Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travels
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Turismo : Visão e Ação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/15403 |
Resumo: | : Dynamic pricing is considered an efficient method of price management and has been used by hotels and airlines for decades. More recently, the urban mobility application (app) of Uber, present in more than 600 cities, has introduced real-time dynamic pricing to match supply and demand for the service. Although the literature highlights the benefits of dynamic pricing, behavioral economists argue that these price variations can be considered unfair. Thus, the objectives of this study are: to examine how consumers and tourists judge Uber’s price fairness; to investigate the perceptions of surge pricing and suppression of information about the price multiplier when requesting the service; and to examine the behavioral outcomes from perceived price unfairness. This study adopts a qualitative and exploratory approach using focus group method. The main results suggest that the perception of price depends on the context and evaluation of service benefits; although dynamic pricing can be considered acceptable, under certain conditions it can trigger feelings of unfairness and negative emotions on the part of consumers; and that tourists can adopt behavioral strategies to minimize the uncertainty of dynamic prices. |
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Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travelsPrecificação dinâmica e percepção de justiça em preços: um estudo sobre o uso do aplicativo Uber em viagensdynamic pricingprice fairness perceptionstourist behaviorbehavioral economy in tourism.precificação dinâmicapercepção de justiça em preçoscomportamento do turistaeconomia comportamental no turismo.: Dynamic pricing is considered an efficient method of price management and has been used by hotels and airlines for decades. More recently, the urban mobility application (app) of Uber, present in more than 600 cities, has introduced real-time dynamic pricing to match supply and demand for the service. Although the literature highlights the benefits of dynamic pricing, behavioral economists argue that these price variations can be considered unfair. Thus, the objectives of this study are: to examine how consumers and tourists judge Uber’s price fairness; to investigate the perceptions of surge pricing and suppression of information about the price multiplier when requesting the service; and to examine the behavioral outcomes from perceived price unfairness. This study adopts a qualitative and exploratory approach using focus group method. The main results suggest that the perception of price depends on the context and evaluation of service benefits; although dynamic pricing can be considered acceptable, under certain conditions it can trigger feelings of unfairness and negative emotions on the part of consumers; and that tourists can adopt behavioral strategies to minimize the uncertainty of dynamic prices.A precificação dinâmica é considerada um método eficiente na gestão de preços e tem sido adotada por hotéis e companhias aéreas há décadas. Mais recentemente, o aplicativo de mobilidade urbana Uber, presente em mais de 600 países, introduziu a precificação dinâmica em tempo real que busca ajustar a oferta à demanda pelo serviço. Embora a literatura destaque os benefícios dos preços dinâmicos, economistas comportamentais argumentam que essas variações de preços podem ser consideradas injustas. Assim, os objetivos desse estudo são: examinar como consumidores e turistas julgam a justiça dos preços praticados pela Uber; investigar as percepções relacionadas à precificação dinâmica e à supressão da informação sobre o multiplicador da tarifa na solicitação do serviço; e examinar quais são os comportamentos derivados de julgamentos de injustiça dos preços. Trata-se de uma abordagem qualitativa e exploratória cujo método é o grupo focal. Os principais resultados indicam que o julgamento dos preços varia com o contexto e com a avalições dos benefícios do serviço; que a precificação dinâmica é considerada aceitável, mas que, em certas condições, pode desencadear sentimentos de injustiça e emoções negativas em uma parcela considerável de consumidores; e que turistas adotam estratégias comportamentais para minimizar a incerteza dos preços dinâmicos.Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC2019-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/1540310.14210/rtva.v21n3.p239-264Turismo: Visão e Ação; Vol. 21 No. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 239-264Turismo: Visão e Ação; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 239-264Turismo: Visão e Ação; v. 21 n. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 239-2641983-71511415-6393reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporenghttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/15403/8740https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/15403/8741Copyright (c) 2019 Turismo - Visão e Ação (ISSN: 1983-7151)info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Flavio Andrew do NascimentoMayer, Verônica FederMarques, Osiris Ricardo Bezerra2020-05-22T00:54:40Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/15403Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2020-05-22T00:54:40Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false |
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