TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Ana Catarina
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pires, Maria da Natividade Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10735
Resumo: This article focuses on the analysis of how traditional animal tales from different Lusophone countries can contribute to the acquisition of intercultural learning in children of the 1st Cycle of Basic Education. The main objectives of this study are: to promote sensitivity to cultural diversity in students of the 1st CEB through traditional tales; describe the influence of animal tales from Lusophone countries on intercultural learning of these students; to analyze the importance of animal tales for motivation in learning; develop attitudes of respect for the Other; develop attitudes of respect for the environment. Traditional tales feed readers' imaginations and open symbolic spaces so that they can understand themselves and the world around them. The methodological option developed was action-research, where the researcher gives special importance to the practice and to reflection, which aims is to identify problems and plan strategies to overcome them.
id UNISUL-4_ef183491c87246566268d30d0104c205
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10735
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATIONCUENTOS TRADICIONALES DE PAÍSES DE LENGUA PORTUGUESA – UNA EXPERIENCIA DE PROMOCIÓN DE LA EDUCACIÓN INTERCULTURAL EN LA EDUCACIÓN PRIMÁRIACONTOS TRADICIONAIS DOS PAÍSES LUSÓFONOS – UMA EXPERIÊNCIA DE PROMOÇÃO DE EDUCAÇÃO INTERCULTURAL NO 1.º CICLO DO ENSINO BÁSICOTraditional TalesAnimalsIntercultural LearningLusophone Countries.Cuentos TradicionalesAnimalesAprendizaje InterculturalPaíses de Lengua Portuguesa.Contos TradicionaisAnimaisEducação InterculturalPaíses Lusófonos.This article focuses on the analysis of how traditional animal tales from different Lusophone countries can contribute to the acquisition of intercultural learning in children of the 1st Cycle of Basic Education. The main objectives of this study are: to promote sensitivity to cultural diversity in students of the 1st CEB through traditional tales; describe the influence of animal tales from Lusophone countries on intercultural learning of these students; to analyze the importance of animal tales for motivation in learning; develop attitudes of respect for the Other; develop attitudes of respect for the environment. Traditional tales feed readers' imaginations and open symbolic spaces so that they can understand themselves and the world around them. The methodological option developed was action-research, where the researcher gives special importance to the practice and to reflection, which aims is to identify problems and plan strategies to overcome them.Este artículo se centra en el análisis de cómo las historias tradicionales de animales de diferentes países de lengua portuguesa pueden contribuir a la adquisición del aprendizaje intercultural en los niños de Educación Primária. Los principales objetivos de este estudio son: promover la sensibilidad a la diversidad cultural en los estudiantes de Educación Primária a través de cuentos tradicionales; describir la influencia de los cuentos de animales de los países lusófonos en el aprendizaje intercultural de estos estudiantes; analizar la importancia de los cuentos de animales para la motivación en el aprendizaje; desarrollar actitudes de respeto por el Otro; desarrollar actitudes de respeto por el medio ambiente. Los cuentos tradicionales alimentan la imaginación de los lectores y abren espacios simbólicos para que puedan entenderse a sí mismos y al mundo que los rodea. La opción metodológica desarrollada fue la investigación - acción, donde el investigador da especial importancia a la práctica y reflexión, con el objetivo de identificar problemas y planificar estrategias para superarlos.O presente artigo debruça-se sobre a forma como os contos tradicionais de animais de diferentes países lusófonos podem contribuir para a aquisição de aprendizagens interculturais em crianças do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Os principais objetivos deste estudo são: promover a sensibilidade à diversidade cultural em alunos do 1.º CEB através de contos tradicionais; descrever a influência dos contos de animais dos países lusófonos em aprendizagens interculturais destes alunos; analisar a importância dos contos de animais para a motivação na aprendizagem; desenvolver atitudes de respeito pelo Outro; desenvolver atitudes de respeito pelo meio ambiente. Os contos tradicionais alimentam a imaginação dos leitores e abrem espaços simbólicos para que estes se possam compreender a si mesmos e ao mundo que os rodeia. A opção metodológica desenvolvida foi a investigação-ação, onde o investigador dá especial importância à prática e à reflexão, identificando problemas e planeando estratégias para os ultrapassar.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1073510.59306/poisis.v15e27202173-92Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 73-922179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10735/5801Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Ana CatarinaPires, Maria da Natividade Carvalho2023-05-12T23:02:20Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10735Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-05-12T23:02:20Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION
CUENTOS TRADICIONALES DE PAÍSES DE LENGUA PORTUGUESA – UNA EXPERIENCIA DE PROMOCIÓN DE LA EDUCACIÓN INTERCULTURAL EN LA EDUCACIÓN PRIMÁRIA
CONTOS TRADICIONAIS DOS PAÍSES LUSÓFONOS – UMA EXPERIÊNCIA DE PROMOÇÃO DE EDUCAÇÃO INTERCULTURAL NO 1.º CICLO DO ENSINO BÁSICO
title TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION
spellingShingle TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION
Dias, Ana Catarina
Traditional Tales
Animals
Intercultural Learning
Lusophone Countries.
Cuentos Tradicionales
Animales
Aprendizaje Intercultural
Países de Lengua Portuguesa.
Contos Tradicionais
Animais
Educação Intercultural
Países Lusófonos.
title_short TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION
title_full TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION
title_fullStr TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION
title_full_unstemmed TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION
title_sort TRADITIONAL TALES FROM LUSOPHONE COUNTRIES – AN EXPERIENCE OF PROMOTING INTERCULTURAL EDUCATION IN THE 1ST CYCLE OF BASIC EDUCATION
author Dias, Ana Catarina
author_facet Dias, Ana Catarina
Pires, Maria da Natividade Carvalho
author_role author
author2 Pires, Maria da Natividade Carvalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Ana Catarina
Pires, Maria da Natividade Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Traditional Tales
Animals
Intercultural Learning
Lusophone Countries.
Cuentos Tradicionales
Animales
Aprendizaje Intercultural
Países de Lengua Portuguesa.
Contos Tradicionais
Animais
Educação Intercultural
Países Lusófonos.
topic Traditional Tales
Animals
Intercultural Learning
Lusophone Countries.
Cuentos Tradicionales
Animales
Aprendizaje Intercultural
Países de Lengua Portuguesa.
Contos Tradicionais
Animais
Educação Intercultural
Países Lusófonos.
description This article focuses on the analysis of how traditional animal tales from different Lusophone countries can contribute to the acquisition of intercultural learning in children of the 1st Cycle of Basic Education. The main objectives of this study are: to promote sensitivity to cultural diversity in students of the 1st CEB through traditional tales; describe the influence of animal tales from Lusophone countries on intercultural learning of these students; to analyze the importance of animal tales for motivation in learning; develop attitudes of respect for the Other; develop attitudes of respect for the environment. Traditional tales feed readers' imaginations and open symbolic spaces so that they can understand themselves and the world around them. The methodological option developed was action-research, where the researcher gives special importance to the practice and to reflection, which aims is to identify problems and plan strategies to overcome them.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10735
10.59306/poisis.v15e27202173-92
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10735
identifier_str_mv 10.59306/poisis.v15e27202173-92
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10735/5801
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 73-92
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749310074880