POLICIES FOR HIGH SCHOOL IN BRAZILIAN REALITY: NA AGENDA FOR CONTEST

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Dalila Andrade
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3882
Resumo: The article discusses the high school situation today in Brazil, from some changes experienced in the last decade. The text discusses the high school situation on the requirements of recent legislation, specifically the introduction of obligatory and free education by EC No. 59/2009, and the approval of the National Education Plan. It also seeks to reflect on the impact suffered in high school with the changes in Enem, which promoted a real revolution in the form of admission to public and private higher education, through the Sisu, as a result of linking its outcome to scholarships ProUni; and on the direct and indirect effects of the examination on the curriculum guidance that has been directed towards answering the test requirement. 
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spelling POLICIES FOR HIGH SCHOOL IN BRAZILIAN REALITY: NA AGENDA FOR CONTESTPOLÍTICAS PARA LA ENSEÑANZA SECUNDARIA EM LA REALIDAD BRASILEÑA: UNA AGENDA EN JUEGOAS POLÍTICAS PARA O ENSINO MÉDIO NA REALIDADE BRASILEIRA: UMA AGENDA EM DISPUTAHigh SchoolCurriculumEducational politicsPublic school.Enseñanza SecundariaCurrículoPolítica EducacionalEscuela Pública.Ensino MédioCurrículoPolítica EducacionalEscola Pública.The article discusses the high school situation today in Brazil, from some changes experienced in the last decade. The text discusses the high school situation on the requirements of recent legislation, specifically the introduction of obligatory and free education by EC No. 59/2009, and the approval of the National Education Plan. It also seeks to reflect on the impact suffered in high school with the changes in Enem, which promoted a real revolution in the form of admission to public and private higher education, through the Sisu, as a result of linking its outcome to scholarships ProUni; and on the direct and indirect effects of the examination on the curriculum guidance that has been directed towards answering the test requirement. El artículo discute la situación de la Enseñanza Secundaria en Brasil, desde algunos cambios vividos en la última década. El texto procura discutir la situación de la Enseñanza Secundaria delante de las exigencias de la reciente legislación, más específicamente la institución de la obligatoriedad y gratuidad por la EC n° 59/2009, y la aprobación del Plan Nacional de Educación. Todavía procura reflexionar sobre el impacto sufrido en la Enseñanza Secundaria con los cambios en Enem, que han promovido una verdadera revolución en la forma de acceso a educación superior pública, por medio del Sisu; y privada, en razón de la vinculación de su resultado con la concesión de becas del ProUni, y sobre los efectos directos e indirectos del examen sobre la orientación del currículo, que se ha direccionada en sentido de contestar la exigencia del examen.  O artigo discute a situação do Ensino Médio na atualidade no Brasil, a partir de algumas mudanças vividas na última década. O texto procura discutir a situação do Ensino Médio diante das exigências da legislação recente, mais especificamente a instituição da obrigatoriedade e gratuidade pela EC n° 59/2009 e a aprovação do Plano Nacional de Educação. Procura, ainda, refletir sobre o impacto sofrido no Ensino Médio com as mudanças no Enem, que promoveram uma verdadeira revolução na forma de ingresso à educação superior pública, por meio do Sisu; e privada, em decorrência da vinculação de seu resultado à concessão de bolsas do ProUni, e sobre os efeitos diretos e indiretos desse exame sobre a orientação curricular, que vem sendo dirigida no sentido de responder à exigência do teste.  Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/388210.19177/prppge.v10e172016187-198Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 187-1982179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3882/2700Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Dalila Andrade2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3882Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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