The science field in international large-scale assessments

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Lenice
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Jaloto, Alexandre, Santos, André Vitor Fernades dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4582
Resumo: This article aims to address the pedagogical aspects of international assessments that include the Science field, focusing especially on the last edition of the Program for International Student Assessment (PISA) and the Third Regional Comparative and Explanatory Study (TERCE). The procedural and conceptual foundations of these studies and some results concerning the performance of Brazilian students are presented and discussed here. Therefore, the limits and the possibilities of using these data for the formulation of educational policies that impact the teaching of sciences, such as the Common National Curricular Base (BNCC) and the assessments provided for in the National Education Plan (PNE) are discussed.
id FCC-2_557f0308489abc94877451df602f77d5
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4582
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The science field in international large-scale assessmentsEl área de ciencias en las evaluaciones internacionales de gran escalaA área de ciências nas avaliações internacionais de larga escalaAvaliação em Larga EscalaEnsino de CiênciasPisaTerce.AvaliaçãoEvaluación en Gran EscalaEnseñanza de CienciasPisaTerce.Large-Scale AssessmentScience EducationPisaTerceThis article aims to address the pedagogical aspects of international assessments that include the Science field, focusing especially on the last edition of the Program for International Student Assessment (PISA) and the Third Regional Comparative and Explanatory Study (TERCE). The procedural and conceptual foundations of these studies and some results concerning the performance of Brazilian students are presented and discussed here. Therefore, the limits and the possibilities of using these data for the formulation of educational policies that impact the teaching of sciences, such as the Common National Curricular Base (BNCC) and the assessments provided for in the National Education Plan (PNE) are discussed.El artículo pretende abordar los aspectos pedagógicos de las evaluaciones internacionales que cuentan con el área de Ciencias, enfocando especialmente la última edición del Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes (PISA) y el Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE). Se presentan y discuten las bases conceptuales y procedimentales de estos estudios y algunos resultados relativos al desempeño de los estudiantes brasileños. En este sentido se problematizan los límites y las posibilidades de uso de estos datos para la formulación de políticas educacionales que impactan la enseñanza de Ciencias, como la Base Nacional Curricular Común (BNCC) y las evaluaciones previstas en el Plan Nacional de la Educación (PNE).O artigo procura abordar os aspectos pedagógicos das avaliações internacionais que contam com a área de Ciências, focalizando especialmente a última edição do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA) e o Terceiro Estudo Regional Comparativo e Explicativo (TERCE). São apresentados e discutidos os alicerces conceituais e procedimentais desses estudos e alguns resultados relativos ao desempenho dos estudantes brasileiros. Nesse sentido, problematizam-se os limites e as possibilidades de uso desses dados para a formulação de políticas educacionais que impactam o ensino de Ciências, tais como a Base Nacional Curricular Comum (BNCC) e as avaliações previstas no Plano Nacional da Educação (PNE).Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/458210.18222/eae.v28i68.4582Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-5371984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4582/3387Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, LeniceJaloto, AlexandreSantos, André Vitor Fernades dos2021-05-21T14:17:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4582Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T14:17:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The science field in international large-scale assessments
El área de ciencias en las evaluaciones internacionales de gran escala
A área de ciências nas avaliações internacionais de larga escala
title The science field in international large-scale assessments
spellingShingle The science field in international large-scale assessments
Medeiros, Lenice
Avaliação em Larga Escala
Ensino de Ciências
Pisa
Terce.
Avaliação
Evaluación en Gran Escala
Enseñanza de Ciencias
Pisa
Terce.
Large-Scale Assessment
Science Education
Pisa
Terce
title_short The science field in international large-scale assessments
title_full The science field in international large-scale assessments
title_fullStr The science field in international large-scale assessments
title_full_unstemmed The science field in international large-scale assessments
title_sort The science field in international large-scale assessments
author Medeiros, Lenice
author_facet Medeiros, Lenice
Jaloto, Alexandre
Santos, André Vitor Fernades dos
author_role author
author2 Jaloto, Alexandre
Santos, André Vitor Fernades dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Lenice
Jaloto, Alexandre
Santos, André Vitor Fernades dos
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação em Larga Escala
Ensino de Ciências
Pisa
Terce.
Avaliação
Evaluación en Gran Escala
Enseñanza de Ciencias
Pisa
Terce.
Large-Scale Assessment
Science Education
Pisa
Terce
topic Avaliação em Larga Escala
Ensino de Ciências
Pisa
Terce.
Avaliação
Evaluación en Gran Escala
Enseñanza de Ciencias
Pisa
Terce.
Large-Scale Assessment
Science Education
Pisa
Terce
description This article aims to address the pedagogical aspects of international assessments that include the Science field, focusing especially on the last edition of the Program for International Student Assessment (PISA) and the Third Regional Comparative and Explanatory Study (TERCE). The procedural and conceptual foundations of these studies and some results concerning the performance of Brazilian students are presented and discussed here. Therefore, the limits and the possibilities of using these data for the formulation of educational policies that impact the teaching of sciences, such as the Common National Curricular Base (BNCC) and the assessments provided for in the National Education Plan (PNE) are discussed.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4582
10.18222/eae.v28i68.4582
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4582
identifier_str_mv 10.18222/eae.v28i68.4582
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4582/3387
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 68 (2017): maio/ago. 2017; 512-537
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422533906432