Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Tânia Maria de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Dormevil, Mariana Rodrigues Athayde
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867
Resumo: This article calls into question issues related to the curricular experiences of a country school located in a settlement in Nobres, Mato Grosso, Brazil. The scope is to analyze curricular propositions that seek to articulate local demands and knowledge with orientations expressed in the National Curriculum Common Core, in times of crisis in science. It is given centrality to the challenges of the inclusion of country students in a context marked by curricular policies that establish generalized standards of knowledge, skills and evaluation, in the name of the quality of teaching. Theoretical support is sought in cultural studies to analyze data extracted from documents and narratives of teachers that school surveyed. It is argued in favor of curricular production methodologies that respect differences as a way to ensure the feeling of belonging to an educational institution attentive to the singularities of its own space.
id UNOESC-3_3b0b55ff8c51ac537a152057b6cfb0dd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23867
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Curriculum production in a country school: an analysis on inclusionProducción de lineamientos curriculares en una escuela rural: un análisis sobre inclusiónProdução de currículo em uma escola do campo: uma análise sobre inclusãoPolíticas curricularesEducação do campoInclusãoPolíticas curricularesEducación ruralInclusiónCurriculum policiesCountry educationInclusionThis article calls into question issues related to the curricular experiences of a country school located in a settlement in Nobres, Mato Grosso, Brazil. The scope is to analyze curricular propositions that seek to articulate local demands and knowledge with orientations expressed in the National Curriculum Common Core, in times of crisis in science. It is given centrality to the challenges of the inclusion of country students in a context marked by curricular policies that establish generalized standards of knowledge, skills and evaluation, in the name of the quality of teaching. Theoretical support is sought in cultural studies to analyze data extracted from documents and narratives of teachers that school surveyed. It is argued in favor of curricular production methodologies that respect differences as a way to ensure the feeling of belonging to an educational institution attentive to the singularities of its own space.Este articulo pone en discusión las experiencias en lineamientos curriculares en una escuela rural ubicada en un asentamiento del municipio de Nobres - Mato Grosso. El objetivo principal del texto será analizar las propuestas curriculares que buscan articular demandas y saberes locales a las orientaciones dadas por la Base Nacional Común Curricular. Teniendo en cuenta los tiempos de crisis en las ciencias, son centrales los desafíos en la inclusión de los estudiantes del campo en un contexto marcado por políticas curriculares que establecen patrones generalizados de saberes, competencias, habilidades y evaluaciones, en nombre de la calidad de la educación. Como referente teórico, se abordan los estudios culturales como marco de análisis para los datos sustraídos de los documentos y de las narrativas de profesores de la escuela investigada. La argumentación, defiende las metodologías de producción curricular que respetan las diferencias como el fortalecimiento del sentimiento de pertenencia en una institución educativa enfocada en las particularidades de su propio espacio.Este artigo põe em pauta questões relativas às experiências curriculares de uma escola do campo situada em um assentamento do município de Nobres - Mato Grosso. O escopo é analisar proposições curriculares que buscam articular demandas e saberes locais com orientações expressas na Base Nacional Comum Curricular, em tempos de crise na ciência. É dada centralidade aos desafios da inclusão de estudantes do campo em um contexto marcado por políticas curriculares que estabelecem padrões generalizados de saberes, competências, habilidades e de avaliação, em nome da qualidade do ensino. Busca-se amparo teórico nos estudos culturais para analisar dados extraídos de documentos e de narrativas de professores e de alunos do Ensino Médio da escola pesquisada. Argumenta-se a favor de metodologias de produção curricular que respeitem as diferenças como forma de assegurar o sentimento de pertencimento a uma instituição educativa atenta às singularidades do seu próprio espaço.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2386710.18593/r.v46i.23867Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23867Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e238672177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867/16055https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867/16056Copyright (c) 2020 Tânia Maria de Lima, Mariana Rodrigues Athayde Dormevilhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Tânia Maria deDormevil, Mariana Rodrigues Athayde 2022-08-16T12:18:11Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23867Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:18:11Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion
Producción de lineamientos curriculares en una escuela rural: un análisis sobre inclusión
Produção de currículo em uma escola do campo: uma análise sobre inclusão
title Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion
spellingShingle Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion
Lima, Tânia Maria de
Políticas curriculares
Educação do campo
Inclusão
Políticas curriculares
Educación rural
Inclusión
Curriculum policies
Country education
Inclusion
title_short Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion
title_full Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion
title_fullStr Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion
title_full_unstemmed Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion
title_sort Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion
author Lima, Tânia Maria de
author_facet Lima, Tânia Maria de
Dormevil, Mariana Rodrigues Athayde
author_role author
author2 Dormevil, Mariana Rodrigues Athayde
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Tânia Maria de
Dormevil, Mariana Rodrigues Athayde
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas curriculares
Educação do campo
Inclusão
Políticas curriculares
Educación rural
Inclusión
Curriculum policies
Country education
Inclusion
topic Políticas curriculares
Educação do campo
Inclusão
Políticas curriculares
Educación rural
Inclusión
Curriculum policies
Country education
Inclusion
description This article calls into question issues related to the curricular experiences of a country school located in a settlement in Nobres, Mato Grosso, Brazil. The scope is to analyze curricular propositions that seek to articulate local demands and knowledge with orientations expressed in the National Curriculum Common Core, in times of crisis in science. It is given centrality to the challenges of the inclusion of country students in a context marked by curricular policies that establish generalized standards of knowledge, skills and evaluation, in the name of the quality of teaching. Theoretical support is sought in cultural studies to analyze data extracted from documents and narratives of teachers that school surveyed. It is argued in favor of curricular production methodologies that respect differences as a way to ensure the feeling of belonging to an educational institution attentive to the singularities of its own space.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867
10.18593/r.v46i.23867
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867
identifier_str_mv 10.18593/r.v46i.23867
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867/16055
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867/16056
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tânia Maria de Lima, Mariana Rodrigues Athayde Dormevil
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tânia Maria de Lima, Mariana Rodrigues Athayde Dormevil
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23867
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531620839424