Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Francisco Vieira da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30648
Resumo: The text analyzes discourses present in three didactic collections which books are named Life Project, with a view to understanding the operation of knowledge-power relations of neoliberal nature that embody the figure of the entrepreneur in the construction of these materials, collating with the socio-political and historical conditions that have enabled recent changes in curriculum policies of high school. To achieve that, our work is theoretically supported by Foucault’s postulates (2010) Dardot and Laval (2016), Laval (2004), Macedo (2019) and Lopes (2019). As for the methodology, this is a documentary work of a qualitative nature. The analyses make it possible to verify the operation of knowledge-power relations that positively construct the entrepreneurial subject as being active, innovative, and daring, and thus seek to convince young people to adhere to this profile, thus operating a curriculum in accordance with the modus operandi of neoliberalism.
id UNOESC-3_a1a266fdbc4946da56fe03bb9840ed03
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30648
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de VidaEmprendedor en fiesta: un análisis discursivo de colecciones didácticas de Projeto de Vida Empreendedor em festa: uma análise discursiva de coleções didáticas de Projeto de Vida DiscursoProjeto de VidaempreendedorcurrículoDiscursoProyecto de VidaemprendedorcurrículoDiscourseLife ProjectentrepreneurcurriculumThe text analyzes discourses present in three didactic collections which books are named Life Project, with a view to understanding the operation of knowledge-power relations of neoliberal nature that embody the figure of the entrepreneur in the construction of these materials, collating with the socio-political and historical conditions that have enabled recent changes in curriculum policies of high school. To achieve that, our work is theoretically supported by Foucault’s postulates (2010) Dardot and Laval (2016), Laval (2004), Macedo (2019) and Lopes (2019). As for the methodology, this is a documentary work of a qualitative nature. The analyses make it possible to verify the operation of knowledge-power relations that positively construct the entrepreneurial subject as being active, innovative, and daring, and thus seek to convince young people to adhere to this profile, thus operating a curriculum in accordance with the modus operandi of neoliberalism.El texto analiza discursos presentes en tres colecciones didácticas de Proyecto de Vida, a fin de comprender el funcionamiento de relaciones de saber-poder de naturaleza neoliberal, las cuales corporifican la figura del emprendedor en la construcción de esos materiales, confrontando con las condiciones sociopolíticas e históricas que posibilitaron cambios recientes en las políticas curriculares de la educación secundaria. Para ello, se sustenta teóricamente en los postulados de Foucault (2010) Dardot y Laval (2016), Laval (2004), Macedo (2019) y Lopes (2019). Con respecto a la metodología, se trata de un trabajo documental de naturaleza cualitativa. Los análisis posibilitan constatar el funcionamiento de relaciones de saber-poder que construyen de manera positiva el sujeto emprendedor, como siendo actuante, innovador y audaz y, con eso, busca convencer a los jóvenes a que se adhirieran a ese perfil, manejando así un plan de estudios de acuerdo con el modus operandi del neoliberalismo. O texto analisa discursos presentes em três coleções didáticas de Projeto de Vida, com vistas a compreender o funcionamento de relações de saber-poder de natureza neoliberal que corporificam a figura do empreendedor na construção desses materiais, cotejando com as condições sociopolíticas e históricas que possibilitaram mudanças recentes nas políticas curriculares do ensino médio. Para isso, sustenta-se teoricamente nos postulados de Foucault (2010) Dardot e Laval (2016), Laval (2004), Macedo (2019) e Lopes (2019). Quanto à metodologia, trata-se de um trabalho documental de natureza qualitativa. As análises possibilitam constatar o funcionamento de relações de saber-poder que constroem de maneira positiva o sujeito empreendedor, como sendo atuante, inovador e ousado e, com isso, busca convencer os jovens a aderirem a esse perfil, operando, assim, um currículo em conformidade com o modus operandi do neoliberalismo.Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3064810.18593/r.v48.30648Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30648Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30648Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30648Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e30648Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e306482177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30648/18513https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30648/18514Copyright (c) 2023 Francisco Vieira da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Francisco Vieira da2023-11-27T14:27:02Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30648Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-11-27T14:27:02Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida
Emprendedor en fiesta: un análisis discursivo de colecciones didácticas de Projeto de Vida
Empreendedor em festa: uma análise discursiva de coleções didáticas de Projeto de Vida
title Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida
spellingShingle Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida
Silva, Francisco Vieira da
Discurso
Projeto de Vida
empreendedor
currículo
Discurso
Proyecto de Vida
emprendedor
currículo
Discourse
Life Project
entrepreneur
curriculum
title_short Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida
title_full Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida
title_fullStr Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida
title_full_unstemmed Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida
title_sort Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida
author Silva, Francisco Vieira da
author_facet Silva, Francisco Vieira da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Francisco Vieira da
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso
Projeto de Vida
empreendedor
currículo
Discurso
Proyecto de Vida
emprendedor
currículo
Discourse
Life Project
entrepreneur
curriculum
topic Discurso
Projeto de Vida
empreendedor
currículo
Discurso
Proyecto de Vida
emprendedor
currículo
Discourse
Life Project
entrepreneur
curriculum
description The text analyzes discourses present in three didactic collections which books are named Life Project, with a view to understanding the operation of knowledge-power relations of neoliberal nature that embody the figure of the entrepreneur in the construction of these materials, collating with the socio-political and historical conditions that have enabled recent changes in curriculum policies of high school. To achieve that, our work is theoretically supported by Foucault’s postulates (2010) Dardot and Laval (2016), Laval (2004), Macedo (2019) and Lopes (2019). As for the methodology, this is a documentary work of a qualitative nature. The analyses make it possible to verify the operation of knowledge-power relations that positively construct the entrepreneurial subject as being active, innovative, and daring, and thus seek to convince young people to adhere to this profile, thus operating a curriculum in accordance with the modus operandi of neoliberalism.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30648
10.18593/r.v48.30648
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30648
identifier_str_mv 10.18593/r.v48.30648
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30648/18513
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30648/18514
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Francisco Vieira da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Francisco Vieira da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30648
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30648
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30648
Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e30648
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e30648
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v48
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532387348480