Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425 |
Resumo: | This paper describes the analytical study of the didactic collection Português: Linguagens, by Cereja and Magalhães (2013), in particular the study of the proposed reading activities in order to identify the ones which keeps in its propositions emancipatory possibilities. For this purpose, the analysis of the books that compose the collection was concerned about the text interpretation activities based on the typology of questions organized by Marcuschi (2008). The analytic process enabled the understanding that in the studied collection the proposed questions for interpretation, mostly, aim to provide the comprehension beyond the structural and formal function of the language for the student, that is, we highlighted an authors’ concern about mobilizing the student for a reading practice closer to the interactionist conception, with possible positive reflections for its developing to be a critical and emancipated reading student. |
id |
UNOESC-3_8db91495eff7fa3e8191b64f80cc0dd3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16425 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipationLibro didáctico Português – Linguagens: cuestiones de interpretación y emancipaciónLivro didático Português – Linguagens: questões de interpretação e emancipaçãoLivro didáticoLíngua PortuguesaLeituraQuestões de interpretaçãoPossibilidades emancipadorasLibro didácticoLengua portuguesaLecturaCuestiones de interpretaciónPosibilidades emancipadorasDidactic bookPortuguese languageReadingQuestions of interpretationEmancipatory possibilitiesThis paper describes the analytical study of the didactic collection Português: Linguagens, by Cereja and Magalhães (2013), in particular the study of the proposed reading activities in order to identify the ones which keeps in its propositions emancipatory possibilities. For this purpose, the analysis of the books that compose the collection was concerned about the text interpretation activities based on the typology of questions organized by Marcuschi (2008). The analytic process enabled the understanding that in the studied collection the proposed questions for interpretation, mostly, aim to provide the comprehension beyond the structural and formal function of the language for the student, that is, we highlighted an authors’ concern about mobilizing the student for a reading practice closer to the interactionist conception, with possible positive reflections for its developing to be a critical and emancipated reading student.Este artículo describe el estudio analítico de la colección didáctica Português: Linguagens, del Cereja y Magalhães (2013), en particular, las actividades de lectura previstas en la misma con el fin de identificar aquellas que mantienen en sus proposiciones posibilidades emancipadoras. Con tal propósito, el análisis de los volúmenes que componen la colección recayó sobre las actividades de interpretación de texto, teniendo como base la tipología de cuestiones sistematizadas por Marcuschi (2008). El proceso analítico permitió aprehender que, en la colección estudiada, las cuestiones propuestas para interpretación, en su mayoría, visan posibilitar al alumno una comprensión más allá del funcionamiento estructural y formal de la lengua, o sea, evidenciamos preocupación de los autores en movilizar al estudiante a la práctica de lectura más cercana a la concepción interaccional, con posibles reflejos positivos para su desarrollo como lector crítico y emancipado.O presente trabalho descreve o estudo analítico da coleção didática Português: Linguagens, de Cereja e Magalhães (2013), em específico, das atividades de leitura nela propostas com vistas a identificar as que guardam em suas proposições possibilidades emancipadoras. Com tal intuito, a análise dos volumes que compõem a coleção recaiu sobre as atividades de interpretação de texto, tendo por base a tipologia de questões sistematizadas por Marcuschi (2008). O processo analítico permitiu apreender que, na coleção estudada, as questões propostas para interpretação, em sua maioria, visam possibilitar ao aluno uma compreensão para além do funcionamento estrutural e formal da língua, ou seja, evidenciamos a preocupação dos autores em mobilizar o estudante para a prática de leitura mais próxima da concepção interacionista, com possíveis reflexos positivos para o seu desenvolvimento como leitor crítico e emancipado.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1642510.18593/r.v44i2.16425Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-262177-60590104-431110.18593/r.v44i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425/12235https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425/13533Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Mateus MariotPereira, Antonio Serafim2022-08-16T14:22:22Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16425Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:22:22Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation Libro didáctico Português – Linguagens: cuestiones de interpretación y emancipación Livro didático Português – Linguagens: questões de interpretação e emancipação |
title |
Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation |
spellingShingle |
Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation Nascimento, Mateus Mariot Livro didático Língua Portuguesa Leitura Questões de interpretação Possibilidades emancipadoras Libro didáctico Lengua portuguesa Lectura Cuestiones de interpretación Posibilidades emancipadoras Didactic book Portuguese language Reading Questions of interpretation Emancipatory possibilities |
title_short |
Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation |
title_full |
Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation |
title_fullStr |
Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation |
title_full_unstemmed |
Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation |
title_sort |
Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation |
author |
Nascimento, Mateus Mariot |
author_facet |
Nascimento, Mateus Mariot Pereira, Antonio Serafim |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Antonio Serafim |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Mateus Mariot Pereira, Antonio Serafim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro didático Língua Portuguesa Leitura Questões de interpretação Possibilidades emancipadoras Libro didáctico Lengua portuguesa Lectura Cuestiones de interpretación Posibilidades emancipadoras Didactic book Portuguese language Reading Questions of interpretation Emancipatory possibilities |
topic |
Livro didático Língua Portuguesa Leitura Questões de interpretação Possibilidades emancipadoras Libro didáctico Lengua portuguesa Lectura Cuestiones de interpretación Posibilidades emancipadoras Didactic book Portuguese language Reading Questions of interpretation Emancipatory possibilities |
description |
This paper describes the analytical study of the didactic collection Português: Linguagens, by Cereja and Magalhães (2013), in particular the study of the proposed reading activities in order to identify the ones which keeps in its propositions emancipatory possibilities. For this purpose, the analysis of the books that compose the collection was concerned about the text interpretation activities based on the typology of questions organized by Marcuschi (2008). The analytic process enabled the understanding that in the studied collection the proposed questions for interpretation, mostly, aim to provide the comprehension beyond the structural and formal function of the language for the student, that is, we highlighted an authors’ concern about mobilizing the student for a reading practice closer to the interactionist conception, with possible positive reflections for its developing to be a critical and emancipated reading student. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425 10.18593/r.v44i2.16425 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v44i2.16425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425/12235 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425/13533 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-26 Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-26 Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-26 Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-26 Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-26 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v44i2 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530587992064 |