Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891 |
Resumo: | This article focuses on the implications of the enactment of law 14,040/2020 for work and the teaching profession in private Higher Education Institutions (HEIs), taking into account the moment of health exceptionalism imposed by the Covid-19 pandemic. The general objective is to understand the main consequences and changes caused in the work of teaching professionals, following the enactment of law 14,040/2020, in a pandemic scenario and in the context of surveillance capitalism, in which 21st century society finds itself. The methodology was based on bibliographical and documentary research, legislation and articles, using as sources, especially, the SciELO and LILACS databases. As a result, the pandemic intensified the virtualization of the teaching profession, strengthening the idea of hybridization of education, according to technical documents issued by the National Education Council. |
id |
UNOESC-3_0d73407e0059c4dcc149756cb36890d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32891 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning processLa educación superior privada brasileña en la pandemia: de ERE al proceso híbrido de enseñanza y aprendizajeEnsino superior privado brasileiro na pandemia: do ERE ao processo híbrido de ensino e aprendizagemensino remoto emergencialcovid-19ensino superior privadoprocesso híbrido de ensino e aprendizagemenseñanza remota de emergenciaCOVID-19educación superior privadaproceso híbrido de enseñanza y aprendizajeemergency remote teachingCovid-19private higher educationhybrid process of teaching and learningensino remoto emergencialcovid-19ensino superior privadoprocesso híbrido de ensino e aprendizagemThis article focuses on the implications of the enactment of law 14,040/2020 for work and the teaching profession in private Higher Education Institutions (HEIs), taking into account the moment of health exceptionalism imposed by the Covid-19 pandemic. The general objective is to understand the main consequences and changes caused in the work of teaching professionals, following the enactment of law 14,040/2020, in a pandemic scenario and in the context of surveillance capitalism, in which 21st century society finds itself. The methodology was based on bibliographical and documentary research, legislation and articles, using as sources, especially, the SciELO and LILACS databases. As a result, the pandemic intensified the virtualization of the teaching profession, strengthening the idea of hybridization of education, according to technical documents issued by the National Education Council.Este artículo se centra en las implicaciones de la promulgación de la ley 14.040/2020 para el trabajo y la profesión docente en las Instituciones de Educación Superior (IES) privadas, teniendo en cuenta el momento de excepcionalismo sanitario impuesto por la pandemia de Covid-19. El objetivo general es comprender las principales consecuencias y cambios provocados en el trabajo de los profesionales de la enseñanza, a partir de la promulgación de la ley 14.040/2020a, en un escenario de pandemia y en el contexto de capitalismo de vigilancia, en el que se encuentra la sociedad del siglo XXI. La metodología se basó en investigaciones bibliográficas y documentales, legislación y artículos, utilizando como fuentes, especialmente, las bases de datos SciELO y LILACS. Como resultado, la pandemia intensificó la virtualización de la profesión docente, fortaleciendo la idea de hibridación de la educación, según documentos técnicos emitidos por el Consejo Nacional de Educación.Este artigo tem por objeto as implicações da promulgação da lei 14.040/2020 para o trabalho e a profissão docente nas Instituições de Ensino Superior (IES) privada com fins lucrativos, levando-se em conta o momento de excepcionalidade sanitária imposta pela pandemia da Covid-19. O objetivo geral é compreender os principais reflexos e alterações causadas no trabalho do profissional docente, a partir da promulgação da lei 14.040/2020, em cenário pandêmico e no contexto do capitalismo de vigilância, em que se encontra a sociedade do século XXI. A metodologia se baseou em uma pesquisa bibliográfica e documental, de legislações e artigos, tendo como fontes, especialmente, os bancos de dados, SciELO e LILACS. Como resultado obtido, tem-se que a pandemia intensificou a virtualização da profissão docente, fortalecendo a ideia de hibridização da educação, conforme documentos técnicos exarados pelo Conselho Nacional de Educação.Este artigo tem por objeto a discussão sobre as implicações da promulgação da lei 14.040/2020 para o trabalho e a profissão docente do nível superior privado brasileiro, levando-se em conta o momento de excepcionalidade sanitária imposta pela pandemia. Como objetivo geral, busca-se compreender os principais reflexos e alterações causadas no trabalho do profissional docente do ensino superior privado a partir da promulgação da lei 14.040/2020 em cenário pandêmico e no contexto do capitalismo de vigilância em que se encontra a sociedade do século XXI. A metodologia se baseou em uma pesquisa bibliográfica e documental, a partir de legislações e seleção de artigos, especialmente nos bancos de dados, SciELO e LILACS. Como resultado obtido, verifica-se que a pandemia intensificou a virtualização do profissional docente do ensino superior privado, fortalecendo a ideia de hibridização da educação, conforme documentos técnicos exarados pelo Conselho Nacional de Educação.Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3289110.18593/r.v48.32891Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32891Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e328912177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891/19297https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891/19298Copyright (c) 2023 Ruan Carlos Pereira Costa, Sálua Cecíliohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Ruan Carlos PereiraCecílio, Sálua2024-02-07T14:12:46Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32891Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2024-02-07T14:12:46Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process La educación superior privada brasileña en la pandemia: de ERE al proceso híbrido de enseñanza y aprendizaje Ensino superior privado brasileiro na pandemia: do ERE ao processo híbrido de ensino e aprendizagem |
title |
Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process |
spellingShingle |
Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process Costa, Ruan Carlos Pereira ensino remoto emergencial covid-19 ensino superior privado processo híbrido de ensino e aprendizagem enseñanza remota de emergencia COVID-19 educación superior privada proceso híbrido de enseñanza y aprendizaje emergency remote teaching Covid-19 private higher education hybrid process of teaching and learning ensino remoto emergencial covid-19 ensino superior privado processo híbrido de ensino e aprendizagem |
title_short |
Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process |
title_full |
Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process |
title_fullStr |
Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process |
title_full_unstemmed |
Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process |
title_sort |
Brazilian private higher education in the pandemic: from ERE to the hybrid teaching and learning process |
author |
Costa, Ruan Carlos Pereira |
author_facet |
Costa, Ruan Carlos Pereira Cecílio, Sálua |
author_role |
author |
author2 |
Cecílio, Sálua |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Ruan Carlos Pereira Cecílio, Sálua |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino remoto emergencial covid-19 ensino superior privado processo híbrido de ensino e aprendizagem enseñanza remota de emergencia COVID-19 educación superior privada proceso híbrido de enseñanza y aprendizaje emergency remote teaching Covid-19 private higher education hybrid process of teaching and learning ensino remoto emergencial covid-19 ensino superior privado processo híbrido de ensino e aprendizagem |
topic |
ensino remoto emergencial covid-19 ensino superior privado processo híbrido de ensino e aprendizagem enseñanza remota de emergencia COVID-19 educación superior privada proceso híbrido de enseñanza y aprendizaje emergency remote teaching Covid-19 private higher education hybrid process of teaching and learning ensino remoto emergencial covid-19 ensino superior privado processo híbrido de ensino e aprendizagem |
description |
This article focuses on the implications of the enactment of law 14,040/2020 for work and the teaching profession in private Higher Education Institutions (HEIs), taking into account the moment of health exceptionalism imposed by the Covid-19 pandemic. The general objective is to understand the main consequences and changes caused in the work of teaching professionals, following the enactment of law 14,040/2020, in a pandemic scenario and in the context of surveillance capitalism, in which 21st century society finds itself. The methodology was based on bibliographical and documentary research, legislation and articles, using as sources, especially, the SciELO and LILACS databases. As a result, the pandemic intensified the virtualization of the teaching profession, strengthening the idea of hybridization of education, according to technical documents issued by the National Education Council. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891 10.18593/r.v48.32891 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v48.32891 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891/19297 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32891/19298 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ruan Carlos Pereira Costa, Sálua Cecílio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ruan Carlos Pereira Costa, Sálua Cecílio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891 Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32891 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32891 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v48 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220528826384384 |