Johan Galtung and school violence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095 |
Resumo: | This text propose a debate about violence and education based in J. Galtung’s theory of violence. First, the main characteristics of said theory are presented in the concept of direct, structural and cultural violence. After and based on this theory I propose one specific features of phenomenology of violence at education institution to propose in third section some facilitation guideline of work to do in relation to violence in school. I defend that violence is one strategy stemmed from incapability dialog, disrespect of professional authority, transfer of family problems to school, conflict among different cultural traditions and presence of excessive of bureaucratic and formal rules. |
id |
UNOESC-3_5920a918183b4c15d5779b90f76b0bc3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16095 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Johan Galtung and school violenceJohan Galtung y la violencia escolarJohan Galtung e a violência escolarJohan Galtung e a violência escolarViolência escolarEducaçãoJohan GaltungViolencia escolarEducaciónJohan GaltungSchool violenceEducationJohan GaltungThis text propose a debate about violence and education based in J. Galtung’s theory of violence. First, the main characteristics of said theory are presented in the concept of direct, structural and cultural violence. After and based on this theory I propose one specific features of phenomenology of violence at education institution to propose in third section some facilitation guideline of work to do in relation to violence in school. I defend that violence is one strategy stemmed from incapability dialog, disrespect of professional authority, transfer of family problems to school, conflict among different cultural traditions and presence of excessive of bureaucratic and formal rules.El texto presenta un debate entre violencia y educación con base en la teoría de defendida por violencia del J. Galtung. En la primera sección se presentan las coordenadas principales de dicha teoría, en los conceptos de violencia directa, estructural y cultural. En la segunda sección, teniendo esta matriz como base, se delinea un mapa diferenciado de la fenomenología de la violencia en las instituciones de la educación para proponer al final en una tercera sección ciertas directrices facilitadoras del trabajo a realizar en relación con la violencia en las escuelas. Defiendo que la violencia es un recurso cuyo origen es la incapacidad para el diálogo, la falta de respecto por la autoridad profesional, de la transferencia de problemas familiares para la escuela, del enfrentamiento entre diferentes tradiciones culturales y de la presencia de normas burocrático-formales en excesos. Neste artigo se propõe um debate sobre a violência e educação com base na teoria de violência defendida por J. Galtung. Na primeira seção são apresentadas as coordenadas principais da referida teoria, nos conceitos de violência direta, estrutural e cultural. Na segunda seção, tendo essa matriz como base, é desenhado um mapa diferenciado da fenomenologia da violência nas instituições da educação para propor, afinal, em uma terceira seção, certas diretrizes facilitadoras do trabalho a realizar em relação à violência nas escolas. Defendo que a violência é um recurso provindo da incapacidade para o diálogo, do desrespeito da autoridade profissional, da transferência de problemas familiares para a escola, do confronto entre diferentes tradições culturais e da presença de regras burocrático-formais em excesso.Neste artigo se propõe um debate sobre a violência e educação com base na teoria de violência defendida por J. Galtung. Na primeira seção são apresentadas as coordenadas principais da referida teoria, nos conceitos de violência direta, estrutural e cultural. Na segunda seção, tendo essa matriz como base, é desenhado um mapa diferenciado da fenomenologia da violência nas instituições da educação para propor, afinal, em uma terceira seção, certas diretrizes facilitadoras do trabalho a realizar em relação à violência nas escolas. Defendo que a violência é um recurso provindo da incapacidade para o diálogo, do desrespeito da autoridade profissional, da transferência de problemas familiares para a escola, do confronto entre diferentes tradições culturais e da presença de regras burocrático-formais em excesso.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1609510.18593/r.v43i2.16095Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-4482177-60590104-431110.18593/r.v43i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095/13604Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFlickinger, Hans-Georg2019-11-11T19:41:53Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16095Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T19:41:53Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Johan Galtung and school violence Johan Galtung y la violencia escolar Johan Galtung e a violência escolar Johan Galtung e a violência escolar |
title |
Johan Galtung and school violence |
spellingShingle |
Johan Galtung and school violence Flickinger, Hans-Georg Violência escolar Educação Johan Galtung Violencia escolar Educación Johan Galtung School violence Education Johan Galtung |
title_short |
Johan Galtung and school violence |
title_full |
Johan Galtung and school violence |
title_fullStr |
Johan Galtung and school violence |
title_full_unstemmed |
Johan Galtung and school violence |
title_sort |
Johan Galtung and school violence |
author |
Flickinger, Hans-Georg |
author_facet |
Flickinger, Hans-Georg |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Flickinger, Hans-Georg |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Violência escolar Educação Johan Galtung Violencia escolar Educación Johan Galtung School violence Education Johan Galtung |
topic |
Violência escolar Educação Johan Galtung Violencia escolar Educación Johan Galtung School violence Education Johan Galtung |
description |
This text propose a debate about violence and education based in J. Galtung’s theory of violence. First, the main characteristics of said theory are presented in the concept of direct, structural and cultural violence. After and based on this theory I propose one specific features of phenomenology of violence at education institution to propose in third section some facilitation guideline of work to do in relation to violence in school. I defend that violence is one strategy stemmed from incapability dialog, disrespect of professional authority, transfer of family problems to school, conflict among different cultural traditions and presence of excessive of bureaucratic and formal rules. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095 10.18593/r.v43i2.16095 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43i2.16095 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16095/13604 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448 Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448 Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448 Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448 Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 433-448 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43i2 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530541854720 |