NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento Santos, Wolney
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Zoboli, Fabio, Mezzaroba, Cristiano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12722
Resumo: This essay proposes to think about the theme of Africanities in education from the point of view of cinema based on Law 10.639/2003, which made teaching Afro-Brazilian history and culture mandatory in basic education. Thus, it aims to think about this didacticization from the “Epistemology of Afrocentricity” by Molefi Kete Asante and the “Pedagogy of the Oppressed” by Paulo Freire. The writing proposes a reflective and dialogic way for those who work in the formative context, using cinema as a pedagogical and cultural device. It concludes about the possibilities of cinema, as a media-educational resource, to raise questions related to Black cinema (agency, place and time – elements of the Epistemology of Afrocentricity) as an opportunity for thematization and interrogation of issues that problematize oppressive aspects of society (especially in relation to Black people, their exploitation, oppression, invisibility and dehumanization).
id UNISUL-4_ffcb4fb56295b7fb0a9c08980a6a8341
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12722
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSEDNOTAS PARA TRABAJAR CINE, EDUCACIÓN Y AFRICANIDADES: EPISTEMOLOGÍA DE AFROCENTRICIDAD Y PEDAGOGÍA DE LOS OPRIMIDOSNOTAS PARA TRABALHAR CINEMA, EDUCAÇÃO E AFRICANIDADES: EPISTEMOLOGIA DA AFROCENTRICIDADE E PEDAGOGIA DO OPRIMIDOCinemaeducationEpistemology of AfrocentricityPedagogy of the OppressedcineeducaciónEpistemología de la afrocentricidadPedagogía del oprimidoCinemaEducaçãoEpistemologia da AfrocentricidadePedagogia do OprimidoThis essay proposes to think about the theme of Africanities in education from the point of view of cinema based on Law 10.639/2003, which made teaching Afro-Brazilian history and culture mandatory in basic education. Thus, it aims to think about this didacticization from the “Epistemology of Afrocentricity” by Molefi Kete Asante and the “Pedagogy of the Oppressed” by Paulo Freire. The writing proposes a reflective and dialogic way for those who work in the formative context, using cinema as a pedagogical and cultural device. It concludes about the possibilities of cinema, as a media-educational resource, to raise questions related to Black cinema (agency, place and time – elements of the Epistemology of Afrocentricity) as an opportunity for thematization and interrogation of issues that problematize oppressive aspects of society (especially in relation to Black people, their exploitation, oppression, invisibility and dehumanization).Este ensayo propone pensar el tema de las africanidades en la educación desde el punto de vista del cine a partir de la Ley 10.639/2003, que hizo obligatoria la enseñanza de la historia y la cultura afrobrasileñas en la educación básica. De esta forma, se pretende pensar esta didactización desde la “Epistemología del Afrocentrismo” de Molefi Kete Asante y desde la “Pedagogía del Oprimido” de Paulo Freire. El escrito propone un camino reflexivo y dialógico para quienes trabajan en el contexto formativo, utilizando el cine como dispositivo pedagógico y cultural. Se concluye sobre las posibilidades del cine, como recurso mediático-educativo, para plantear cuestiones relacionadas con el cine negro (agencia, lugar y tiempo – elementos de la Epistemología del Afrocentrismo) como oportunidad de tematización e interrogación de cuestiones que problematizan aspectos opresores de la sociedad (principalmente en relación con los negros, su explotación, opresión, invisibilidad y deshumanización).O presente ensaio propõe pensar a temática das africanidades na educação a partir do cinema pautado na Lei n.º 10.639/2003, que tornou obrigatório na educação básica o ensino da história e cultura afro-brasileira. Deste modo, tem como objetivo pensar esta didatização a partir da “Epistemologia da Afrocentricidade” de Molefi Kete Asante e da “Pedagogia do Oprimido” de Paulo Freire. O escrito propõe uma via reflexiva e dialógica para aqueles que atuam no contexto formativo, utilizando o cinema como dispositivo pedagógico e cultural. Conclui-se sobre as possibilidades do cinema, enquanto recurso mídia-educativo, para trazer questões referentes ao cinema negro (agência, lugar e tempo – elementos da Epistemologia da Afrocentricidade) como oportunidade de tematização e interrogação de questões que problematizem aspectos opressores da sociedade (principalmente em relação aos negros, sua exploração, opressão, invisibilidade e desumanização).Universidade do Sul de Santa Catarina2022-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1272210.59306/poiesis.v16e292022202-219Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 202-2192179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12722/10328Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento Santos, Wolney Zoboli, FabioMezzaroba, Cristiano2023-07-24T17:13:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12722Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:13:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED
NOTAS PARA TRABAJAR CINE, EDUCACIÓN Y AFRICANIDADES: EPISTEMOLOGÍA DE AFROCENTRICIDAD Y PEDAGOGÍA DE LOS OPRIMIDOS
NOTAS PARA TRABALHAR CINEMA, EDUCAÇÃO E AFRICANIDADES: EPISTEMOLOGIA DA AFROCENTRICIDADE E PEDAGOGIA DO OPRIMIDO
title NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED
spellingShingle NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED
Nascimento Santos, Wolney
Cinema
education
Epistemology of Afrocentricity
Pedagogy of the Oppressed
cine
educación
Epistemología de la afrocentricidad
Pedagogía del oprimido
Cinema
Educação
Epistemologia da Afrocentricidade
Pedagogia do Oprimido
title_short NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED
title_full NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED
title_fullStr NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED
title_full_unstemmed NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED
title_sort NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED
author Nascimento Santos, Wolney
author_facet Nascimento Santos, Wolney
Zoboli, Fabio
Mezzaroba, Cristiano
author_role author
author2 Zoboli, Fabio
Mezzaroba, Cristiano
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento Santos, Wolney
Zoboli, Fabio
Mezzaroba, Cristiano
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
education
Epistemology of Afrocentricity
Pedagogy of the Oppressed
cine
educación
Epistemología de la afrocentricidad
Pedagogía del oprimido
Cinema
Educação
Epistemologia da Afrocentricidade
Pedagogia do Oprimido
topic Cinema
education
Epistemology of Afrocentricity
Pedagogy of the Oppressed
cine
educación
Epistemología de la afrocentricidad
Pedagogía del oprimido
Cinema
Educação
Epistemologia da Afrocentricidade
Pedagogia do Oprimido
description This essay proposes to think about the theme of Africanities in education from the point of view of cinema based on Law 10.639/2003, which made teaching Afro-Brazilian history and culture mandatory in basic education. Thus, it aims to think about this didacticization from the “Epistemology of Afrocentricity” by Molefi Kete Asante and the “Pedagogy of the Oppressed” by Paulo Freire. The writing proposes a reflective and dialogic way for those who work in the formative context, using cinema as a pedagogical and cultural device. It concludes about the possibilities of cinema, as a media-educational resource, to raise questions related to Black cinema (agency, place and time – elements of the Epistemology of Afrocentricity) as an opportunity for thematization and interrogation of issues that problematize oppressive aspects of society (especially in relation to Black people, their exploitation, oppression, invisibility and dehumanization).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12722
10.59306/poiesis.v16e292022202-219
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12722
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v16e292022202-219
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12722/10328
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 202-219
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749353066496