Blended Learning: pedagogical models for highereducation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577 |
Resumo: | This study explores the use of the BL concept in thes cientific literature and reviews eight BL pedagogical models. A single 'prescribed' model does not meet alll earnings cenarios and it is importante to be a ware of the various possibilities that the models already implemented can offer us. The models presented throughou tthe text were: BL 3-C model by Kerresand Witt, BL model of three phases of learningby Roberts, flexible and cyclical BL model of scaffolding by Wenger and Ferguson, BL model by Garrison and Vaughan's in quiry community , BL model for strategic communication by Peñalosa, BL models by Stakerand Horn, BL model MoSal-b by Vásquez, Active Blended Learning (ABL), University of Northampton. It is highlighted that we still need to advance in the pedagogical contribution to guarantee the interaction and intentionality of the pedagogical activities developed by the institutions. The BL is na alternative of the present time that is growing every day and in this new scenario of social isolation it be come san effective alternative to meet the new way soft teaching and learning. |
id |
UNOESC-3_96106f9527260fdec227c2861ea76a58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27577 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Blended Learning: pedagogical models for highereducationBlended Learning: modelos pedagógicos para la educación superiorBlended Learning: modelos pedagógicos para o ensino superiorBlended Learninghybridteachinghybridmodelsdistance educationBlended Learning; Ensino Híbrido; Modelos Híbridos; Educação a Distância.Blended Learningensino híbridomodelos híbridoseducação a distânciaAprendizaje Combinadoenseñanza híbridamodelos híbridoseducación a distanciaThis study explores the use of the BL concept in thes cientific literature and reviews eight BL pedagogical models. A single 'prescribed' model does not meet alll earnings cenarios and it is importante to be a ware of the various possibilities that the models already implemented can offer us. The models presented throughou tthe text were: BL 3-C model by Kerresand Witt, BL model of three phases of learningby Roberts, flexible and cyclical BL model of scaffolding by Wenger and Ferguson, BL model by Garrison and Vaughan's in quiry community , BL model for strategic communication by Peñalosa, BL models by Stakerand Horn, BL model MoSal-b by Vásquez, Active Blended Learning (ABL), University of Northampton. It is highlighted that we still need to advance in the pedagogical contribution to guarantee the interaction and intentionality of the pedagogical activities developed by the institutions. The BL is na alternative of the present time that is growing every day and in this new scenario of social isolation it be come san effective alternative to meet the new way soft teaching and learning.Este estudio explora el uso del concepto de blendedlearning (BL) en la literatura científica y revisa ocho modelos pedagógicos de BL. Un único modelo 'prescrito' no atiende todos los escenarios de aprendizaje y es importante ser consciente de las diversas posibilidades que nos pueden ofrecer los modelos ya implementados. Los modelos presentados a lo largo del texto son: modelo BL 3-C de Kerres y Witt; modelo BL de tres fases de aprendizaje de Roberts; modelo BL flexible y cíclico de andamios de Wenger y Ferguson; modelo BL de la comunidad de investigación de Garrison y Vaughan; BL modelo de comunicación estratégica de Peñalosa; modelos BL de Staker y Horn; modelo BL MoSal-b de Vásquez; Active BlendedLearning (ABL) de la Universidad de Northampton. Se destaca que aúnfaltaavanzarenelaportepedagógico para garantizar la interacción e intencionalidad de las actividadespedagógicasdesarrolladas por las instituciones. El BL es una alternativa en la actualidad que crece día a día, y en este nuevo escenario de aislamiento social se convierte en una alternativa eficaz para conocer las nuevas formas de enseñar y aprender.Este estudo explora o uso do conceito BL na literatura científica e revisa oito modelos pedagógicos BL. Um único modelo 'prescrito' não atende a todos os cenários de aprendizado sendo importante ter conhecimento das diversas possibilidades que os modelos já implementados podem nos oferecer. Os modelos apresentados ao longo do texto foram: Modelo BL 3-C de Kerres e Witt, Modelo BL de três fases da aprendizagem de Roberts, Modelo BL flexível e cíclico de andaimes de Wenger e Ferguson, Modelo BL comunidade de inquirição de Garrison e Vaughan, Modelo BL de comunicação estratégica de Peñalosa, Modelos BL de Staker e Horn, Modelo de BL MoSal-b de Vásquez, Active Blended Learning (ABL), Universidade de Northampton. Destaca-se que ainda precisamos avançar no aporte pedagógico para garantir a interação e intencionalidade das atividades pedagógicas desenvolvidas pelas instituições. O BL é uma alternativa do tempo presente que cresce a cada dia, e nesse novo cenário de isolamento social torna-se uma alterativa efetiva para atender os novos modos de ensinar e aprender.Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2757710.18593/r.v47.27577Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e27577Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e275772177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577/17307https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577/17308Copyright (c) 2021 Vanessa dos Santos Nogueira, Mario Vásquez Astudillohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVásquez Astudillo, MarioNogueira, Vanessa dos Santos2023-06-13T18:50:37Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27577Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:37Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Blended Learning: pedagogical models for highereducation Blended Learning: modelos pedagógicos para la educación superior Blended Learning: modelos pedagógicos para o ensino superior |
title |
Blended Learning: pedagogical models for highereducation |
spellingShingle |
Blended Learning: pedagogical models for highereducation Vásquez Astudillo, Mario Blended Learning hybridteaching hybridmodels distance education Blended Learning; Ensino Híbrido; Modelos Híbridos; Educação a Distância. Blended Learning ensino híbrido modelos híbridos educação a distância Aprendizaje Combinado enseñanza híbrida modelos híbridos educación a distancia |
title_short |
Blended Learning: pedagogical models for highereducation |
title_full |
Blended Learning: pedagogical models for highereducation |
title_fullStr |
Blended Learning: pedagogical models for highereducation |
title_full_unstemmed |
Blended Learning: pedagogical models for highereducation |
title_sort |
Blended Learning: pedagogical models for highereducation |
author |
Vásquez Astudillo, Mario |
author_facet |
Vásquez Astudillo, Mario Nogueira, Vanessa dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Nogueira, Vanessa dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vásquez Astudillo, Mario Nogueira, Vanessa dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Blended Learning hybridteaching hybridmodels distance education Blended Learning; Ensino Híbrido; Modelos Híbridos; Educação a Distância. Blended Learning ensino híbrido modelos híbridos educação a distância Aprendizaje Combinado enseñanza híbrida modelos híbridos educación a distancia |
topic |
Blended Learning hybridteaching hybridmodels distance education Blended Learning; Ensino Híbrido; Modelos Híbridos; Educação a Distância. Blended Learning ensino híbrido modelos híbridos educação a distância Aprendizaje Combinado enseñanza híbrida modelos híbridos educación a distancia |
description |
This study explores the use of the BL concept in thes cientific literature and reviews eight BL pedagogical models. A single 'prescribed' model does not meet alll earnings cenarios and it is importante to be a ware of the various possibilities that the models already implemented can offer us. The models presented throughou tthe text were: BL 3-C model by Kerresand Witt, BL model of three phases of learningby Roberts, flexible and cyclical BL model of scaffolding by Wenger and Ferguson, BL model by Garrison and Vaughan's in quiry community , BL model for strategic communication by Peñalosa, BL models by Stakerand Horn, BL model MoSal-b by Vásquez, Active Blended Learning (ABL), University of Northampton. It is highlighted that we still need to advance in the pedagogical contribution to guarantee the interaction and intentionality of the pedagogical activities developed by the institutions. The BL is na alternative of the present time that is growing every day and in this new scenario of social isolation it be come san effective alternative to meet the new way soft teaching and learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577 10.18593/r.v47.27577 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v47.27577 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577/17307 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577/17308 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Vanessa dos Santos Nogueira, Mario Vásquez Astudillo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Vanessa dos Santos Nogueira, Mario Vásquez Astudillo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577 Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e27577 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v47 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220532193361920 |