forward so that, more than simply providing a desk in a regular classroom, the country can effectively ensure the right to education for the target population of special education and make its schools more inclusive.
id FCC-2_4363fd48e2fee8b561d153d342b972ba
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5757
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needsDistorsión edad-año escolar de estudiantes de São Paulo con y sin necesidades educativas especialesDistorção idade-série de estudantes paulistas com e sem necessidades educacionais especiaisEducación EspecialDesfase Edad-año EscolarEstadística de la Educación EspecialCenso EscolarSpecial EducationAge-grade DistortionStatistics of Special EducationSchool CensusEducação EspecialDefasagem Idade-SérieEstatística da Educação EspecialCenso EscolarThis study aimed to analyze the age-grade distortion of basic education students from the state of São Paulo, comparing the target population of special education (PAEE) to the others. The data were collected from the School Census, with a quota sample of students from 48 cities in São Paulo, in the historical period from 2008 to 2014, considering the student’s birth year and grade. In relation to the PAEE, the results showed a late entry into early childhood education, a much higher proportion of age-grade distortion concentrated already in the initial years of basic education, and a lack of evolution in these indicators along the historical series of the first seven years of the school inclusion policy. It can be concluded that there is a need to move forward so that, more than simply providing a desk in a regular classroom, the country can effectively ensure the right to education for the target population of special education and make its schools more inclusive.El estudio tuvo el propósito de analizar la distorsión edad-año escolar de estudiantes de São Paulo de educación básica, comparando los designados como público-objetivo de la educación especial (PAEE) a los demás. Los datos se obtuvieron en el Censo Escolar, con una muestra segmentada de alumnos de 48 ciudades de São Paulo, en el periodo histórico de 2008 a 2014, considerándose el año de nacimiento y el año escolar del estudiante. Los resultados pusieron de manifiesto en relación ao PAEE un ingreso tardío en educación infantil, proporción mucho más elevada de distorsión edad-año escolar concentrada ya en los primeros años de educación fundamental, y falta de evolución en estos indicadores a lo largo de la serie histórica de los siete primeros años de vigencia de la política de inclusión escolar. Se concluye que hay que avanzar para que, más que un asiento en una clase común, el país con efecto asegure el derecho a la educación al público-objetivo de educación especial y haga que sus escuelas sean más inclusivas.O estudo visou a analisar a distorção idade-série de estudantes paulistas da educação básica, comparando-se aqueles designados como público-alvo da educação especial (PAEE) em relação aos demais. Os dados foram extraídos do Censo Escolar, com amostra segmentada de estudantes de 48 cidades paulistas, no período histórico de 2008 a 2014, considerando-se o ano de nascimento e a série do estudante. Os resultados evidenciaram, em relação ao PAEE, entrada tardia na educação infantil, proporção muito mais elevada de distorção idade-série concentrada já nos anos iniciais do ensino fundamental, e falta de evolução nesses indicadores ao longo da série histórica dos sete primeiros anos de vigência da política de inclusão escolar. Conclui-se que é preciso avançar para que, mais do que uma carteira em uma classe comum, o país assegure de fato o direito à educação para o público-alvo de educação especial e torne suas escolas mais inclusivas.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/575710.18222/eae.v30i74.5757Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-5071984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5757/3797Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, VivianMendes, Eniceia Gonçalves2024-01-24T13:22:54Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5757Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:22:54Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs
Distorsión edad-año escolar de estudiantes de São Paulo con y sin necesidades educativas especiales
Distorção idade-série de estudantes paulistas com e sem necessidades educacionais especiais
title Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs
spellingShingle Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs
Santos, Vivian
Educación Especial
Desfase Edad-año Escolar
Estadística de la Educación Especial
Censo Escolar
Special Education
Age-grade Distortion
Statistics of Special Education
School Census
Educação Especial
Defasagem Idade-Série
Estatística da Educação Especial
Censo Escolar
title_short Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs
title_full Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs
title_fullStr Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs
title_full_unstemmed Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs
title_sort Age-grade distortion of students from são paulo with and without special educational needs
author Santos, Vivian
author_facet Santos, Vivian
Mendes, Eniceia Gonçalves
author_role author
author2 Mendes, Eniceia Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Vivian
Mendes, Eniceia Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Especial
Desfase Edad-año Escolar
Estadística de la Educación Especial
Censo Escolar
Special Education
Age-grade Distortion
Statistics of Special Education
School Census
Educação Especial
Defasagem Idade-Série
Estatística da Educação Especial
Censo Escolar
topic Educación Especial
Desfase Edad-año Escolar
Estadística de la Educación Especial
Censo Escolar
Special Education
Age-grade Distortion
Statistics of Special Education
School Census
Educação Especial
Defasagem Idade-Série
Estatística da Educação Especial
Censo Escolar
description This study aimed to analyze the age-grade distortion of basic education students from the state of São Paulo, comparing the target population of special education (PAEE) to the others. The data were collected from the School Census, with a quota sample of students from 48 cities in São Paulo, in the historical period from 2008 to 2014, considering the student’s birth year and grade. In relation to the PAEE, the results showed a late entry into early childhood education, a much higher proportion of age-grade distortion concentrated already in the initial years of basic education, and a lack of evolution in these indicators along the historical series of the first seven years of the school inclusion policy. It can be concluded that there is a need to move forward so that, more than simply providing a desk in a regular classroom, the country can effectively ensure the right to education for the target population of special education and make its schools more inclusive.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5757
10.18222/eae.v30i74.5757
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5757
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i74.5757
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5757/3797
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 486-507
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422958579712