Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Ruan Carlos Pereira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cecílio, Sálua
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891
Resumo: This article focuses on the implications of the enactment of law 14,040/2020 for work and the teaching profession in private Higher Education Institutions (HEIs), taking into account the moment of health exceptionalism imposed by the Covid-19 pandemic. The general objective is to understand the main consequences and changes caused in the work of teaching professionals, following the enactment of law 14,040/2020, in a pandemic scenario and in the context of surveillance capitalism, in which 21st century society finds itself. The methodology was based on bibliographical and documentary research, legislation and articles, using as sources, especially, the SciELO and LILACS databases. As a result, the pandemic intensified the virtualization of the teaching profession, strengthening the idea of hybridization of education, according to technical documents issued by the National Education Council.
id UNOESC-3_0d73407e0059c4dcc149756cb36890d4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32891
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning processLa educación superior privada brasileña en la pandemia: de ERE al proceso híbrido de enseñanza y aprendizajeEnsino superior privado brasileiro na pandemia: do ERE ao processo híbrido de ensino e aprendizagemensino remoto emergencialcovid-19ensino superior privadoprocesso híbrido de ensino e aprendizagemenseñanza remota de emergenciaCOVID-19educación superior privadaproceso híbrido de enseñanza y aprendizajeemergency remote teachingCovid-19private higher educationhybrid process of teaching and learningensino remoto emergencialcovid-19ensino superior privadoprocesso híbrido de ensino e aprendizagemThis article focuses on the implications of the enactment of law 14,040/2020 for work and the teaching profession in private Higher Education Institutions (HEIs), taking into account the moment of health exceptionalism imposed by the Covid-19 pandemic. The general objective is to understand the main consequences and changes caused in the work of teaching professionals, following the enactment of law 14,040/2020, in a pandemic scenario and in the context of surveillance capitalism, in which 21st century society finds itself. The methodology was based on bibliographical and documentary research, legislation and articles, using as sources, especially, the SciELO and LILACS databases. As a result, the pandemic intensified the virtualization of the teaching profession, strengthening the idea of hybridization of education, according to technical documents issued by the National Education Council.Este artículo se centra en las implicaciones de la promulgación de la ley 14.040/2020 para el trabajo y la profesión docente en las Instituciones de Educación Superior (IES) privadas, teniendo en cuenta el momento de excepcionalismo sanitario impuesto por la pandemia de Covid-19. El objetivo general es comprender las principales consecuencias y cambios provocados en el trabajo de los profesionales de la enseñanza, a partir de la promulgación de la ley 14.040/2020a, en un escenario de pandemia y en el contexto de capitalismo de vigilancia, en el que se encuentra la sociedad del siglo XXI. La metodología se basó en investigaciones bibliográficas y documentales, legislación y artículos, utilizando como fuentes, especialmente, las bases de datos SciELO y LILACS. Como resultado, la pandemia intensificó la virtualización de la profesión docente, fortaleciendo la idea de hibridación de la educación, según documentos técnicos emitidos por el Consejo Nacional de Educación.Este artigo tem por objeto as implicações da promulgação da lei 14.040/2020 para o trabalho e a profissão docente nas Instituições de Ensino Superior (IES) privada com fins lucrativos, levando-se em conta o momento de excepcionalidade sanitária imposta pela pandemia da Covid-19. O objetivo geral é compreender os principais reflexos e alterações causadas no trabalho do profissional docente, a partir da promulgação da lei 14.040/2020, em cenário pandêmico e no contexto do capitalismo de vigilância, em que se encontra a sociedade do século XXI. A metodologia se baseou em uma pesquisa bibliográfica e documental, de legislações e artigos, tendo como fontes, especialmente, os bancos de dados, SciELO e LILACS. Como resultado obtido, tem-se que a pandemia intensificou a virtualização da profissão docente, fortalecendo a ideia de hibridização da educação, conforme documentos técnicos exarados pelo Conselho Nacional de Educação.Este artigo tem por objeto a discussão sobre as implicações da promulgação da lei 14.040/2020 para o trabalho e a profissão docente do nível superior privado brasileiro, levando-se em conta o momento de excepcionalidade sanitária imposta pela pandemia. Como objetivo geral, busca-se compreender os principais reflexos e alterações causadas no trabalho do profissional docente do ensino superior privado a partir da promulgação da lei 14.040/2020 em cenário pandêmico e no contexto do capitalismo de vigilância em que se encontra a sociedade do século XXI. A metodologia se baseou em uma pesquisa bibliográfica e documental, a partir de legislações e seleção de artigos, especialmente nos bancos de dados, SciELO e LILACS. Como resultado obtido, verifica-se que a pandemia intensificou a virtualização do profissional docente do ensino superior privado, fortalecendo a ideia de hibridização da educação, conforme documentos técnicos exarados pelo Conselho Nacional de Educação.Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3289110.18593/r.v48.32891Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32891Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e328912177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891/19297https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891/19298Copyright (c) 2023 Ruan Carlos Pereira Costa, Sálua Cecíliohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Ruan Carlos PereiraCecílio, Sálua2024-02-07T14:12:46Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32891Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2024-02-07T14:12:46Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process
La educación superior privada brasileña en la pandemia: de ERE al proceso híbrido de enseñanza y aprendizaje
Ensino superior privado brasileiro na pandemia: do ERE ao processo híbrido de ensino e aprendizagem
title Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process
spellingShingle Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process
Costa, Ruan Carlos Pereira
ensino remoto emergencial
covid-19
ensino superior privado
processo híbrido de ensino e aprendizagem
enseñanza remota de emergencia
COVID-19
educación superior privada
proceso híbrido de enseñanza y aprendizaje
emergency remote teaching
Covid-19
private higher education
hybrid process of teaching and learning
ensino remoto emergencial
covid-19
ensino superior privado
processo híbrido de ensino e aprendizagem
title_short Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process
title_full Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process
title_fullStr Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process
title_full_unstemmed Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process
title_sort Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process
author Costa, Ruan Carlos Pereira
author_facet Costa, Ruan Carlos Pereira
Cecílio, Sálua
author_role author
author2 Cecílio, Sálua
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Ruan Carlos Pereira
Cecílio, Sálua
dc.subject.por.fl_str_mv ensino remoto emergencial
covid-19
ensino superior privado
processo híbrido de ensino e aprendizagem
enseñanza remota de emergencia
COVID-19
educación superior privada
proceso híbrido de enseñanza y aprendizaje
emergency remote teaching
Covid-19
private higher education
hybrid process of teaching and learning
ensino remoto emergencial
covid-19
ensino superior privado
processo híbrido de ensino e aprendizagem
topic ensino remoto emergencial
covid-19
ensino superior privado
processo híbrido de ensino e aprendizagem
enseñanza remota de emergencia
COVID-19
educación superior privada
proceso híbrido de enseñanza y aprendizaje
emergency remote teaching
Covid-19
private higher education
hybrid process of teaching and learning
ensino remoto emergencial
covid-19
ensino superior privado
processo híbrido de ensino e aprendizagem
description This article focuses on the implications of the enactment of law 14,040/2020 for work and the teaching profession in private Higher Education Institutions (HEIs), taking into account the moment of health exceptionalism imposed by the Covid-19 pandemic. The general objective is to understand the main consequences and changes caused in the work of teaching professionals, following the enactment of law 14,040/2020, in a pandemic scenario and in the context of surveillance capitalism, in which 21st century society finds itself. The methodology was based on bibliographical and documentary research, legislation and articles, using as sources, especially, the SciELO and LILACS databases. As a result, the pandemic intensified the virtualization of the teaching profession, strengthening the idea of hybridization of education, according to technical documents issued by the National Education Council.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891
10.18593/r.v48.32891
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891
identifier_str_mv 10.18593/r.v48.32891
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891/19297
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891/19298
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ruan Carlos Pereira Costa, Sálua Cecílio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ruan Carlos Pereira Costa, Sálua Cecílio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891
Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32891
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v48
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220528826384384