Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867 |
Resumo: | This article calls into question issues related to the curricular experiences of a country school located in a settlement in Nobres, Mato Grosso, Brazil. The scope is to analyze curricular propositions that seek to articulate local demands and knowledge with orientations expressed in the National Curriculum Common Core, in times of crisis in science. It is given centrality to the challenges of the inclusion of country students in a context marked by curricular policies that establish generalized standards of knowledge, skills and evaluation, in the name of the quality of teaching. Theoretical support is sought in cultural studies to analyze data extracted from documents and narratives of teachers that school surveyed. It is argued in favor of curricular production methodologies that respect differences as a way to ensure the feeling of belonging to an educational institution attentive to the singularities of its own space. |
id |
UNOESC-3_3b0b55ff8c51ac537a152057b6cfb0dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23867 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum production in a country school: an analysis on inclusionProducción de lineamientos curriculares en una escuela rural: un análisis sobre inclusiónProdução de currículo em uma escola do campo: uma análise sobre inclusãoPolíticas curricularesEducação do campoInclusãoPolíticas curricularesEducación ruralInclusiónCurriculum policiesCountry educationInclusionThis article calls into question issues related to the curricular experiences of a country school located in a settlement in Nobres, Mato Grosso, Brazil. The scope is to analyze curricular propositions that seek to articulate local demands and knowledge with orientations expressed in the National Curriculum Common Core, in times of crisis in science. It is given centrality to the challenges of the inclusion of country students in a context marked by curricular policies that establish generalized standards of knowledge, skills and evaluation, in the name of the quality of teaching. Theoretical support is sought in cultural studies to analyze data extracted from documents and narratives of teachers that school surveyed. It is argued in favor of curricular production methodologies that respect differences as a way to ensure the feeling of belonging to an educational institution attentive to the singularities of its own space.Este articulo pone en discusión las experiencias en lineamientos curriculares en una escuela rural ubicada en un asentamiento del municipio de Nobres - Mato Grosso. El objetivo principal del texto será analizar las propuestas curriculares que buscan articular demandas y saberes locales a las orientaciones dadas por la Base Nacional Común Curricular. Teniendo en cuenta los tiempos de crisis en las ciencias, son centrales los desafíos en la inclusión de los estudiantes del campo en un contexto marcado por políticas curriculares que establecen patrones generalizados de saberes, competencias, habilidades y evaluaciones, en nombre de la calidad de la educación. Como referente teórico, se abordan los estudios culturales como marco de análisis para los datos sustraídos de los documentos y de las narrativas de profesores de la escuela investigada. La argumentación, defiende las metodologías de producción curricular que respetan las diferencias como el fortalecimiento del sentimiento de pertenencia en una institución educativa enfocada en las particularidades de su propio espacio.Este artigo põe em pauta questões relativas às experiências curriculares de uma escola do campo situada em um assentamento do município de Nobres - Mato Grosso. O escopo é analisar proposições curriculares que buscam articular demandas e saberes locais com orientações expressas na Base Nacional Comum Curricular, em tempos de crise na ciência. É dada centralidade aos desafios da inclusão de estudantes do campo em um contexto marcado por políticas curriculares que estabelecem padrões generalizados de saberes, competências, habilidades e de avaliação, em nome da qualidade do ensino. Busca-se amparo teórico nos estudos culturais para analisar dados extraídos de documentos e de narrativas de professores e de alunos do Ensino Médio da escola pesquisada. Argumenta-se a favor de metodologias de produção curricular que respeitem as diferenças como forma de assegurar o sentimento de pertencimento a uma instituição educativa atenta às singularidades do seu próprio espaço.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2386710.18593/r.v46i.23867Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23867Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e238672177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867/16055https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867/16056Copyright (c) 2020 Tânia Maria de Lima, Mariana Rodrigues Athayde Dormevilhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Tânia Maria deDormevil, Mariana Rodrigues Athayde 2022-08-16T12:18:11Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23867Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:18:11Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion Producción de lineamientos curriculares en una escuela rural: un análisis sobre inclusión Produção de currículo em uma escola do campo: uma análise sobre inclusão |
title |
Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion |
spellingShingle |
Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion Lima, Tânia Maria de Políticas curriculares Educação do campo Inclusão Políticas curriculares Educación rural Inclusión Curriculum policies Country education Inclusion |
title_short |
Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion |
title_full |
Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion |
title_fullStr |
Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion |
title_full_unstemmed |
Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion |
title_sort |
Curriculum production in a country school: an analysis on inclusion |
author |
Lima, Tânia Maria de |
author_facet |
Lima, Tânia Maria de Dormevil, Mariana Rodrigues Athayde |
author_role |
author |
author2 |
Dormevil, Mariana Rodrigues Athayde |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Tânia Maria de Dormevil, Mariana Rodrigues Athayde |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas curriculares Educação do campo Inclusão Políticas curriculares Educación rural Inclusión Curriculum policies Country education Inclusion |
topic |
Políticas curriculares Educação do campo Inclusão Políticas curriculares Educación rural Inclusión Curriculum policies Country education Inclusion |
description |
This article calls into question issues related to the curricular experiences of a country school located in a settlement in Nobres, Mato Grosso, Brazil. The scope is to analyze curricular propositions that seek to articulate local demands and knowledge with orientations expressed in the National Curriculum Common Core, in times of crisis in science. It is given centrality to the challenges of the inclusion of country students in a context marked by curricular policies that establish generalized standards of knowledge, skills and evaluation, in the name of the quality of teaching. Theoretical support is sought in cultural studies to analyze data extracted from documents and narratives of teachers that school surveyed. It is argued in favor of curricular production methodologies that respect differences as a way to ensure the feeling of belonging to an educational institution attentive to the singularities of its own space. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867 10.18593/r.v46i.23867 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v46i.23867 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867/16055 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23867/16056 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tânia Maria de Lima, Mariana Rodrigues Athayde Dormevil https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tânia Maria de Lima, Mariana Rodrigues Athayde Dormevil https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867 Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23867 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23867 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v46i reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531620839424 |