Blended Learning: pedagogical models for highereducation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vásquez Astudillo, Mario
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nogueira, Vanessa dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577
Resumo: This study explores the use of the BL concept in thes cientific literature and reviews eight BL pedagogical models. A single 'prescribed' model does not meet alll earnings cenarios and it is importante to be a ware of the various possibilities that the models already implemented can offer us. The models presented throughou tthe text were: BL 3-C model by Kerresand Witt, BL model of three phases of learningby Roberts, flexible and cyclical BL model of scaffolding by Wenger and Ferguson, BL model by Garrison and Vaughan's in quiry community , BL model for strategic communication by Peñalosa, BL models by Stakerand Horn, BL model MoSal-b by Vásquez, Active Blended Learning (ABL), University of Northampton. It is highlighted that we still need to advance in the pedagogical contribution to guarantee the interaction and intentionality of the pedagogical activities developed by the institutions. The BL is na alternative of the present time that is growing every day and in this new scenario of social isolation it be come san effective alternative to meet the new way soft teaching and learning.
id UNOESC-3_96106f9527260fdec227c2861ea76a58
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27577
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Blended Learning: pedagogical models for highereducationBlended Learning: modelos pedagógicos para la educación superiorBlended Learning: modelos pedagógicos para o ensino superiorBlended Learninghybridteachinghybridmodelsdistance educationBlended Learning; Ensino Híbrido; Modelos Híbridos; Educação a Distância.Blended Learningensino híbridomodelos híbridoseducação a distânciaAprendizaje Combinadoenseñanza híbridamodelos híbridoseducación a distanciaThis study explores the use of the BL concept in thes cientific literature and reviews eight BL pedagogical models. A single 'prescribed' model does not meet alll earnings cenarios and it is importante to be a ware of the various possibilities that the models already implemented can offer us. The models presented throughou tthe text were: BL 3-C model by Kerresand Witt, BL model of three phases of learningby Roberts, flexible and cyclical BL model of scaffolding by Wenger and Ferguson, BL model by Garrison and Vaughan's in quiry community , BL model for strategic communication by Peñalosa, BL models by Stakerand Horn, BL model MoSal-b by Vásquez, Active Blended Learning (ABL), University of Northampton. It is highlighted that we still need to advance in the pedagogical contribution to guarantee the interaction and intentionality of the pedagogical activities developed by the institutions. The BL is na alternative of the present time that is growing every day and in this new scenario of social isolation it be come san effective alternative to meet the new way soft teaching and learning.Este estudio explora el uso del concepto de blendedlearning (BL) en la literatura científica y revisa ocho modelos pedagógicos de BL. Un único modelo 'prescrito' no atiende todos los escenarios de aprendizaje y es importante ser consciente de las diversas posibilidades que nos pueden ofrecer los modelos ya implementados. Los modelos presentados a lo largo del texto son: modelo BL 3-C de Kerres y Witt; modelo BL de tres fases de aprendizaje de Roberts; modelo BL flexible y cíclico de andamios de Wenger y Ferguson; modelo BL de la comunidad de investigación de Garrison y Vaughan; BL modelo de comunicación estratégica de Peñalosa; modelos BL de Staker y Horn; modelo BL MoSal-b de Vásquez; Active BlendedLearning (ABL) de la Universidad de Northampton. Se destaca que aúnfaltaavanzarenelaportepedagógico para garantizar la interacción e intencionalidad de las actividadespedagógicasdesarrolladas por las instituciones. El BL es una alternativa en la actualidad que crece día a día, y en este nuevo escenario de aislamiento social se convierte en una alternativa eficaz para conocer las nuevas formas de enseñar y aprender.Este estudo explora o uso do conceito BL na literatura científica e revisa oito modelos pedagógicos BL. Um único modelo 'prescrito' não atende a todos os cenários de aprendizado sendo importante ter conhecimento das diversas possibilidades que os modelos já implementados podem nos oferecer. Os modelos apresentados ao longo do texto foram: Modelo BL 3-C de Kerres e Witt, Modelo BL de três fases da aprendizagem de Roberts, Modelo BL flexível e cíclico de andaimes de Wenger e Ferguson, Modelo BL comunidade de inquirição de Garrison e Vaughan, Modelo BL de comunicação estratégica de Peñalosa, Modelos BL de Staker e Horn, Modelo de BL MoSal-b de Vásquez, Active Blended Learning (ABL), Universidade de Northampton. Destaca-se que ainda precisamos avançar no aporte pedagógico para garantir a interação e intencionalidade das atividades pedagógicas desenvolvidas pelas instituições. O BL é uma alternativa do tempo presente que cresce a cada dia, e nesse novo cenário de isolamento social torna-se uma alterativa efetiva para atender os novos modos de ensinar e aprender.Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2757710.18593/r.v47.27577Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e27577Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e275772177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577/17307https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577/17308Copyright (c) 2021 Vanessa dos Santos Nogueira, Mario Vásquez Astudillohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVásquez Astudillo, MarioNogueira, Vanessa dos Santos2023-06-13T18:50:37Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27577Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:37Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Blended Learning: pedagogical models for highereducation
Blended Learning: modelos pedagógicos para la educación superior
Blended Learning: modelos pedagógicos para o ensino superior
title Blended Learning: pedagogical models for highereducation
spellingShingle Blended Learning: pedagogical models for highereducation
Vásquez Astudillo, Mario
Blended Learning
hybridteaching
hybridmodels
distance education
Blended Learning; Ensino Híbrido; Modelos Híbridos; Educação a Distância.
Blended Learning
ensino híbrido
modelos híbridos
educação a distância
Aprendizaje Combinado
enseñanza híbrida
modelos híbridos
educación a distancia
title_short Blended Learning: pedagogical models for highereducation
title_full Blended Learning: pedagogical models for highereducation
title_fullStr Blended Learning: pedagogical models for highereducation
title_full_unstemmed Blended Learning: pedagogical models for highereducation
title_sort Blended Learning: pedagogical models for highereducation
author Vásquez Astudillo, Mario
author_facet Vásquez Astudillo, Mario
Nogueira, Vanessa dos Santos
author_role author
author2 Nogueira, Vanessa dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vásquez Astudillo, Mario
Nogueira, Vanessa dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Blended Learning
hybridteaching
hybridmodels
distance education
Blended Learning; Ensino Híbrido; Modelos Híbridos; Educação a Distância.
Blended Learning
ensino híbrido
modelos híbridos
educação a distância
Aprendizaje Combinado
enseñanza híbrida
modelos híbridos
educación a distancia
topic Blended Learning
hybridteaching
hybridmodels
distance education
Blended Learning; Ensino Híbrido; Modelos Híbridos; Educação a Distância.
Blended Learning
ensino híbrido
modelos híbridos
educação a distância
Aprendizaje Combinado
enseñanza híbrida
modelos híbridos
educación a distancia
description This study explores the use of the BL concept in thes cientific literature and reviews eight BL pedagogical models. A single 'prescribed' model does not meet alll earnings cenarios and it is importante to be a ware of the various possibilities that the models already implemented can offer us. The models presented throughou tthe text were: BL 3-C model by Kerresand Witt, BL model of three phases of learningby Roberts, flexible and cyclical BL model of scaffolding by Wenger and Ferguson, BL model by Garrison and Vaughan's in quiry community , BL model for strategic communication by Peñalosa, BL models by Stakerand Horn, BL model MoSal-b by Vásquez, Active Blended Learning (ABL), University of Northampton. It is highlighted that we still need to advance in the pedagogical contribution to guarantee the interaction and intentionality of the pedagogical activities developed by the institutions. The BL is na alternative of the present time that is growing every day and in this new scenario of social isolation it be come san effective alternative to meet the new way soft teaching and learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577
10.18593/r.v47.27577
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577
identifier_str_mv 10.18593/r.v47.27577
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577/17307
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27577/17308
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Vanessa dos Santos Nogueira, Mario Vásquez Astudillo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Vanessa dos Santos Nogueira, Mario Vásquez Astudillo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577
Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e27577
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e27577
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v47
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532193361920