NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12722 |
Resumo: | This essay proposes to think about the theme of Africanities in education from the point of view of cinema based on Law 10.639/2003, which made teaching Afro-Brazilian history and culture mandatory in basic education. Thus, it aims to think about this didacticization from the “Epistemology of Afrocentricity” by Molefi Kete Asante and the “Pedagogy of the Oppressed” by Paulo Freire. The writing proposes a reflective and dialogic way for those who work in the formative context, using cinema as a pedagogical and cultural device. It concludes about the possibilities of cinema, as a media-educational resource, to raise questions related to Black cinema (agency, place and time – elements of the Epistemology of Afrocentricity) as an opportunity for thematization and interrogation of issues that problematize oppressive aspects of society (especially in relation to Black people, their exploitation, oppression, invisibility and dehumanization). |
id |
UNISUL-4_ffcb4fb56295b7fb0a9c08980a6a8341 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12722 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSEDNOTAS PARA TRABAJAR CINE, EDUCACIÓN Y AFRICANIDADES: EPISTEMOLOGÍA DE AFROCENTRICIDAD Y PEDAGOGÍA DE LOS OPRIMIDOSNOTAS PARA TRABALHAR CINEMA, EDUCAÇÃO E AFRICANIDADES: EPISTEMOLOGIA DA AFROCENTRICIDADE E PEDAGOGIA DO OPRIMIDOCinemaeducationEpistemology of AfrocentricityPedagogy of the OppressedcineeducaciónEpistemología de la afrocentricidadPedagogía del oprimidoCinemaEducaçãoEpistemologia da AfrocentricidadePedagogia do OprimidoThis essay proposes to think about the theme of Africanities in education from the point of view of cinema based on Law 10.639/2003, which made teaching Afro-Brazilian history and culture mandatory in basic education. Thus, it aims to think about this didacticization from the “Epistemology of Afrocentricity” by Molefi Kete Asante and the “Pedagogy of the Oppressed” by Paulo Freire. The writing proposes a reflective and dialogic way for those who work in the formative context, using cinema as a pedagogical and cultural device. It concludes about the possibilities of cinema, as a media-educational resource, to raise questions related to Black cinema (agency, place and time – elements of the Epistemology of Afrocentricity) as an opportunity for thematization and interrogation of issues that problematize oppressive aspects of society (especially in relation to Black people, their exploitation, oppression, invisibility and dehumanization).Este ensayo propone pensar el tema de las africanidades en la educación desde el punto de vista del cine a partir de la Ley 10.639/2003, que hizo obligatoria la enseñanza de la historia y la cultura afrobrasileñas en la educación básica. De esta forma, se pretende pensar esta didactización desde la “Epistemología del Afrocentrismo” de Molefi Kete Asante y desde la “Pedagogía del Oprimido” de Paulo Freire. El escrito propone un camino reflexivo y dialógico para quienes trabajan en el contexto formativo, utilizando el cine como dispositivo pedagógico y cultural. Se concluye sobre las posibilidades del cine, como recurso mediático-educativo, para plantear cuestiones relacionadas con el cine negro (agencia, lugar y tiempo – elementos de la Epistemología del Afrocentrismo) como oportunidad de tematización e interrogación de cuestiones que problematizan aspectos opresores de la sociedad (principalmente en relación con los negros, su explotación, opresión, invisibilidad y deshumanización).O presente ensaio propõe pensar a temática das africanidades na educação a partir do cinema pautado na Lei n.º 10.639/2003, que tornou obrigatório na educação básica o ensino da história e cultura afro-brasileira. Deste modo, tem como objetivo pensar esta didatização a partir da “Epistemologia da Afrocentricidade” de Molefi Kete Asante e da “Pedagogia do Oprimido” de Paulo Freire. O escrito propõe uma via reflexiva e dialógica para aqueles que atuam no contexto formativo, utilizando o cinema como dispositivo pedagógico e cultural. Conclui-se sobre as possibilidades do cinema, enquanto recurso mídia-educativo, para trazer questões referentes ao cinema negro (agência, lugar e tempo – elementos da Epistemologia da Afrocentricidade) como oportunidade de tematização e interrogação de questões que problematizem aspectos opressores da sociedade (principalmente em relação aos negros, sua exploração, opressão, invisibilidade e desumanização).Universidade do Sul de Santa Catarina2022-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1272210.59306/poiesis.v16e292022202-219Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 202-2192179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12722/10328Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento Santos, Wolney Zoboli, FabioMezzaroba, Cristiano2023-07-24T17:13:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12722Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:13:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED NOTAS PARA TRABAJAR CINE, EDUCACIÓN Y AFRICANIDADES: EPISTEMOLOGÍA DE AFROCENTRICIDAD Y PEDAGOGÍA DE LOS OPRIMIDOS NOTAS PARA TRABALHAR CINEMA, EDUCAÇÃO E AFRICANIDADES: EPISTEMOLOGIA DA AFROCENTRICIDADE E PEDAGOGIA DO OPRIMIDO |
title |
NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED |
spellingShingle |
NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED Nascimento Santos, Wolney Cinema education Epistemology of Afrocentricity Pedagogy of the Oppressed cine educación Epistemología de la afrocentricidad Pedagogía del oprimido Cinema Educação Epistemologia da Afrocentricidade Pedagogia do Oprimido |
title_short |
NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED |
title_full |
NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED |
title_fullStr |
NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED |
title_full_unstemmed |
NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED |
title_sort |
NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES: EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED |
author |
Nascimento Santos, Wolney |
author_facet |
Nascimento Santos, Wolney Zoboli, Fabio Mezzaroba, Cristiano |
author_role |
author |
author2 |
Zoboli, Fabio Mezzaroba, Cristiano |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento Santos, Wolney Zoboli, Fabio Mezzaroba, Cristiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema education Epistemology of Afrocentricity Pedagogy of the Oppressed cine educación Epistemología de la afrocentricidad Pedagogía del oprimido Cinema Educação Epistemologia da Afrocentricidade Pedagogia do Oprimido |
topic |
Cinema education Epistemology of Afrocentricity Pedagogy of the Oppressed cine educación Epistemología de la afrocentricidad Pedagogía del oprimido Cinema Educação Epistemologia da Afrocentricidade Pedagogia do Oprimido |
description |
This essay proposes to think about the theme of Africanities in education from the point of view of cinema based on Law 10.639/2003, which made teaching Afro-Brazilian history and culture mandatory in basic education. Thus, it aims to think about this didacticization from the “Epistemology of Afrocentricity” by Molefi Kete Asante and the “Pedagogy of the Oppressed” by Paulo Freire. The writing proposes a reflective and dialogic way for those who work in the formative context, using cinema as a pedagogical and cultural device. It concludes about the possibilities of cinema, as a media-educational resource, to raise questions related to Black cinema (agency, place and time – elements of the Epistemology of Afrocentricity) as an opportunity for thematization and interrogation of issues that problematize oppressive aspects of society (especially in relation to Black people, their exploitation, oppression, invisibility and dehumanization). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12722 10.59306/poiesis.v16e292022202-219 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12722 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v16e292022202-219 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12722/10328 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 202-219 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749353066496 |