A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Memorare |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20030 |
Resumo: | Abstract: As opposed to the concept of a prescriptive curriculum, this theoretical essay proposes a curricular approach based on narrative as an alternative to thinking about the encounter with babies and children in kindergarten. Initially, we problematize the way in which breadth and universality are adopted in the treatment of the curriculum, and how these two elements tend to generalize and suppress specific characteristics of the first stage of basic education. To situate the debate and support the defense of a narrative curriculum, we approach four essential topics: the perspective that human beings are a species endowed with a narrative nature; the defense that children need to be narrated, listen to narratives and learn to narrate themselves; the idea of curriculum as the link between children and the world permeated by an investigative and welcoming teaching posture and, finally, the proposition of a school that narrates and is conducted by the diversity of narratives. |
id |
UNISUL-5_1ed2b112f5ffe878dc14a42188e438b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20030 |
network_acronym_str |
UNISUL-5 |
network_name_str |
Revista Memorare |
repository_id_str |
|
spelling |
A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infânciaNarrativaCurrículoCriançaEducação InfantilAbstract: As opposed to the concept of a prescriptive curriculum, this theoretical essay proposes a curricular approach based on narrative as an alternative to thinking about the encounter with babies and children in kindergarten. Initially, we problematize the way in which breadth and universality are adopted in the treatment of the curriculum, and how these two elements tend to generalize and suppress specific characteristics of the first stage of basic education. To situate the debate and support the defense of a narrative curriculum, we approach four essential topics: the perspective that human beings are a species endowed with a narrative nature; the defense that children need to be narrated, listen to narratives and learn to narrate themselves; the idea of curriculum as the link between children and the world permeated by an investigative and welcoming teaching posture and, finally, the proposition of a school that narrates and is conducted by the diversity of narratives. Resumo: Contrapondo-se à concepção de currículo prescritivo, o presente ensaio teórico propõe uma abordagem curricular sustentada na narrativa como alternativa para pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância. Inicialmente, problematizou-se a forma como a amplitude e a universalidade são adotadas no tratamento do currículo e como esses dois elementos tendem a generalizar e suprimir características específicas da primeira etapa da educação básica. Para situar o debate e fundamentar a defesa de um currículo narrativo, abordaram-se quatro tópicos essenciais: a perspectiva de que os seres humanos são uma espécie dotada de uma natureza narrativa; a defesa de que as crianças precisam ser narradas, ouvir narrativas e aprender a se narrar; a ideia de currículo como o vínculo entre a crianças e o mundo, permeado por uma postura docente investigativa e acolhedora; e, por fim, a proposição de uma escola que narra e que é conduzida pela diversidade de narrativas.Editora Unisul2023-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/2003010.59306/memorare.v10e12023169-188Revista Memorare; v. 10 n. 1 (2023): Narrativas e imagens da/na infância; 169-1892358-05932358-0593reponame:Revista Memorareinstname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20030/13796Copyright (c) 2023 Claines Kremer, Maria Carmen Silveira Barbosahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKremer, ClainesSilveira Barbosa, Maria Carmen2023-11-22T20:05:48Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20030Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupepPUBhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/oai||revistamemorare@outlook.com2358-05932358-0593opendoar:2023-11-22T20:05:48Revista Memorare - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância |
title |
A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância |
spellingShingle |
A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância Kremer, Claines Narrativa Currículo Criança Educação Infantil |
title_short |
A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância |
title_full |
A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância |
title_fullStr |
A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância |
title_full_unstemmed |
A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância |
title_sort |
A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância |
author |
Kremer, Claines |
author_facet |
Kremer, Claines Silveira Barbosa, Maria Carmen |
author_role |
author |
author2 |
Silveira Barbosa, Maria Carmen |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kremer, Claines Silveira Barbosa, Maria Carmen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativa Currículo Criança Educação Infantil |
topic |
Narrativa Currículo Criança Educação Infantil |
description |
Abstract: As opposed to the concept of a prescriptive curriculum, this theoretical essay proposes a curricular approach based on narrative as an alternative to thinking about the encounter with babies and children in kindergarten. Initially, we problematize the way in which breadth and universality are adopted in the treatment of the curriculum, and how these two elements tend to generalize and suppress specific characteristics of the first stage of basic education. To situate the debate and support the defense of a narrative curriculum, we approach four essential topics: the perspective that human beings are a species endowed with a narrative nature; the defense that children need to be narrated, listen to narratives and learn to narrate themselves; the idea of curriculum as the link between children and the world permeated by an investigative and welcoming teaching posture and, finally, the proposition of a school that narrates and is conducted by the diversity of narratives. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20030 10.59306/memorare.v10e12023169-188 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20030 |
identifier_str_mv |
10.59306/memorare.v10e12023169-188 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20030/13796 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Claines Kremer, Maria Carmen Silveira Barbosa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Claines Kremer, Maria Carmen Silveira Barbosa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unisul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unisul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Memorare; v. 10 n. 1 (2023): Narrativas e imagens da/na infância; 169-189 2358-0593 2358-0593 reponame:Revista Memorare instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Revista Memorare |
collection |
Revista Memorare |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Memorare - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistamemorare@outlook.com |
_version_ |
1798325334745022464 |