A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kremer, Claines
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silveira Barbosa, Maria Carmen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Memorare
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20030
Resumo: Abstract: As opposed to the concept of a prescriptive curriculum, this theoretical essay proposes a curricular approach based on narrative as an alternative to thinking about the encounter with babies and children in kindergarten. Initially, we problematize the way in which breadth and universality are adopted in the treatment of the curriculum, and how these two elements tend to generalize and suppress specific characteristics of the first stage of basic education. To situate the debate and support the defense of a narrative curriculum, we approach four essential topics: the perspective that human beings are a species endowed with a narrative nature; the defense that children need to be narrated, listen to narratives and learn to narrate themselves; the idea of curriculum as the link between children and the world permeated by an investigative and welcoming teaching posture and, finally, the proposition of a school that narrates and is conducted by the diversity of narratives.  
id UNISUL-5_1ed2b112f5ffe878dc14a42188e438b1
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20030
network_acronym_str UNISUL-5
network_name_str Revista Memorare
repository_id_str
spelling A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infânciaNarrativaCurrículoCriançaEducação InfantilAbstract: As opposed to the concept of a prescriptive curriculum, this theoretical essay proposes a curricular approach based on narrative as an alternative to thinking about the encounter with babies and children in kindergarten. Initially, we problematize the way in which breadth and universality are adopted in the treatment of the curriculum, and how these two elements tend to generalize and suppress specific characteristics of the first stage of basic education. To situate the debate and support the defense of a narrative curriculum, we approach four essential topics: the perspective that human beings are a species endowed with a narrative nature; the defense that children need to be narrated, listen to narratives and learn to narrate themselves; the idea of curriculum as the link between children and the world permeated by an investigative and welcoming teaching posture and, finally, the proposition of a school that narrates and is conducted by the diversity of narratives.  Resumo: Contrapondo-se à concepção de currículo prescritivo, o presente ensaio teórico propõe uma abordagem curricular sustentada na narrativa como alternativa para pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância. Inicialmente, problematizou-se a forma como a amplitude e a universalidade são adotadas no tratamento do currículo e como esses dois elementos tendem a generalizar e suprimir características específicas da primeira etapa da educação básica. Para situar o debate e fundamentar a defesa de um currículo narrativo, abordaram-se quatro tópicos essenciais: a perspectiva de que os seres humanos são uma espécie dotada de uma natureza narrativa; a defesa de que as crianças precisam ser narradas, ouvir narrativas e aprender a se narrar; a ideia de currículo como o vínculo entre a crianças e o mundo, permeado por uma postura docente investigativa e acolhedora; e, por fim, a proposição de uma escola que narra e que é conduzida pela diversidade de narrativas.Editora Unisul2023-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/2003010.59306/memorare.v10e12023169-188Revista Memorare; v. 10 n. 1 (2023): Narrativas e imagens da/na infância; 169-1892358-05932358-0593reponame:Revista Memorareinstname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20030/13796Copyright (c) 2023 Claines Kremer, Maria Carmen Silveira Barbosahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKremer, ClainesSilveira Barbosa, Maria Carmen2023-11-22T20:05:48Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20030Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupepPUBhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/oai||revistamemorare@outlook.com2358-05932358-0593opendoar:2023-11-22T20:05:48Revista Memorare - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância
title A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância
spellingShingle A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância
Kremer, Claines
Narrativa
Currículo
Criança
Educação Infantil
title_short A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância
title_full A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância
title_fullStr A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância
title_full_unstemmed A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância
title_sort A dimensão narrativa do Currículo:: outro modo de pensar o encontro com bebês e crianças na escola da infância
author Kremer, Claines
author_facet Kremer, Claines
Silveira Barbosa, Maria Carmen
author_role author
author2 Silveira Barbosa, Maria Carmen
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kremer, Claines
Silveira Barbosa, Maria Carmen
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativa
Currículo
Criança
Educação Infantil
topic Narrativa
Currículo
Criança
Educação Infantil
description Abstract: As opposed to the concept of a prescriptive curriculum, this theoretical essay proposes a curricular approach based on narrative as an alternative to thinking about the encounter with babies and children in kindergarten. Initially, we problematize the way in which breadth and universality are adopted in the treatment of the curriculum, and how these two elements tend to generalize and suppress specific characteristics of the first stage of basic education. To situate the debate and support the defense of a narrative curriculum, we approach four essential topics: the perspective that human beings are a species endowed with a narrative nature; the defense that children need to be narrated, listen to narratives and learn to narrate themselves; the idea of curriculum as the link between children and the world permeated by an investigative and welcoming teaching posture and, finally, the proposition of a school that narrates and is conducted by the diversity of narratives.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20030
10.59306/memorare.v10e12023169-188
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20030
identifier_str_mv 10.59306/memorare.v10e12023169-188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/memorare_grupep/article/view/20030/13796
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Claines Kremer, Maria Carmen Silveira Barbosa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Claines Kremer, Maria Carmen Silveira Barbosa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unisul
publisher.none.fl_str_mv Editora Unisul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Memorare; v. 10 n. 1 (2023): Narrativas e imagens da/na infância; 169-189
2358-0593
2358-0593
reponame:Revista Memorare
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Memorare
collection Revista Memorare
repository.name.fl_str_mv Revista Memorare - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistamemorare@outlook.com
_version_ 1798325334745022464