Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548 |
Resumo: | This paper shows some results from a research focused on exploring the senses about knowledge and its transmission in university professors’ accounts recognized by students as a referent in its training at the Universidad Nacional de Rosario, Argentina. The main transformations and challenges of university teaching in the last decades are tackled from a biographical - narrative approach, trying to answer a series of transversal questions to the teaching profession: Which is the specific knowledge of a university professor?, where is the above mentioned knowledge acquired?, which operations are brought into play in knowledge and experience transmission ? Professors` academic career are retrieved, which leads to expand the perspective on the social construction of the educational process. |
id |
UNOESC-3_a63c6a087877c1e4ab9aada02e90fce4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11548 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformationEnseñar en la universidad pública argentina: los desafíos del oficio docente en una época de transformacionesEnsinar na universidade pública argentina: os desafios do docente em uma época de transformaçõesProfessores(as) universitários(as)Transmissão do conhecimentoOfício docenteProfesores/as universitarios/asTransmisión del conocimientoOficio docenteUniversity professorsKnowledge transmissionTeaching professionThis paper shows some results from a research focused on exploring the senses about knowledge and its transmission in university professors’ accounts recognized by students as a referent in its training at the Universidad Nacional de Rosario, Argentina. The main transformations and challenges of university teaching in the last decades are tackled from a biographical - narrative approach, trying to answer a series of transversal questions to the teaching profession: Which is the specific knowledge of a university professor?, where is the above mentioned knowledge acquired?, which operations are brought into play in knowledge and experience transmission ? Professors` academic career are retrieved, which leads to expand the perspective on the social construction of the educational process.Este trabajo presenta algunos resultados de un proyecto de investigación centrado en explorar los sentidos acerca del conocimiento y su transmisión, en relatos de profesores/as universitarios/as reconocidos/as por los estudiantes como referentes en su formación de grado en la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Desde un enfoque biográfico-narrativo se abordan las principales transformaciones y desafíos de la docencia universitaria en las últimas décadas, intentando responder una serie de interrogantes transversales al oficio de enseñar: ¿Cuáles son los saberes específicos de un docente universitario?, ¿dónde se adquieren dichos saberes?, ¿qué operaciones se ponen en juego en la transmisión de saberes y experiencias? Se recuperan trayectorias académicas de los docentes que conducen a ampliar la mirada sobre la construcción social del proceso de enseñanza.Este artigo apresenta alguns resultados de um projeto de pesquisa focado em explorar os sentidos sobre o conhecimento e sua transmissão no relato de professores(as) universitários(as) reconhecidos(as) por estudantes como líderes em sua formação de graduação na Universidade Nacional de Rosário, Argentina. A partir de uma perspectiva biográfica-narrativa, se abordam as principais mudanças e desafios da docência universitária nas últimas décadas, com a intenção de responder a um conjunto de questionamentos transversais ao ofício de ensinar: quais são os saberes específicos de um docente universitário? Onde se adquirem tais saberes? Que operações se colocam em jogo na transmissão de saberes e experiências? Se recuperam trajetórias acadêmicas dos docente que possam ampliar o olhar sobre a construção social do processo de ensino.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1154810.18593/r.v42i1.11548Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-642177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCspaporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548/13709Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessPierella, María Paula2019-11-19T17:12:55Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11548Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:12:55Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation Enseñar en la universidad pública argentina: los desafíos del oficio docente en una época de transformaciones Ensinar na universidade pública argentina: os desafios do docente em uma época de transformações |
title |
Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation |
spellingShingle |
Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation Pierella, María Paula Professores(as) universitários(as) Transmissão do conhecimento Ofício docente Profesores/as universitarios/as Transmisión del conocimiento Oficio docente University professors Knowledge transmission Teaching profession |
title_short |
Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation |
title_full |
Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation |
title_fullStr |
Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation |
title_full_unstemmed |
Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation |
title_sort |
Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation |
author |
Pierella, María Paula |
author_facet |
Pierella, María Paula |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pierella, María Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores(as) universitários(as) Transmissão do conhecimento Ofício docente Profesores/as universitarios/as Transmisión del conocimiento Oficio docente University professors Knowledge transmission Teaching profession |
topic |
Professores(as) universitários(as) Transmissão do conhecimento Ofício docente Profesores/as universitarios/as Transmisión del conocimiento Oficio docente University professors Knowledge transmission Teaching profession |
description |
This paper shows some results from a research focused on exploring the senses about knowledge and its transmission in university professors’ accounts recognized by students as a referent in its training at the Universidad Nacional de Rosario, Argentina. The main transformations and challenges of university teaching in the last decades are tackled from a biographical - narrative approach, trying to answer a series of transversal questions to the teaching profession: Which is the specific knowledge of a university professor?, where is the above mentioned knowledge acquired?, which operations are brought into play in knowledge and experience transmission ? Professors` academic career are retrieved, which leads to expand the perspective on the social construction of the educational process. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548 10.18593/r.v42i1.11548 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v42i1.11548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa por |
language |
spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548/13709 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64 Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64 Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64 Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64 Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v42i1 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530110889984 |