Manpower demand and qualification requirements in the hospitality sector: the case of Aracaju, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Rivanda Meira
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Baum, Tom
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Turismo : Visão e Ação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/202
Resumo: One of the biggest challenges facing the sector in this country undoubtedly relates to providing qualified manpower to improve the quality of services. The main objective of this study is to analyze manpower demand and qualification needs in the hospitality sector in Aracaju, in the State of Sergipe, Brazil. The research method adopted is a survey, by means of thirty-six personal interviews with business owners and hotel managers, based on a structured questionnaire. The study highlights that the majority of their employees have only primary school education, and this low level of formal education is reflected in the low salaries paid, and consequently the low levels of staff motivation. Participation through training programs is very modest, and most owners/mangers are not really concerned with employee qualifications. Keywords: manpower demand; employee qualification; training.
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spelling Manpower demand and qualification requirements in the hospitality sector: the case of Aracaju, BrazilLa demanda de mano de obra y las exigencias de calificacion en el sector de la hospitalidad: el caso de Aracaju, BrasilDemanda de mão-de-obra e exigências de qualificação no setor de hotelaria: o caso de Aracaju, BrasilOne of the biggest challenges facing the sector in this country undoubtedly relates to providing qualified manpower to improve the quality of services. The main objective of this study is to analyze manpower demand and qualification needs in the hospitality sector in Aracaju, in the State of Sergipe, Brazil. The research method adopted is a survey, by means of thirty-six personal interviews with business owners and hotel managers, based on a structured questionnaire. The study highlights that the majority of their employees have only primary school education, and this low level of formal education is reflected in the low salaries paid, and consequently the low levels of staff motivation. Participation through training programs is very modest, and most owners/mangers are not really concerned with employee qualifications. Keywords: manpower demand; employee qualification; training.Uno de los mayores desafíos del sector en este país se relaciona, sin dudas, a proveer de mano de obra especializada, tratando de mejorar la calidad del servicio. Este estudio tiene como principal objetivo el análisis de la demanda de mano de obra, y de lãs necesidades de calificación en el sector de la hospitalidad en Aracaju, Sergipe, Brasil. EL método de investigación empleado, es em el relevamiento, usando treinta y seis entrevistas personales con los propietarios o gerentes de hoteles, a través de cuestionarios estructurados. El estudio destaca que la mayoría de los funcionarios posee, apenas, la escuela primaria, y este bajo nível educacional se refleja en los bajos salarios, y consecuentemente, en los bajos niveles de motivación del staff. La participación em programas de entrenamiento, es escasa y la mayoría de los propietarios/gerentes, no están preocupados por la capacitación de sus funcionarios. Palabras-clave: mano de obra; capacitación de funcionarios; entrenamiento.Um dos maiores desafios enfrentados pelo setor no país relaciona-se, sem dúvida, ao suprimento de mão-de-obra especializada visando melhorar a qualidade dos serviços. O principal objetivo deste trabalho é analisar a demanda de mão-de-obra e as necessidades de qualificação no setor em Aracaju, estado de Sergipe, Brasil. Foi utilizado o levantamento como método de pesquisa, através de 36 entrevistas pessoais, utilizando questionário estruturado, com proprietários e gerentes de hotéis. O estudo destacou que a maioria dos empregados possui apenas ensino primário, e este baixo nível de educação formal reflete-se em baixos salários e, consequentemente, baixo nível de motivação do pessoal. A participação em programas de capacitação é insignificante e a maioria dos proprietários/ gerentes não demonstra preocupação com a qualificação dos funcionários. Palavras chave: demanda de mão-de-obra; qualificação dos funcionários; capacitação.Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC2008-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/20210.14210/rtva.v9n2.p155-168Turismo: Visão e Ação; Vol. 9 No. 2 (2007); 155-168Turismo: Visão e Ação; Vol. 9 Núm. 2 (2007); 155-168Turismo: Visão e Ação; v. 9 n. 2 (2007); 155-1681983-71511415-639310.14210/rtva.v9i2reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/202/172Teixeira, Rivanda MeiraBaum, Tominfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-08-14T23:28:41Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/202Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-08-14T23:28:41Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false
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