Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: González, Jorge A.
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Matrizes (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712
Resumo: What does it mean to become subjects of knowledge? Do the social actors who confront problems through knowledge construction really become empowered? The theory and findings of Genetic Epistemology provide a powerful theoretical and methodological tool for understanding experiences of conscientization as processes of empowering, allowing to read the Freirean method for literacy under the light of a theory of the processes of knowledge construction. In studying and practicing Communication for Development, I claim that Information, Communication and Knowledge constitute a crucial threefold, non-separable process that includes biological, behavioural, and social transformations, especially those that have been collectively created.
id USP-70_1f962c1683275daa844749e7d98c844d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/192712
network_acronym_str USP-70
network_name_str Matrizes (Online)
repository_id_str
spelling Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo FreireConocer es actuar: desde la epistemología genética al legado de Paulo Freire Knowing is acting: between genetic epistemology and Paulo Freire’s legacyGenetic epistemologyPedagogy of the oppressedKnowledgeEpistemologia genéticaPedagogia do oprimidoConhecimentoEpistemología genéticaPedagogía del oprimidoConocimientoWhat does it mean to become subjects of knowledge? Do the social actors who confront problems through knowledge construction really become empowered? The theory and findings of Genetic Epistemology provide a powerful theoretical and methodological tool for understanding experiences of conscientization as processes of empowering, allowing to read the Freirean method for literacy under the light of a theory of the processes of knowledge construction. In studying and practicing Communication for Development, I claim that Information, Communication and Knowledge constitute a crucial threefold, non-separable process that includes biological, behavioural, and social transformations, especially those that have been collectively created.¿Qué significa convertirse en sujetos de conocimiento? Los actores sociales que pueden enfrentar sus problemas mediante la construcción de su propio conocimiento, ¿realmente se empoderan? La teoría y los hallazgos otorgados desde la Epistemología Genética nos brindan una poderosa herramienta teórica y metodológica para comprender las experiencias de concientización como procesos de empoderamiento y permiten leer el método de Freire a la luz de una teoría de los procesos de construcción del conocimiento. Al estudiar y practicar la Comunicación para el Desarrollo, afirmo que la Información, la Comunicación y el Conocimiento deben ser considerados como un proceso crucial triple, no separable, que incluye simultáneamente transformaciones biológicas, conductuales y sociales, especialmente aquellas que han sido creadas colectivamente.O que significa se tornar sujeitos do conhecimento? Atores sociais que enfrentam seus problemas por meio da construção de conhecimentos realmente se empoderam? A teoria e os achados da Epistemologia Genética fornecem uma poderosa ferramenta teórica e metodológica para compreender experiências de conscientização como processos de empoderamento, e permitem ler o método freiriano de alfabetização à luz de uma teoria dos processos de construção do conhecimento. Ao estudar e praticar a Comunicação para o Desenvolvimento, afirmo que Informação, Comunicação e Conhecimento constituem um processo tríplice e indissociável, que inclui transformações biológicas, comportamentais e sociais, especialmente as que foram criadas coletivamente.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/19271210.11606/issn.1982-8160.v15i3p83-100MATRIZes; v. 15 n. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100MATRIZes; Vol. 15 No 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100MATRIZes; V. 15 N. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100MATRIZes; Vol. 15 No. 3 (2021): Paulo Freire, 100 years; 83-100MATRIZes; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-1001982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporspahttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712/178840https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712/178839https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzález, Jorge A.2021-12-21T18:20:25Zoai:revistas.usp.br:article/192712Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:43.321439Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire
Conocer es actuar: desde la epistemología genética al legado de Paulo Freire
Knowing is acting: between genetic epistemology and Paulo Freire’s legacy
title Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire
spellingShingle Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire
González, Jorge A.
Genetic epistemology
Pedagogy of the oppressed
Knowledge
Epistemologia genética
Pedagogia do oprimido
Conhecimento
Epistemología genética
Pedagogía del oprimido
Conocimiento
title_short Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire
title_full Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire
title_fullStr Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire
title_full_unstemmed Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire
title_sort Conhecer é agir: entre a epistemologia genética e o legado de Paulo Freire
author González, Jorge A.
author_facet González, Jorge A.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv González, Jorge A.
dc.subject.por.fl_str_mv Genetic epistemology
Pedagogy of the oppressed
Knowledge
Epistemologia genética
Pedagogia do oprimido
Conhecimento
Epistemología genética
Pedagogía del oprimido
Conocimiento
topic Genetic epistemology
Pedagogy of the oppressed
Knowledge
Epistemologia genética
Pedagogia do oprimido
Conhecimento
Epistemología genética
Pedagogía del oprimido
Conocimiento
description What does it mean to become subjects of knowledge? Do the social actors who confront problems through knowledge construction really become empowered? The theory and findings of Genetic Epistemology provide a powerful theoretical and methodological tool for understanding experiences of conscientization as processes of empowering, allowing to read the Freirean method for literacy under the light of a theory of the processes of knowledge construction. In studying and practicing Communication for Development, I claim that Information, Communication and Knowledge constitute a crucial threefold, non-separable process that includes biological, behavioural, and social transformations, especially those that have been collectively created.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712
10.11606/issn.1982-8160.v15i3p83-100
url https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712
identifier_str_mv 10.11606/issn.1982-8160.v15i3p83-100
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712/178840
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/192712/178839
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv MATRIZes; v. 15 n. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100
MATRIZes; Vol. 15 No 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100
MATRIZes; V. 15 N. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100
MATRIZes; Vol. 15 No. 3 (2021): Paulo Freire, 100 years; 83-100
MATRIZes; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 83-100
1982-8160
1982-2073
reponame:Matrizes (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Matrizes (Online)
collection Matrizes (Online)
repository.name.fl_str_mv Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv matrizes@usp.br
_version_ 1797051315574013952