Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Domingues Gularte, José Luiz
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Wolffenbüttel, Cristina Rolim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interfaces Científicas. Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10957
Resumo: Interdisciplinarity is an important pedagogical work proposal for all areas of knowledge and also for Music Education. With that in mind, the present research carried out a survey of articles published between 2005 and 2020, which resulted in a mapping on the topic Interdisciplinarity and Music Education. The general objective is to analyze what has been debated on the subject, making an analysis of the interdisciplinarity theme in the course of its history and how it has been present within the approaches of Music Education. The research methodology was based on a quantitative basis, the technique of bibliographic data collection and, for data analysis, content analysis was used. It was found that research indicates a gradual development of the interdisciplinary proposal in Music Education, from movements that prove the importance of defragmenting the discipline, pushing it more towards collective work, and from a global perspective.
id UNIT-2_752d3183b3f9fa5e8f911e5433696a13
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10957
network_acronym_str UNIT-2
network_name_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository_id_str
spelling Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITYUm EDUCACIÓN MUSICAL E INTERDISCIPLINARIEDAD: EDUCACIÓN MUSICAL E INTERDISCIPLINARIEDADEDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADE: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITYUm EDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADE: EDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADEInterdisciplinarity is an important pedagogical work proposal for all areas of knowledge and also for Music Education. With that in mind, the present research carried out a survey of articles published between 2005 and 2020, which resulted in a mapping on the topic Interdisciplinarity and Music Education. The general objective is to analyze what has been debated on the subject, making an analysis of the interdisciplinarity theme in the course of its history and how it has been present within the approaches of Music Education. The research methodology was based on a quantitative basis, the technique of bibliographic data collection and, for data analysis, content analysis was used. It was found that research indicates a gradual development of the interdisciplinary proposal in Music Education, from movements that prove the importance of defragmenting the discipline, pushing it more towards collective work, and from a global perspective.La interdisciplinariedad es una importante propuesta de trabajo pedagógico para todas las áreas del saber y también para la Educación Musical. Con eso en mente, la presente investigación realizó un levantamiento de artículos publicados entre 2005 y 2020, lo que resultó en un mapeo sobre el tema Interdisciplinariedad y Educación Musical. El objetivo general es analizar lo que se ha debatido sobre el tema, haciendo un análisis del tema de la interdisciplinariedad en el transcurso de su historia y cómo ha estado presente dentro de los enfoques de la Educación Musical. La metodología de la investigación se basó en una base cuantitativa, se utilizó la técnica de recolección de datos bibliográficos y, para el análisis de datos, se utilizó el análisis de contenido. Se constató que las investigaciones indican un desarrollo paulatino de la propuesta interdisciplinar en Educación Musical, a partir de movimientos que prueban la importancia de desfragmentar la disciplina, empujándola más hacia el trabajo colectivo, y desde una perspectiva global.A interdisciplinaridade é uma proposta de trabalho pedagógico importante para todas as áreas do conhecimento e também para a Educação Musical. Pensando nisso, a presente pesquisa realizou um levantamento em artigos publicados no período de 2005 a 2020, que resultou em um mapeamento sobre o tema Interdisciplinaridade e Educação Musical. O objetivo geral é de analisar o que tem sido debatido na temática, fazendo uma análise do tema interdisciplinaridade no decorrer de sua história e como tem-se feito presente dentro das abordagens da Educação Musical. A metodologia da pesquisa foi fundamentada de forma quantitativa, a técnica de coleta de dados bibliográfica e, para a análise de dados, utilizou-se a análise de conteúdo. Constatou-se que as pesquisas indicam um gradativo desenvolvimento da proposta interdisciplinar na Educação Musical, a partir de movimentos que comprovam a importância da desfragmentação da disciplina, impulsionando-a mais para o trabalho coletivo, e cooperando para uma perspectiva global.A interdisciplinaridade é uma proposta de trabalho pedagógico importante para todas as áreas do conhecimento e também para a Educação Musical. Pensando nisso, a presente pesquisa realizou um levantamento em artigos publicados no período de 2005 a 2020, que resultou em um mapeamento sobre o tema Interdisciplinaridade e Educação Musical. O objetivo geral é de analisar o que tem sido debatido na temática, fazendo uma análise do tema interdisciplinaridade no decorrer de sua história e como tem-se feito presente dentro das abordagens da Educação Musical. A metodologia da pesquisa foi fundamentada de forma quantitativa, a técnica de coleta de dados bibliográfica e, para a análise de dados, utilizou-se a análise de conteúdo. Constatou-se que as pesquisas indicam um gradativo desenvolvimento da proposta interdisciplinar na Educação Musical, a partir de movimentos que comprovam a importância da desfragmentação da disciplina, impulsionando-a mais para o trabalho coletivo, e cooperando para uma perspectiva global.Editora Universitária Tiradentes2023-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1095710.17564/2316-3828.2023v12n1p345-358Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 345-3582316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2023v12n1reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10957/5422Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingues Gularte, José LuizWolffenbüttel, Cristina Rolim 2023-04-05T19:43:55Zoai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10957Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2023-10-16T10:12:34.767693Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false
dc.title.none.fl_str_mv Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY
Um EDUCACIÓN MUSICAL E INTERDISCIPLINARIEDAD: EDUCACIÓN MUSICAL E INTERDISCIPLINARIEDAD
EDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADE: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY
Um EDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADE: EDUCAÇÃO MUSICAL E INTERDISCIPLINARIDADE
title Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY
spellingShingle Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY
Domingues Gularte, José Luiz
title_short Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY
title_full Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY
title_fullStr Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY
title_full_unstemmed Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY
title_sort Um MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY: MUSICAL EDUCATION AND INTERDISCIPLINARITY
author Domingues Gularte, José Luiz
author_facet Domingues Gularte, José Luiz
Wolffenbüttel, Cristina Rolim
author_role author
author2 Wolffenbüttel, Cristina Rolim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Domingues Gularte, José Luiz
Wolffenbüttel, Cristina Rolim
description Interdisciplinarity is an important pedagogical work proposal for all areas of knowledge and also for Music Education. With that in mind, the present research carried out a survey of articles published between 2005 and 2020, which resulted in a mapping on the topic Interdisciplinarity and Music Education. The general objective is to analyze what has been debated on the subject, making an analysis of the interdisciplinarity theme in the course of its history and how it has been present within the approaches of Music Education. The research methodology was based on a quantitative basis, the technique of bibliographic data collection and, for data analysis, content analysis was used. It was found that research indicates a gradual development of the interdisciplinary proposal in Music Education, from movements that prove the importance of defragmenting the discipline, pushing it more towards collective work, and from a global perspective.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10957
10.17564/2316-3828.2023v12n1p345-358
url https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10957
identifier_str_mv 10.17564/2316-3828.2023v12n1p345-358
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10957/5422
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
dc.source.none.fl_str_mv Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 345-358
2316-3828
2316-333X
10.17564/2316-3828.2023v12n1
reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)
instname:Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron:UNIT
instname_str Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron_str UNIT
institution UNIT
reponame_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
collection Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)
repository.mail.fl_str_mv ||crismporto@gmail.com
_version_ 1800220615473364992