CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2693 |
Resumo: | In this paper we present and discuss some of the findings from a qualitative research on the practices of schooling of children's literature with 30 children between 6 and 7 years, from the performance of a teacher of basic education of the public network of the region of Campinas-SP. She is considered by his peers as successful in this area. Similarly, it discusses the impacts of these practices on the processes of teaching and learning of written language and formation of the literary reader in this context, and it is used as panorama the articulation between early childhood education and elementary school, in the perspective of the studies of Pedagogy of Childhood. |
id |
UNISUL-4_feda90f1d9140c0e853800a6d9b0a52b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2693 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATIONLITERATURA INFANTIL Y FORMACIÓN DEL LECTOR: ATUACIÓN DOCENTE Y PARTICIPACIÓN DE LOS PEQUEÑOS EN LA EDUCACIÓN BÁSICALITERATURA INFANTIL E FORMAÇÃO DO LEITOR: ATUAÇÃO DOCENTE E PARTICIPAÇÃO DOS PEQUENOS NA EDUCAÇÃO BÁSICAChildren's literatureReader's trainingliteracychildhoodTeacher training.Literatura infantilFormación del lectorApropiación de la escritaInfanciaFormación docente.Literatura infantilFormação do leitorApropriação da escritaInfânciaFormação docente.In this paper we present and discuss some of the findings from a qualitative research on the practices of schooling of children's literature with 30 children between 6 and 7 years, from the performance of a teacher of basic education of the public network of the region of Campinas-SP. She is considered by his peers as successful in this area. Similarly, it discusses the impacts of these practices on the processes of teaching and learning of written language and formation of the literary reader in this context, and it is used as panorama the articulation between early childhood education and elementary school, in the perspective of the studies of Pedagogy of Childhood.En este trabajo presentamos Y discutimos algunos de los resultados de una investigación Cualitativa sobre Las prácticas de escolarización de la literatura infantil con treinta niños entre 6 y 7 años, desde la actuación de una profesora de la Educación Básica de la red pública estadual de la región de Campinas-SP, considerada por sus pares como bien-sucedida en esa área. De la misma manera son discutidos los impactos de esas prácticas en los procesos de enseñanza y aprendizaje del lenguaje escrito y formación del lector literario en ese ámbito, teniendo como panorama la articulación entre Educación Infantil y LA Enseñanza Básica, en la perspectiva de los estudios de la Pedagogía de la Infancia.Neste trabalho, apresentamos e discutimos alguns dos resultados de uma pesquisa qualitativa sobre as práticas de escolarização da literatura infantil com trinta crianças entre 6 e 7 anos, a partir da atuação de uma professora da educação básica da rede pública estadual da região de Campinas/SP, considerada por seus pares como bem sucedida nessa área. Da mesma forma, discute-se os impactos dessas práticas nos processos de ensino-aprendizagem da linguagem escrita e formação do leitor literário nesse âmbito, tendo-se como panorama a articulação entre Educação Infantil e o Ensino Fundamental, na perspectiva dos estudos da Pedagogia da Infância. Universidade do Sul de Santa Catarina2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/269310.19177/prppge.v9e152015171-190Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 9 n. 15 (2015): Educação e infância: diálogos disciplinares; 171-1902179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2693/2121Lins, Heloísa Andreia de MatosBispo, Carla Fernanda Britoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-06-30T14:13:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2693Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2015-06-30T14:13:25Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION LITERATURA INFANTIL Y FORMACIÓN DEL LECTOR: ATUACIÓN DOCENTE Y PARTICIPACIÓN DE LOS PEQUEÑOS EN LA EDUCACIÓN BÁSICA LITERATURA INFANTIL E FORMAÇÃO DO LEITOR: ATUAÇÃO DOCENTE E PARTICIPAÇÃO DOS PEQUENOS NA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title |
CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION |
spellingShingle |
CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION Lins, Heloísa Andreia de Matos Children's literature Reader's training literacy childhood Teacher training. Literatura infantil Formación del lector Apropiación de la escrita Infancia Formación docente. Literatura infantil Formação do leitor Apropriação da escrita Infância Formação docente. |
title_short |
CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION |
title_full |
CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION |
title_fullStr |
CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION |
title_full_unstemmed |
CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION |
title_sort |
CHILDREN´S LITERATURE AND READERS TRAINING: TEACHER PRACTICE AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN BASIC EDUCATION |
author |
Lins, Heloísa Andreia de Matos |
author_facet |
Lins, Heloísa Andreia de Matos Bispo, Carla Fernanda Brito |
author_role |
author |
author2 |
Bispo, Carla Fernanda Brito |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lins, Heloísa Andreia de Matos Bispo, Carla Fernanda Brito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Children's literature Reader's training literacy childhood Teacher training. Literatura infantil Formación del lector Apropiación de la escrita Infancia Formación docente. Literatura infantil Formação do leitor Apropriação da escrita Infância Formação docente. |
topic |
Children's literature Reader's training literacy childhood Teacher training. Literatura infantil Formación del lector Apropiación de la escrita Infancia Formación docente. Literatura infantil Formação do leitor Apropriação da escrita Infância Formação docente. |
description |
In this paper we present and discuss some of the findings from a qualitative research on the practices of schooling of children's literature with 30 children between 6 and 7 years, from the performance of a teacher of basic education of the public network of the region of Campinas-SP. She is considered by his peers as successful in this area. Similarly, it discusses the impacts of these practices on the processes of teaching and learning of written language and formation of the literary reader in this context, and it is used as panorama the articulation between early childhood education and elementary school, in the perspective of the studies of Pedagogy of Childhood. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2693 10.19177/prppge.v9e152015171-190 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2693 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v9e152015171-190 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2693/2121 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 9 n. 15 (2015): Educação e infância: diálogos disciplinares; 171-190 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747660664832 |