TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10735 |
Resumo: | This article focuses on the analysis of how traditional animal tales from different Lusophone countries can contribute to the acquisition of intercultural learning in children of the 1st Cycle of Basic Education. The main objectives of this study are: to promote sensitivity to cultural diversity in students of the 1st CEB through traditional tales; describe the influence of animal tales from Lusophone countries on intercultural learning of these students; to analyze the importance of animal tales for motivation in learning; develop attitudes of respect for the Other; develop attitudes of respect for the environment. Traditional tales feed readers' imaginations and open symbolic spaces so that they can understand themselves and the world around them. The methodological option developed was action-research, where the researcher gives special importance to the practice and to reflection, which aims is to identify problems and plan strategies to overcome them. |
id |
UNISUL-4_ef183491c87246566268d30d0104c205 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10735 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATIONCUENTOS TRADICIONALES DE PAÍSES DE LENGUA PORTUGUESA – UNA EXPERIENCIA DE PROMOCIÓN DE LA EDUCACIÓN INTERCULTURAL EN LA EDUCACIÓN PRIMÁRIACONTOS TRADICIONAIS DOS PAÍSES LUSÓFONOS – UMA EXPERIÊNCIA DE PROMOÇÃO DE EDUCAÇÃO INTERCULTURAL NO 1.º CICLO DO ENSINO BÁSICOTraditional TalesAnimalsIntercultural LearningLusophone Countries.Cuentos TradicionalesAnimalesAprendizaje InterculturalPaíses de Lengua Portuguesa.Contos TradicionaisAnimaisEducação InterculturalPaíses Lusófonos.This article focuses on the analysis of how traditional animal tales from different Lusophone countries can contribute to the acquisition of intercultural learning in children of the 1st Cycle of Basic Education. The main objectives of this study are: to promote sensitivity to cultural diversity in students of the 1st CEB through traditional tales; describe the influence of animal tales from Lusophone countries on intercultural learning of these students; to analyze the importance of animal tales for motivation in learning; develop attitudes of respect for the Other; develop attitudes of respect for the environment. Traditional tales feed readers' imaginations and open symbolic spaces so that they can understand themselves and the world around them. The methodological option developed was action-research, where the researcher gives special importance to the practice and to reflection, which aims is to identify problems and plan strategies to overcome them.Este artículo se centra en el análisis de cómo las historias tradicionales de animales de diferentes países de lengua portuguesa pueden contribuir a la adquisición del aprendizaje intercultural en los niños de Educación Primária. Los principales objetivos de este estudio son: promover la sensibilidad a la diversidad cultural en los estudiantes de Educación Primária a través de cuentos tradicionales; describir la influencia de los cuentos de animales de los países lusófonos en el aprendizaje intercultural de estos estudiantes; analizar la importancia de los cuentos de animales para la motivación en el aprendizaje; desarrollar actitudes de respeto por el Otro; desarrollar actitudes de respeto por el medio ambiente. Los cuentos tradicionales alimentan la imaginación de los lectores y abren espacios simbólicos para que puedan entenderse a sí mismos y al mundo que los rodea. La opción metodológica desarrollada fue la investigación - acción, donde el investigador da especial importancia a la práctica y reflexión, con el objetivo de identificar problemas y planificar estrategias para superarlos.O presente artigo debruça-se sobre a forma como os contos tradicionais de animais de diferentes países lusófonos podem contribuir para a aquisição de aprendizagens interculturais em crianças do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Os principais objetivos deste estudo são: promover a sensibilidade à diversidade cultural em alunos do 1.º CEB através de contos tradicionais; descrever a influência dos contos de animais dos países lusófonos em aprendizagens interculturais destes alunos; analisar a importância dos contos de animais para a motivação na aprendizagem; desenvolver atitudes de respeito pelo Outro; desenvolver atitudes de respeito pelo meio ambiente. Os contos tradicionais alimentam a imaginação dos leitores e abrem espaços simbólicos para que estes se possam compreender a si mesmos e ao mundo que os rodeia. A opção metodológica desenvolvida foi a investigação-ação, onde o investigador dá especial importância à prática e à reflexão, identificando problemas e planeando estratégias para os ultrapassar.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1073510.59306/poisis.v15e27202173-92Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 73-922179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10735/5801Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Ana CatarinaPires, Maria da Natividade Carvalho2023-05-12T23:02:20Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10735Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-05-12T23:02:20Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION CUENTOS TRADICIONALES DE PAÍSES DE LENGUA PORTUGUESA – UNA EXPERIENCIA DE PROMOCIÓN DE LA EDUCACIÓN INTERCULTURAL EN LA EDUCACIÓN PRIMÁRIA CONTOS TRADICIONAIS DOS PAÍSES LUSÓFONOS – UMA EXPERIÊNCIA DE PROMOÇÃO DE EDUCAÇÃO INTERCULTURAL NO 1.º CICLO DO ENSINO BÁSICO |
title |
TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION |
spellingShingle |
TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION Dias, Ana Catarina Traditional Tales Animals Intercultural Learning Lusophone Countries. Cuentos Tradicionales Animales Aprendizaje Intercultural Países de Lengua Portuguesa. Contos Tradicionais Animais Educação Intercultural Países Lusófonos. |
title_short |
TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION |
title_full |
TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION |
title_fullStr |
TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION |
title_full_unstemmed |
TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION |
title_sort |
TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION |
author |
Dias, Ana Catarina |
author_facet |
Dias, Ana Catarina Pires, Maria da Natividade Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Pires, Maria da Natividade Carvalho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Ana Catarina Pires, Maria da Natividade Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Traditional Tales Animals Intercultural Learning Lusophone Countries. Cuentos Tradicionales Animales Aprendizaje Intercultural Países de Lengua Portuguesa. Contos Tradicionais Animais Educação Intercultural Países Lusófonos. |
topic |
Traditional Tales Animals Intercultural Learning Lusophone Countries. Cuentos Tradicionales Animales Aprendizaje Intercultural Países de Lengua Portuguesa. Contos Tradicionais Animais Educação Intercultural Países Lusófonos. |
description |
This article focuses on the analysis of how traditional animal tales from different Lusophone countries can contribute to the acquisition of intercultural learning in children of the 1st Cycle of Basic Education. The main objectives of this study are: to promote sensitivity to cultural diversity in students of the 1st CEB through traditional tales; describe the influence of animal tales from Lusophone countries on intercultural learning of these students; to analyze the importance of animal tales for motivation in learning; develop attitudes of respect for the Other; develop attitudes of respect for the environment. Traditional tales feed readers' imaginations and open symbolic spaces so that they can understand themselves and the world around them. The methodological option developed was action-research, where the researcher gives special importance to the practice and to reflection, which aims is to identify problems and plan strategies to overcome them. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10735 10.59306/poisis.v15e27202173-92 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10735 |
identifier_str_mv |
10.59306/poisis.v15e27202173-92 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10735/5801 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 73-92 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749310074880 |