A typology for segmentation of the popular classes travel habits

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bacha, Maria de Lourdes
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Strehlau, Vivian Iara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Turismo : Visão e Ação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/300
Resumo: ABSTRACT: The purpose of this paper is to examine travel habits of low income classes, seeking to develop a typology for these consumers linked to number and duration of trips as well as age. The study is justified by the importance of tourism as industry, for the attention aroused by low-income segment and finally due to the shortage of scholarly work focused on tourism and low income. After reviewing the literature a quantitative study (survey) was conducted. A convenience sample of 861 individuals was selected considering socio-economic classification, belonging to the classes CD and residents in the city of Sao Paulo. Data were analyzed with the use of descriptive and multivariate statistics. The analysis indicated the existence of four groups, in which the distinctive feature was age and level of income. Four groups were found: mature adult, adults, adolescents and youth and young adults, each with its own characteristics.
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spelling A typology for segmentation of the popular classes travel habitsUna tipología de segmentación de los hábitos de viaje de las clases popularesUMA TIPOLOGIA PARA SEGMENTAÇÃO DE HÁBITOS DE VIAGEM DAS CLASSES POPULARESrenda baixahábitos de viagemlazercomportamento do consumidorABSTRACT: The purpose of this paper is to examine travel habits of low income classes, seeking to develop a typology for these consumers linked to number and duration of trips as well as age. The study is justified by the importance of tourism as industry, for the attention aroused by low-income segment and finally due to the shortage of scholarly work focused on tourism and low income. After reviewing the literature a quantitative study (survey) was conducted. A convenience sample of 861 individuals was selected considering socio-economic classification, belonging to the classes CD and residents in the city of Sao Paulo. Data were analyzed with the use of descriptive and multivariate statistics. The analysis indicated the existence of four groups, in which the distinctive feature was age and level of income. Four groups were found: mature adult, adults, adolescents and youth and young adults, each with its own characteristics.Este trabajo tiene por objeto analizar los hábitos y gastos de viaje las clases populares, tratando de desarrollar una tipología de los consumidores en relación con el número y la duración de los viajes y la edad. El estudio se justifica por la importancia del turismo como la industria, para la atención suscitada por los bajos ingresos del segmento y, por último, debido a la escasez de trabajo académico centrado en el turismo y lo segmento popular. Después de revisar la literatura fue realizado un estudio cuantitativo del tipo survey. La muestra fue seleccionada por conveniencia de 861 individuos seleccionados por el Criterio Brasil de clasificación socio-económica, perteneciente a la clase CD y residentes en la ciudad de Sao Paulo. Los datos fueron analizados utilizando estadística descriptiva y multivariada. El análisis indicó la existencia de cuatro grupos, en la que la más notable característica distintiva es la edad y nivel de rendimientos. Encontraran-se los siguientes grupos: adultos maduros, adultos, adolescentes y jóvenes y adultos jóvenes, cada uno con sus propias características.O objetivo deste artigo é analisar hábitos de viagem das classes populares, buscando desenvolver uma tipologia para esses consumidores relacionada a número e duração de viagens de lazer e faixa etária. O estudo se justifica pela importância do turismo como indústria, pela atenção despertada pelo segmento renda baixa e, por fim, pela escassez de trabalhos acadêmicos voltados ao turismo e renda baixa. Após a revisão da literatura pertinente, realizou-se um estudo quantitativo do tipo survey. A amostra selecionada por conveniência foi de 861 indivíduos selecionados pelo Critério Brasil de classificação sócioeconômica, pertencentes às classes CD e residentes na cidade de São Paulo. Os dados foram analisados com o uso de estatística descritiva e multivariada. A análise de agrupamentos indicou a existência de quatro deles, no qual as características distintivas mais marcantes são a faixa etária e nível de renda. Obtiveram-se os seguintes agrupamentos: adultos maduros, adultos, adolescentes e jovens e jovens adultos, cada qual com características próprias.Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC2009-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionsurveyapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/30010.14210/rtva.v11n2.p175-200Turismo: Visão e Ação; Vol. 11 No. 2 (2009); 175-200Turismo: Visão e Ação; Vol. 11 Núm. 2 (2009); 175-200Turismo: Visão e Ação; v. 11 n. 2 (2009); 175-2001983-71511415-639310.14210/rtva.v11i2reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/300/974Bacha, Maria de LourdesStrehlau, Vivian Iarainfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-08-05T21:25:51Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/300Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2009-08-05T21:25:51Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false
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