CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lins, Heloísa Andreia de Matos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Bispo, Carla Fernanda Brito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2693
Resumo: In this paper we present and discuss some of the findings from a qualitative research on the practices of schooling of children's literature with 30 children between 6 and 7 years, from the performance of a teacher of basic education of the public network of the region of Campinas-SP. She is considered by his peers as successful in this area. Similarly, it discusses the impacts of these practices on the processes of teaching and learning of written language and formation of the literary reader in this context, and it is used as panorama the articulation between early childhood education and elementary school, in the perspective of the studies of Pedagogy of Childhood.
id UNISUL-4_feda90f1d9140c0e853800a6d9b0a52b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2693
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATIONLITERATURA INFANTIL Y FORMACIÓN DEL LECTOR: ATUACIÓN DOCENTE Y PARTICIPACIÓN DE LOS PEQUEÑOS EN LA EDUCACIÓN BÁSICALITERATURA INFANTIL E FORMAÇÃO DO LEITOR: ATUAÇÃO DOCENTE E PARTICIPAÇÃO DOS PEQUENOS NA EDUCAÇÃO BÁSICAChildren's literatureReader's trainingliteracychildhoodTeacher training.Literatura infantilFormación del lectorApropiación de la escritaInfanciaFormación docente.Literatura infantilFormação do leitorApropriação da escritaInfânciaFormação docente.In this paper we present and discuss some of the findings from a qualitative research on the practices of schooling of children's literature with 30 children between 6 and 7 years, from the performance of a teacher of basic education of the public network of the region of Campinas-SP. She is considered by his peers as successful in this area. Similarly, it discusses the impacts of these practices on the processes of teaching and learning of written language and formation of the literary reader in this context, and it is used as panorama the articulation between early childhood education and elementary school, in the perspective of the studies of Pedagogy of Childhood.En este trabajo presentamos Y discutimos algunos de los resultados de una investigación Cualitativa sobre Las prácticas de escolarización de la literatura infantil con treinta niños entre 6 y 7 años, desde la actuación de una profesora de la Educación Básica de la red pública estadual de la región de Campinas-SP, considerada por sus pares como bien-sucedida en esa área. De la misma manera son discutidos los impactos de esas prácticas en los procesos de enseñanza y aprendizaje del lenguaje escrito y formación del lector literario en ese ámbito, teniendo como panorama la articulación entre Educación Infantil y LA Enseñanza Básica, en la perspectiva de los estudios de la Pedagogía de la Infancia.Neste trabalho, apresentamos e discutimos alguns dos resultados de uma pesquisa qualitativa sobre as práticas de escolarização da literatura infantil com trinta crianças entre 6 e 7 anos, a partir da atuação de uma professora da educação básica da rede pública estadual da região de Campinas/SP, considerada por seus pares como bem sucedida nessa área. Da mesma forma, discute-se os impactos dessas práticas nos processos de ensino-aprendizagem da linguagem escrita e formação do leitor literário nesse âmbito, tendo-se como panorama a articulação entre Educação Infantil e o Ensino Fundamental, na perspectiva dos estudos da Pedagogia da Infância. Universidade do Sul de Santa Catarina2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/269310.19177/prppge.v9e152015171-190Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 9 n. 15 (2015): Educação e infância: diálogos disciplinares; 171-1902179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2693/2121Lins, Heloísa Andreia de MatosBispo, Carla Fernanda Britoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-06-30T14:13:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2693Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2015-06-30T14:13:25Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION
LITERATURA INFANTIL Y FORMACIÓN DEL LECTOR: ATUACIÓN DOCENTE Y PARTICIPACIÓN DE LOS PEQUEÑOS EN LA EDUCACIÓN BÁSICA
LITERATURA INFANTIL E FORMAÇÃO DO LEITOR: ATUAÇÃO DOCENTE E PARTICIPAÇÃO DOS PEQUENOS NA EDUCAÇÃO BÁSICA
title CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION
spellingShingle CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION
Lins, Heloísa Andreia de Matos
Children's literature
Reader's training
literacy
childhood
Teacher training.
Literatura infantil
Formación del lector
Apropiación de la escrita
Infancia
Formación docente.
Literatura infantil
Formação do leitor
Apropriação da escrita
Infância
Formação docente.
title_short CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION
title_full CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION
title_fullStr CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION
title_full_unstemmed CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION
title_sort CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION
author Lins, Heloísa Andreia de Matos
author_facet Lins, Heloísa Andreia de Matos
Bispo, Carla Fernanda Brito
author_role author
author2 Bispo, Carla Fernanda Brito
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lins, Heloísa Andreia de Matos
Bispo, Carla Fernanda Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Children's literature
Reader's training
literacy
childhood
Teacher training.
Literatura infantil
Formación del lector
Apropiación de la escrita
Infancia
Formación docente.
Literatura infantil
Formação do leitor
Apropriação da escrita
Infância
Formação docente.
topic Children's literature
Reader's training
literacy
childhood
Teacher training.
Literatura infantil
Formación del lector
Apropiación de la escrita
Infancia
Formación docente.
Literatura infantil
Formação do leitor
Apropriação da escrita
Infância
Formação docente.
description In this paper we present and discuss some of the findings from a qualitative research on the practices of schooling of children's literature with 30 children between 6 and 7 years, from the performance of a teacher of basic education of the public network of the region of Campinas-SP. She is considered by his peers as successful in this area. Similarly, it discusses the impacts of these practices on the processes of teaching and learning of written language and formation of the literary reader in this context, and it is used as panorama the articulation between early childhood education and elementary school, in the perspective of the studies of Pedagogy of Childhood.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2693
10.19177/prppge.v9e152015171-190
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2693
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v9e152015171-190
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2693/2121
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 9 n. 15 (2015): Educação e infância: diálogos disciplinares; 171-190
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747660664832