Fundamental right to personal data protection and the limits of tax supervision
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/32559 |
Resumo: | The Constitutional Amendment No. 115/2022 established the protection of personal data, including in digital media, as a fundamental right. Accompanied by the parameters of Law No. 13,709/18, all processing of personal data, including those carried out by the Public Authorities, must observe this new normative context, generating questions about how to find a regime of coexistence between monitoring activities for inspection purposes tax based on personal data and this new reality. This article develops an analysis of the consequences that this new regulatory framework imposes on agents responsible for tax inspection, mainly the assessment of risks arising from the adoption of information systems that carry out automated analyses, using a bibliographical review of doctrine and national jurisprudence regarding the content fundamental right to the protection of personal data and the current conflicts with the powers of monitoring through personal databases by tax inspection agents, to then identify parameters and limits that the protection of personal data as a fundamental right must impose on agents public. |
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Fundamental right to personal data protection and the limits of tax supervisionDireito fundamental à proteção de dados pessoais e os limites da fiscalização tributáriaProteção de DadosDireitos FundamentaisFiscalização TributáriaPoder PúblicoDireito Administrativodata protectionfundamental rightstax fiscalizationpublic poweradministrative lawThe Constitutional Amendment No. 115/2022 established the protection of personal data, including in digital media, as a fundamental right. Accompanied by the parameters of Law No. 13,709/18, all processing of personal data, including those carried out by the Public Authorities, must observe this new normative context, generating questions about how to find a regime of coexistence between monitoring activities for inspection purposes tax based on personal data and this new reality. This article develops an analysis of the consequences that this new regulatory framework imposes on agents responsible for tax inspection, mainly the assessment of risks arising from the adoption of information systems that carry out automated analyses, using a bibliographical review of doctrine and national jurisprudence regarding the content fundamental right to the protection of personal data and the current conflicts with the powers of monitoring through personal databases by tax inspection agents, to then identify parameters and limits that the protection of personal data as a fundamental right must impose on agents public.A Emenda Constitucional n° 115/2022 estabeleceu como direito fundamental a proteção aos dados pessoais, inclusive nos meios digitais. Acompanhada dos parâmetros da Lei n° 13.709/18, todos os tratamentos de dados pessoais, incluindo os realizados pelo Poder Público, devem observar esse novo contexto normativo, gerando questões acerca de como encontrar um regime de coexistência entre atividades de monitoramento para fins de fiscalização tributária baseadas em dados pessoais e essa nova realidade. O presente artigo desenvolve análise dos reflexos que esse novo quadro normativo impõe aos agentes responsáveis pela fiscalização tributária, principalmente a avaliação dos riscos decorrentes da adoção de sistemas informacionais que realizam análises automatizadas, valendo-se de revisão bibliográfica da doutrina e jurisprudência nacional acerca do conteúdo de direito fundamental da proteção de dados pessoais e os atuais conflitos com os poderes de monitoramento através de bases de dados pessoais pelos agentes de fiscalização tributária, para, então, identificar parâmetros e limites que a proteção de dados pessoais como direito fundamental devem impor aos agentes públicos.Universidade do Oeste de Santa Catarina, UNOESC2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/3255910.18593/ejjl.32559Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Espaço Juridico Journal of Law [EJJL] – Ahead of print; 1-18Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Espaço Juridico Journal of Law [EJJL] – Ahead of print; 1-18Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Espaço Juridico Journal of Law [EJJL] – Ahead of print; 1-18Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Espaço Juridico Journal of Law [EJJL] – Ahead of print; 1-18Espaço Jurídico Journal of Law [EJJL]; Espaço Juridico Journal of Law [EJJL] – Ahead of print; 1-182179-79431519-5899reponame:Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Lawinstname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/32559/19306https://periodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/article/view/32559/19307Copyright (c) 2023 Alisson Possa, Luciano Felício Fuckhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPossa, AlissonFuck, Luciano Felício2023-12-21T12:31:58Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32559Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/espacojuridico/indexhttp://editora.unoesc.edu.br/index.php/espacojuridico/oaieditora@unoesc.edu.br||ejjl@unoesc.edu.br2179-79431519-5899opendoar:2023-12-21T12:31:58Revista Espaço Jurídico/Espaço Jurídico Journal of Law - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
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