Teacher training in a critical-emancipation perspective
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3668 |
Resumo: | This paper discusses teachers training based on the assumptions of Marx and Gramsci’s “emancipating education”. It is based on the need to think about teacher’s training as a privileged sphere for the implementation of an education for the empowerment and autonomy human beings. It argues in favor of surpassing a model of teacher training centered on technical rationality and the epistemology of practice, as a way of materializing the aforementioned proposition. It also seeks to investigate and understand the conceptions and practices proposed in teacher-training projects since the 1990’s, based on which it intends to structure a counterproposal in a perspective of emancipation. This paper is the result of reflections from different research projects, the object of which is the relationship between theory and practice in teacher training. |
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Teacher training in a critical-emancipation perspectiveLa formación de profesoresen la perspectiva crítico-emancipadoraA formação de professores na perspectiva crítico-emancipadoraFormação de professoresEducação emancipadoraPráxisFormación de profesoresEducación emancipadoraPraxisTeacher trainingEmancipating educationPraxisThis paper discusses teachers training based on the assumptions of Marx and Gramsci’s “emancipating education”. It is based on the need to think about teacher’s training as a privileged sphere for the implementation of an education for the empowerment and autonomy human beings. It argues in favor of surpassing a model of teacher training centered on technical rationality and the epistemology of practice, as a way of materializing the aforementioned proposition. It also seeks to investigate and understand the conceptions and practices proposed in teacher-training projects since the 1990’s, based on which it intends to structure a counterproposal in a perspective of emancipation. This paper is the result of reflections from different research projects, the object of which is the relationship between theory and practice in teacher training.El presente trabajo discute la formación de profesores a partir de los presupuestos de la educación emancipadora en Marx y Gramsci. Se basa en la necesidad de pensarse la formación docente como esfera privilegiada de concretización de una educación parala emancipación y autonomía del ser humano. Como concretización de esta propuesta, argumenta a favor de la superación de un modelo de formación pautado en la racionalidad técnica e en la epistemología de la práctica. Busca también investigar y comprender las concepciones y prácticas propuestas en los proyectos de formación desde la década de 1990 con la intención, a partir de ahí, de estructurar una contrapropuesta bajo la perspectiva de la emancipación. El trabajo es fruto de reflexiones de diferentes investigaciones que tienen por objeto la relación teoría y práctica en la formación de profesores.O presente trabalho discute a formação de professores a partir dos pressupostos da educação emancipadora em Marx e Gramsci. Baseia-se na necessidade de se pensara formação docente como esfera privilegiada de concretização de uma educação para a emancipação e autonomia do ser humano. Como concretização desta proposta, argumenta em favor da superação de um modelo de formação pautado na racionalidade técnica e na epistemologia da prática. Busca, ainda, investigar e compreenderas concepções e práticas propostas nos projetos de formação desde a década de1990, com a intencionalidade de, a partir daí, estruturar uma contraproposta na perspectiva da emancipação. O trabalho é fruto de reflexões de diferentes pesquisas que têm como objeto a relação teoria e prática na formação de professores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/366810.26512/lc.v17i32.3668Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 13-32Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 13-32Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 13-321981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3668/3347Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da2022-08-10T13:33:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3668Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T13:33:40Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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