Teacher training in a critical-emancipation perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3668
Resumo: This paper discusses teachers training based on the assumptions of Marx and Gramsci’s “emancipating education”. It is based on the need to think about teacher’s training as a privileged sphere for the implementation of an education for the empowerment and autonomy human beings. It argues in favor of surpassing a model of teacher training centered on technical rationality and the epistemology of practice, as a way of materializing the aforementioned proposition. It also seeks to investigate and understand the conceptions and practices proposed in teacher-training projects since the 1990’s, based on which it intends to structure a counterproposal in a perspective of emancipation. This paper is the result of reflections from different research projects, the object of which is the relationship between theory and practice in teacher training.
id UNB - 28_78fa703e54f4313051677ef4af5d707a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3668
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Teacher training in a critical-emancipation perspectiveLa formación de profesoresen la perspectiva crítico-emancipadoraA formação de professores na perspectiva crítico-emancipadoraFormação de professoresEducação emancipadoraPráxisFormación de profesoresEducación emancipadoraPraxisTeacher trainingEmancipating educationPraxisThis paper discusses teachers training based on the assumptions of Marx and Gramsci’s “emancipating education”. It is based on the need to think about teacher’s training as a privileged sphere for the implementation of an education for the empowerment and autonomy human beings. It argues in favor of surpassing a model of teacher training centered on technical rationality and the epistemology of practice, as a way of materializing the aforementioned proposition. It also seeks to investigate and understand the conceptions and practices proposed in teacher-training projects since the 1990’s, based on which it intends to structure a counterproposal in a perspective of emancipation. This paper is the result of reflections from different research projects, the object of which is the relationship between theory and practice in teacher training.El presente trabajo discute la formación de profesores a partir de los presupuestos de la educación emancipadora en Marx y Gramsci. Se basa en la necesidad de pensarse la formación docente como esfera privilegiada de concretización de una educación parala emancipación y autonomía del ser humano. Como concretización de esta propuesta, argumenta a favor de la superación de un modelo de formación pautado en la racionalidad técnica e en la epistemología de la práctica. Busca también investigar y comprender las concepciones y prácticas propuestas en los proyectos de formación desde la década de 1990 con la intención, a partir de ahí, de estructurar una contrapropuesta bajo la perspectiva de la emancipación. El trabajo es fruto de reflexiones de diferentes investigaciones que tienen por objeto la relación teoría y práctica en la formación de profesores.O presente trabalho discute a formação de professores a partir dos pressupostos da educação emancipadora em Marx e Gramsci. Baseia-se na necessidade de se pensara formação docente como esfera privilegiada de concretização de uma educação para a emancipação e autonomia do ser humano. Como concretização desta proposta, argumenta em favor da superação de um modelo de formação pautado na racionalidade técnica e na epistemologia da prática. Busca, ainda, investigar e compreenderas concepções e práticas propostas nos projetos de formação desde a década de1990, com a intencionalidade de, a partir daí, estruturar uma contraproposta na perspectiva da emancipação. O trabalho é fruto de reflexões de diferentes pesquisas que têm como objeto a relação teoria e prática na formação de professores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/366810.26512/lc.v17i32.3668Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 13-32Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 13-32Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 13-321981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3668/3347Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da2022-08-10T13:33:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3668Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T13:33:40Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training in a critical-emancipation perspective
La formación de profesoresen la perspectiva crítico-emancipadora
A formação de professores na perspectiva crítico-emancipadora
title Teacher training in a critical-emancipation perspective
spellingShingle Teacher training in a critical-emancipation perspective
Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da
Formação de professores
Educação emancipadora
Práxis
Formación de profesores
Educación emancipadora
Praxis
Teacher training
Emancipating education
Praxis
title_short Teacher training in a critical-emancipation perspective
title_full Teacher training in a critical-emancipation perspective
title_fullStr Teacher training in a critical-emancipation perspective
title_full_unstemmed Teacher training in a critical-emancipation perspective
title_sort Teacher training in a critical-emancipation perspective
author Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da
author_facet Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Educação emancipadora
Práxis
Formación de profesores
Educación emancipadora
Praxis
Teacher training
Emancipating education
Praxis
topic Formação de professores
Educação emancipadora
Práxis
Formación de profesores
Educación emancipadora
Praxis
Teacher training
Emancipating education
Praxis
description This paper discusses teachers training based on the assumptions of Marx and Gramsci’s “emancipating education”. It is based on the need to think about teacher’s training as a privileged sphere for the implementation of an education for the empowerment and autonomy human beings. It argues in favor of surpassing a model of teacher training centered on technical rationality and the epistemology of practice, as a way of materializing the aforementioned proposition. It also seeks to investigate and understand the conceptions and practices proposed in teacher-training projects since the 1990’s, based on which it intends to structure a counterproposal in a perspective of emancipation. This paper is the result of reflections from different research projects, the object of which is the relationship between theory and practice in teacher training.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3668
10.26512/lc.v17i32.3668
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3668
identifier_str_mv 10.26512/lc.v17i32.3668
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3668/3347
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 13-32
Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 13-32
Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 13-32
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v17i32
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053650892226560