Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travels

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Flavio Andrew do Nascimento
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mayer, Verônica Feder, Marques, Osiris Ricardo Bezerra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Turismo : Visão e Ação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/15403
Resumo: : Dynamic pricing is considered an efficient method of price management and has been used by hotels and airlines for decades. More recently, the urban mobility application (app) of Uber, present in more than 600 cities, has introduced real-time dynamic pricing to match supply and demand for the service. Although the literature highlights the benefits of dynamic pricing, behavioral economists argue that these price variations can be considered unfair. Thus, the objectives of this study are: to examine how consumers and tourists judge Uber’s price fairness; to investigate the perceptions of surge pricing and suppression of information about the price multiplier when requesting the service; and to examine the behavioral outcomes from perceived price unfairness. This study adopts a qualitative and exploratory approach using focus group method. The main results suggest that the perception of price depends on the context and evaluation of service benefits; although dynamic pricing can be considered acceptable, under certain conditions it can trigger feelings of unfairness and negative emotions on the part of consumers; and that tourists can adopt behavioral strategies to minimize the uncertainty of dynamic prices.
id UNIVALI-3_04bd79d774c4f39902a08ca0b17bf6a1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.univali.br:article/15403
network_acronym_str UNIVALI-3
network_name_str Turismo : Visão e Ação (Online)
repository_id_str
spelling Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travelsPrecificação dinâmica e percepção de justiça em preços: um estudo sobre o uso do aplicativo Uber em viagensdynamic pricingprice fairness perceptionstourist behaviorbehavioral economy in tourism.precificação dinâmicapercepção de justiça em preçoscomportamento do turistaeconomia comportamental no turismo.: Dynamic pricing is considered an efficient method of price management and has been used by hotels and airlines for decades. More recently, the urban mobility application (app) of Uber, present in more than 600 cities, has introduced real-time dynamic pricing to match supply and demand for the service. Although the literature highlights the benefits of dynamic pricing, behavioral economists argue that these price variations can be considered unfair. Thus, the objectives of this study are: to examine how consumers and tourists judge Uber’s price fairness; to investigate the perceptions of surge pricing and suppression of information about the price multiplier when requesting the service; and to examine the behavioral outcomes from perceived price unfairness. This study adopts a qualitative and exploratory approach using focus group method. The main results suggest that the perception of price depends on the context and evaluation of service benefits; although dynamic pricing can be considered acceptable, under certain conditions it can trigger feelings of unfairness and negative emotions on the part of consumers; and that tourists can adopt behavioral strategies to minimize the uncertainty of dynamic prices.A precificação dinâmica é considerada um método eficiente na gestão de preços e tem sido adotada por hotéis e companhias aéreas há décadas. Mais recentemente, o aplicativo de mobilidade urbana Uber, presente em mais de 600 países, introduziu a precificação dinâmica em tempo real que busca ajustar a oferta à demanda pelo serviço. Embora a literatura destaque os benefícios dos preços dinâmicos, economistas comportamentais argumentam que essas variações de preços podem ser consideradas injustas. Assim, os objetivos desse estudo são: examinar como consumidores e turistas julgam a justiça dos preços praticados pela Uber; investigar as percepções relacionadas à precificação dinâmica e à supressão da informação sobre o multiplicador da tarifa na solicitação do serviço; e examinar quais são os comportamentos derivados de julgamentos de injustiça dos preços. Trata-se de uma abordagem qualitativa e exploratória cujo método é o grupo focal. Os principais resultados indicam que o julgamento dos preços varia com o contexto e com a avalições dos benefícios do serviço; que a precificação dinâmica é considerada aceitável, mas que, em certas condições, pode desencadear sentimentos de injustiça e emoções negativas em uma parcela considerável de consumidores; e que turistas adotam estratégias comportamentais para minimizar a incerteza dos preços dinâmicos.Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC2019-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/1540310.14210/rtva.v21n3.p239-264Turismo: Visão e Ação; Vol. 21 No. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 239-264Turismo: Visão e Ação; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 239-264Turismo: Visão e Ação; v. 21 n. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 239-2641983-71511415-6393reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporenghttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/15403/8740https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/15403/8741Copyright (c) 2019 Turismo - Visão e Ação (ISSN: 1983-7151)info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Flavio Andrew do NascimentoMayer, Verônica FederMarques, Osiris Ricardo Bezerra2020-05-22T00:54:40Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/15403Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2020-05-22T00:54:40Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false
dc.title.none.fl_str_mv Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travels
Precificação dinâmica e percepção de justiça em preços: um estudo sobre o uso do aplicativo Uber em viagens
title Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travels
spellingShingle Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travels
Santos, Flavio Andrew do Nascimento
dynamic pricing
price fairness perceptions
tourist behavior
behavioral economy in tourism.
precificação dinâmica
percepção de justiça em preços
comportamento do turista
economia comportamental no turismo.
title_short Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travels
title_full Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travels
title_fullStr Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travels
title_full_unstemmed Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travels
title_sort Dynamic pricing and price fairness perceptions: a study of the use of the Uber app in travels
author Santos, Flavio Andrew do Nascimento
author_facet Santos, Flavio Andrew do Nascimento
Mayer, Verônica Feder
Marques, Osiris Ricardo Bezerra
author_role author
author2 Mayer, Verônica Feder
Marques, Osiris Ricardo Bezerra
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Flavio Andrew do Nascimento
Mayer, Verônica Feder
Marques, Osiris Ricardo Bezerra
dc.subject.por.fl_str_mv dynamic pricing
price fairness perceptions
tourist behavior
behavioral economy in tourism.
precificação dinâmica
percepção de justiça em preços
comportamento do turista
economia comportamental no turismo.
topic dynamic pricing
price fairness perceptions
tourist behavior
behavioral economy in tourism.
precificação dinâmica
percepção de justiça em preços
comportamento do turista
economia comportamental no turismo.
description : Dynamic pricing is considered an efficient method of price management and has been used by hotels and airlines for decades. More recently, the urban mobility application (app) of Uber, present in more than 600 cities, has introduced real-time dynamic pricing to match supply and demand for the service. Although the literature highlights the benefits of dynamic pricing, behavioral economists argue that these price variations can be considered unfair. Thus, the objectives of this study are: to examine how consumers and tourists judge Uber’s price fairness; to investigate the perceptions of surge pricing and suppression of information about the price multiplier when requesting the service; and to examine the behavioral outcomes from perceived price unfairness. This study adopts a qualitative and exploratory approach using focus group method. The main results suggest that the perception of price depends on the context and evaluation of service benefits; although dynamic pricing can be considered acceptable, under certain conditions it can trigger feelings of unfairness and negative emotions on the part of consumers; and that tourists can adopt behavioral strategies to minimize the uncertainty of dynamic prices.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/15403
10.14210/rtva.v21n3.p239-264
url https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/15403
identifier_str_mv 10.14210/rtva.v21n3.p239-264
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/15403/8740
https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/15403/8741
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Turismo - Visão e Ação (ISSN: 1983-7151)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Turismo - Visão e Ação (ISSN: 1983-7151)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC
dc.source.none.fl_str_mv Turismo: Visão e Ação; Vol. 21 No. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 239-264
Turismo: Visão e Ação; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 239-264
Turismo: Visão e Ação; v. 21 n. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 239-264
1983-7151
1415-6393
reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)
instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
instacron:UNIVALI
instname_str Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
instacron_str UNIVALI
institution UNIVALI
reponame_str Turismo : Visão e Ação (Online)
collection Turismo : Visão e Ação (Online)
repository.name.fl_str_mv Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
repository.mail.fl_str_mv luiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br
_version_ 1798045022434623488