Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Mateus Mariot
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pereira, Antonio Serafim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425
Resumo: This paper describes the analytical study of the didactic collection Português: Linguagens, by Cereja and Magalhães (2013), in particular the study of the proposed reading activities in order to identify the ones which keeps in its propositions emancipatory possibilities. For this purpose, the analysis of the books that compose the collection was concerned about the text interpretation activities based on the typology of questions organized by Marcuschi (2008). The analytic process enabled the understanding that in the studied collection the proposed questions for interpretation, mostly, aim to provide the comprehension beyond the structural and formal function of the language for the student, that is, we highlighted an authors’ concern about mobilizing the student for a reading practice closer to the interactionist conception, with possible positive reflections for its developing to be a critical and emancipated reading student.
id UNOESC-3_8db91495eff7fa3e8191b64f80cc0dd3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16425
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipationLibro didáctico Português – Linguagens: cuestiones de interpretación y emancipaciónLivro didático Português – Linguagens: questões de interpretação e emancipaçãoLivro didáticoLíngua PortuguesaLeituraQuestões de interpretaçãoPossibilidades emancipadorasLibro didácticoLengua portuguesaLecturaCuestiones de interpretaciónPosibilidades emancipadorasDidactic bookPortuguese languageReadingQuestions of interpretationEmancipatory possibilitiesThis paper describes the analytical study of the didactic collection Português: Linguagens, by Cereja and Magalhães (2013), in particular the study of the proposed reading activities in order to identify the ones which keeps in its propositions emancipatory possibilities. For this purpose, the analysis of the books that compose the collection was concerned about the text interpretation activities based on the typology of questions organized by Marcuschi (2008). The analytic process enabled the understanding that in the studied collection the proposed questions for interpretation, mostly, aim to provide the comprehension beyond the structural and formal function of the language for the student, that is, we highlighted an authors’ concern about mobilizing the student for a reading practice closer to the interactionist conception, with possible positive reflections for its developing to be a critical and emancipated reading student.Este artículo describe el estudio analítico de la colección didáctica Português: Linguagens, del Cereja y Magalhães (2013), en particular, las actividades de lectura previstas en la misma con el fin de identificar aquellas que mantienen en sus proposiciones posibilidades emancipadoras. Con tal propósito, el análisis de los volúmenes que componen la colección recayó sobre las actividades de interpretación de texto, teniendo como base la tipología de cuestiones sistematizadas por Marcuschi (2008). El proceso analítico permitió aprehender que, en la colección estudiada, las cuestiones propuestas para interpretación, en su mayoría, visan posibilitar al alumno una comprensión más allá del funcionamiento estructural y formal de la lengua, o sea, evidenciamos preocupación de los autores en movilizar al estudiante a la práctica de lectura más cercana a la concepción interaccional, con posibles reflejos positivos para su desarrollo como lector crítico y emancipado.O presente trabalho descreve o estudo analítico da coleção didática Português: Linguagens, de Cereja e Magalhães (2013), em específico, das atividades de leitura nela propostas com vistas a identificar as que guardam em suas proposições possibilidades emancipadoras. Com tal intuito, a análise dos volumes que compõem a coleção recaiu sobre as atividades de interpretação de texto, tendo por base a tipologia de questões sistematizadas por Marcuschi (2008). O processo analítico permitiu apreender que, na coleção estudada, as questões propostas para interpretação, em sua maioria, visam possibilitar ao aluno uma compreensão para além do funcionamento estrutural e formal da língua, ou seja, evidenciamos a preocupação dos autores em mobilizar o estudante para a prática de leitura mais próxima da concepção interacionista, com possíveis reflexos positivos para o seu desenvolvimento como leitor crítico e emancipado.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1642510.18593/r.v44i2.16425Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-26Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-262177-60590104-431110.18593/r.v44i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425/12235https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425/13533Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Mateus MariotPereira, Antonio Serafim2022-08-16T14:22:22Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16425Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:22:22Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation
Libro didáctico Português – Linguagens: cuestiones de interpretación y emancipación
Livro didático Português – Linguagens: questões de interpretação e emancipação
title Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation
spellingShingle Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation
Nascimento, Mateus Mariot
Livro didático
Língua Portuguesa
Leitura
Questões de interpretação
Possibilidades emancipadoras
Libro didáctico
Lengua portuguesa
Lectura
Cuestiones de interpretación
Posibilidades emancipadoras
Didactic book
Portuguese language
Reading
Questions of interpretation
Emancipatory possibilities
title_short Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation
title_full Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation
title_fullStr Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation
title_full_unstemmed Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation
title_sort Didactic book Português – Linguagens: questions of interpretation and emancipation
author Nascimento, Mateus Mariot
author_facet Nascimento, Mateus Mariot
Pereira, Antonio Serafim
author_role author
author2 Pereira, Antonio Serafim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Mateus Mariot
Pereira, Antonio Serafim
dc.subject.por.fl_str_mv Livro didático
Língua Portuguesa
Leitura
Questões de interpretação
Possibilidades emancipadoras
Libro didáctico
Lengua portuguesa
Lectura
Cuestiones de interpretación
Posibilidades emancipadoras
Didactic book
Portuguese language
Reading
Questions of interpretation
Emancipatory possibilities
topic Livro didático
Língua Portuguesa
Leitura
Questões de interpretação
Possibilidades emancipadoras
Libro didáctico
Lengua portuguesa
Lectura
Cuestiones de interpretación
Posibilidades emancipadoras
Didactic book
Portuguese language
Reading
Questions of interpretation
Emancipatory possibilities
description This paper describes the analytical study of the didactic collection Português: Linguagens, by Cereja and Magalhães (2013), in particular the study of the proposed reading activities in order to identify the ones which keeps in its propositions emancipatory possibilities. For this purpose, the analysis of the books that compose the collection was concerned about the text interpretation activities based on the typology of questions organized by Marcuschi (2008). The analytic process enabled the understanding that in the studied collection the proposed questions for interpretation, mostly, aim to provide the comprehension beyond the structural and formal function of the language for the student, that is, we highlighted an authors’ concern about mobilizing the student for a reading practice closer to the interactionist conception, with possible positive reflections for its developing to be a critical and emancipated reading student.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425
10.18593/r.v44i2.16425
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425
identifier_str_mv 10.18593/r.v44i2.16425
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425/12235
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16425/13533
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-26
Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-26
Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-26
Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-26
Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-26
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v44i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530587992064