Teaching cases and teaching learning in/for future teacher training processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Filomena Maria de Arruda
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27194
Resumo: In this text, we approach an experience of formation-research with a group of students of Pedagogy, with the purpose of understanding the processes of professional development of teaching built after the supervised internship and their senses in their formative trajectories. The aim is to problematize these practices through the study of narratives, involving problem situations or episodic cases, in order to investigate what they see, what they think and what they do, perceiving the limits of their decisions and actions and understanding the formative process as a broader principle and the teacher's profession, as well as the social practices related to them. The learning and narrated knowledge allow us to see the singularities and potentialities for the teacher training, intertwined with the movement of resignifications in a specific context of the teaching work, giving other meanings to the professional knowledge.
id UNOESC-3_631bce7efa883434284f220b526a84ca
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27194
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Teaching cases and teaching learning in/for future teacher training processesCasos y lecciones de enseñanza en/para futuros procesos de formación de profesoresCasos de ensino e aprendizagens da docência em/para processos formativos de futuros professoresFormação docentePedagogiaAprendizagem da docênciaCasos de ensinoFormación docentePedagogíaEnseñanza aprendizajeCasos de enseñanzaTeacher trainingPedagogyTeaching learningTeaching casesIn this text, we approach an experience of formation-research with a group of students of Pedagogy, with the purpose of understanding the processes of professional development of teaching built after the supervised internship and their senses in their formative trajectories. The aim is to problematize these practices through the study of narratives, involving problem situations or episodic cases, in order to investigate what they see, what they think and what they do, perceiving the limits of their decisions and actions and understanding the formative process as a broader principle and the teacher's profession, as well as the social practices related to them. The learning and narrated knowledge allow us to see the singularities and potentialities for the teacher training, intertwined with the movement of resignifications in a specific context of the teaching work, giving other meanings to the professional knowledge.Este texto trata de una experiencia de formación-investigación con un grupo de estudiantes de Pedagogía, con el propósito de comprender los procesos de desarrollo profesional de la enseñanza construidos después de la pasantía supervisada y sus sentidos en sus trayectorias formativas. El objetivo es problematizar estas prácticas mediante el estudio de las narraciones, que implican situaciones problemáticas o casos episódicos, a fin de investigar lo que ven, lo que piensan y lo que hacen, percibiendo los límites de sus decisiones y acciones y comprendiendo el proceso formativo como un principio más amplio y la profesión del profesor, así como las prácticas sociales relacionadas con ellas. El aprendizaje y el conocimiento narrado nos permiten ver las singularidades y potencialidades para la formación del profesorado, entrelazadas con el movimiento de resignificación en un contexto específico de la labor docente, dando otros significados al conocimiento profesional.Neste texto, aborda-se uma experiência de formação-investigação com um grupo de alunas de Pedagogia, com o propósito de compreender os processos de desenvolvimento profissional da docência construídos após o estágio supervisionado e os sentidos destes em suas trajetórias formativas. Busca-se problematizar estas práticas mediante estudo das narrativas, envolvendo situações problemas ou de casos episódicos, a fim de indagarem o que veem, o que pensam e o que fazem, percebendo os limites de suas decisões e ações e compreendendo o processo formativo como um princípio mais amplo e a profissão do professor, bem como as práticas sociais a elas relacionadas. As aprendizagens e os saberes narrados possibilitam-nos ver as singularidades e potencialidades para a formação docente, entrelaçadas ao movimento de ressignificações em um contexto específico do trabalho docente, dando outros significados aos saberes profissionais.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2719410.18593/r.v46.27194Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27194Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27194Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27194Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e27194Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e271942177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27194/16229https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27194/16230Copyright (c) 2021 Filomena M. Arruda Monteirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Filomena Maria de Arruda2022-08-16T11:56:21Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27194Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T11:56:21Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching cases and teaching learning in/for future teacher training processes
Casos y lecciones de enseñanza en/para futuros procesos de formación de profesores
Casos de ensino e aprendizagens da docência em/para processos formativos de futuros professores
title Teaching cases and teaching learning in/for future teacher training processes
spellingShingle Teaching cases and teaching learning in/for future teacher training processes
Monteiro, Filomena Maria de Arruda
Formação docente
Pedagogia
Aprendizagem da docência
Casos de ensino
Formación docente
Pedagogía
Enseñanza aprendizaje
Casos de enseñanza
Teacher training
Pedagogy
Teaching learning
Teaching cases
title_short Teaching cases and teaching learning in/for future teacher training processes
title_full Teaching cases and teaching learning in/for future teacher training processes
title_fullStr Teaching cases and teaching learning in/for future teacher training processes
title_full_unstemmed Teaching cases and teaching learning in/for future teacher training processes
title_sort Teaching cases and teaching learning in/for future teacher training processes
author Monteiro, Filomena Maria de Arruda
author_facet Monteiro, Filomena Maria de Arruda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Filomena Maria de Arruda
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Pedagogia
Aprendizagem da docência
Casos de ensino
Formación docente
Pedagogía
Enseñanza aprendizaje
Casos de enseñanza
Teacher training
Pedagogy
Teaching learning
Teaching cases
topic Formação docente
Pedagogia
Aprendizagem da docência
Casos de ensino
Formación docente
Pedagogía
Enseñanza aprendizaje
Casos de enseñanza
Teacher training
Pedagogy
Teaching learning
Teaching cases
description In this text, we approach an experience of formation-research with a group of students of Pedagogy, with the purpose of understanding the processes of professional development of teaching built after the supervised internship and their senses in their formative trajectories. The aim is to problematize these practices through the study of narratives, involving problem situations or episodic cases, in order to investigate what they see, what they think and what they do, perceiving the limits of their decisions and actions and understanding the formative process as a broader principle and the teacher's profession, as well as the social practices related to them. The learning and narrated knowledge allow us to see the singularities and potentialities for the teacher training, intertwined with the movement of resignifications in a specific context of the teaching work, giving other meanings to the professional knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27194
10.18593/r.v46.27194
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27194
identifier_str_mv 10.18593/r.v46.27194
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27194/16229
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27194/16230
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Filomena M. Arruda Monteiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Filomena M. Arruda Monteiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27194
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27194
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27194
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e27194
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27194
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1787715257698877440