Johan Galtung and school violence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flickinger, Hans-Georg
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095
Resumo: This text propose a debate about violence and education based in J. Galtung’s theory of violence. First, the main characteristics of said theory are presented in the concept of direct, structural and cultural violence. After and based on this theory I propose one specific features of phenomenology of violence at education institution to propose in third section some facilitation guideline of work to do in relation to violence in school. I defend that violence is one strategy stemmed from incapability dialog, disrespect of professional authority, transfer of family problems to school, conflict among different cultural traditions and presence of excessive of bureaucratic and formal rules.
id UNOESC-3_5920a918183b4c15d5779b90f76b0bc3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16095
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Johan Galtung and school violenceJohan Galtung y la violencia escolarJohan Galtung e a violência escolarJohan Galtung e a violência escolarViolência escolarEducaçãoJohan GaltungViolencia escolarEducaciónJohan GaltungSchool violenceEducationJohan GaltungThis text propose a debate about violence and education based in J. Galtung’s theory of violence. First, the main characteristics of said theory are presented in the concept of direct, structural and cultural violence. After and based on this theory I propose one specific features of phenomenology of violence at education institution to propose in third section some facilitation guideline of work to do in relation to violence in school. I defend that violence is one strategy stemmed from incapability dialog, disrespect of professional authority, transfer of family problems to school, conflict among different cultural traditions and presence of excessive of bureaucratic and formal rules.El texto presenta un debate entre violencia y educación con base en la teoría de defendida por violencia del J. Galtung. En la primera sección se presentan las coordenadas principales de dicha teoría, en los conceptos de violencia directa, estructural y cultural. En la segunda sección, teniendo esta matriz como base, se delinea un mapa diferenciado de la fenomenología de la violencia en las instituciones de la educación para proponer al final en una tercera sección ciertas directrices facilitadoras del trabajo a realizar en relación con la violencia en las escuelas. Defiendo que la violencia es un recurso cuyo origen es la incapacidad para el diálogo, la falta de respecto por la autoridad profesional, de la transferencia de problemas familiares para la escuela, del enfrentamiento entre diferentes tradiciones culturales y de la presencia de normas burocrático-formales en excesos.  Neste artigo se propõe um debate sobre a violência e educação com base na teoria de violência defendida por J. Galtung. Na primeira seção são apresentadas as coordenadas principais da referida teoria, nos conceitos de violência direta, estrutural e cultural. Na segunda seção, tendo essa matriz como base, é desenhado um mapa diferenciado da fenomenologia da violência nas instituições da educação para propor, afinal, em uma terceira seção, certas diretrizes facilitadoras do trabalho a realizar em relação à violência nas escolas. Defendo que a violência é um recurso provindo da incapacidade para o diálogo, do desrespeito da autoridade profissional, da transferência de problemas familiares para a escola, do confronto entre diferentes tradições culturais e da presença de regras burocrático-formais em excesso.Neste artigo se propõe um debate sobre a violência e educação com base na teoria de violência defendida por J. Galtung. Na primeira seção são apresentadas as coordenadas principais da referida teoria, nos conceitos de violência direta, estrutural e cultural. Na segunda seção, tendo essa matriz como base, é desenhado um mapa diferenciado da fenomenologia da violência nas instituições da educação para propor, afinal, em uma terceira seção, certas diretrizes facilitadoras do trabalho a realizar em relação à violência nas escolas. Defendo que a violência é um recurso provindo da incapacidade para o diálogo, do desrespeito da autoridade profissional, da transferência de problemas familiares para a escola, do confronto entre diferentes tradições culturais e da presença de regras burocrático-formais em excesso.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1609510.18593/r.v43i2.16095Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-4482177-60590104-431110.18593/r.v43i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095/13604Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFlickinger, Hans-Georg2019-11-11T19:41:53Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16095Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T19:41:53Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Johan Galtung and school violence
Johan Galtung y la violencia escolar
Johan Galtung e a violência escolar
Johan Galtung e a violência escolar
title Johan Galtung and school violence
spellingShingle Johan Galtung and school violence
Flickinger, Hans-Georg
Violência escolar
Educação
Johan Galtung
Violencia escolar
Educación
Johan Galtung
School violence
Education
Johan Galtung
title_short Johan Galtung and school violence
title_full Johan Galtung and school violence
title_fullStr Johan Galtung and school violence
title_full_unstemmed Johan Galtung and school violence
title_sort Johan Galtung and school violence
author Flickinger, Hans-Georg
author_facet Flickinger, Hans-Georg
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Flickinger, Hans-Georg
dc.subject.por.fl_str_mv Violência escolar
Educação
Johan Galtung
Violencia escolar
Educación
Johan Galtung
School violence
Education
Johan Galtung
topic Violência escolar
Educação
Johan Galtung
Violencia escolar
Educación
Johan Galtung
School violence
Education
Johan Galtung
description This text propose a debate about violence and education based in J. Galtung’s theory of violence. First, the main characteristics of said theory are presented in the concept of direct, structural and cultural violence. After and based on this theory I propose one specific features of phenomenology of violence at education institution to propose in third section some facilitation guideline of work to do in relation to violence in school. I defend that violence is one strategy stemmed from incapability dialog, disrespect of professional authority, transfer of family problems to school, conflict among different cultural traditions and presence of excessive of bureaucratic and formal rules.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095
10.18593/r.v43i2.16095
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i2.16095
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095/13604
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448
Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448
Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448
Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448
Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530541854720