Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pierella, María Paula
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548
Resumo: This paper shows some results from a research focused on exploring the senses about knowledge and its transmission in university professors’ accounts recognized by students as a referent in its training at the Universidad Nacional de Rosario, Argentina. The main transformations and challenges of university teaching in the last decades are tackled from a biographical - narrative approach, trying to answer a series of transversal questions to the teaching profession: Which is the specific knowledge of a university professor?, where is the above mentioned knowledge acquired?, which operations are brought into play in knowledge and experience transmission ? Professors` academic career are retrieved, which leads to expand the perspective on the social construction of the educational process.
id UNOESC-3_a63c6a087877c1e4ab9aada02e90fce4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11548
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformationEnseñar en la universidad pública argentina: los desafíos del oficio docente en una época de transformacionesEnsinar na universidade pública argentina: os desafios do docente em uma época de transformaçõesProfessores(as) universitários(as)Transmissão do conhecimentoOfício docenteProfesores/as universitarios/asTransmisión del conocimientoOficio docenteUniversity professorsKnowledge transmissionTeaching professionThis paper shows some results from a research focused on exploring the senses about knowledge and its transmission in university professors’ accounts recognized by students as a referent in its training at the Universidad Nacional de Rosario, Argentina. The main transformations and challenges of university teaching in the last decades are tackled from a biographical - narrative approach, trying to answer a series of transversal questions to the teaching profession: Which is the specific knowledge of a university professor?, where is the above mentioned knowledge acquired?, which operations are brought into play in knowledge and experience transmission ? Professors` academic career are retrieved, which leads to expand the perspective on the social construction of the educational process.Este trabajo presenta algunos resultados de un proyecto de investigación centrado en explorar los sentidos acerca del conocimiento y su transmisión, en relatos de profesores/as universitarios/as reconocidos/as por los estudiantes como referentes en su formación de grado en la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Desde un enfoque biográfico-narrativo se abordan las principales transformaciones y desafíos de la docencia universitaria en las últimas décadas, intentando responder una serie de interrogantes transversales al oficio de enseñar: ¿Cuáles son los saberes específicos de un docente universitario?, ¿dónde se adquieren dichos saberes?, ¿qué operaciones se ponen en juego en la transmisión de saberes y experiencias? Se recuperan trayectorias académicas de los docentes que conducen a ampliar la mirada sobre la construcción social del proceso de enseñanza.Este artigo apresenta alguns resultados de um projeto de pesquisa focado em explorar os sentidos sobre o conhecimento e sua transmissão no relato de professores(as) universitários(as) reconhecidos(as) por estudantes como líderes em sua formação de graduação na Universidade Nacional de Rosário, Argentina. A partir de uma perspectiva biográfica-narrativa, se abordam as principais mudanças e desafios da docência universitária nas últimas décadas, com a intenção de responder a um conjunto de questionamentos transversais ao ofício de ensinar: quais são os saberes específicos de um docente universitário? Onde se adquirem tais saberes? Que operações se colocam em jogo na transmissão de saberes e experiências? Se recuperam trajetórias acadêmicas dos docente que possam ampliar o olhar sobre a construção social do processo de ensino.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1154810.18593/r.v42i1.11548Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-642177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCspaporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548/13709Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessPierella, María Paula2019-11-19T17:12:55Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11548Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:12:55Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation
Enseñar en la universidad pública argentina: los desafíos del oficio docente en una época de transformaciones
Ensinar na universidade pública argentina: os desafios do docente em uma época de transformações
title Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation
spellingShingle Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation
Pierella, María Paula
Professores(as) universitários(as)
Transmissão do conhecimento
Ofício docente
Profesores/as universitarios/as
Transmisión del conocimiento
Oficio docente
University professors
Knowledge transmission
Teaching profession
title_short Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation
title_full Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation
title_fullStr Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation
title_full_unstemmed Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation
title_sort Teaching at the public university in argentina: challenges of teaching during a period of transformation
author Pierella, María Paula
author_facet Pierella, María Paula
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pierella, María Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Professores(as) universitários(as)
Transmissão do conhecimento
Ofício docente
Profesores/as universitarios/as
Transmisión del conocimiento
Oficio docente
University professors
Knowledge transmission
Teaching profession
topic Professores(as) universitários(as)
Transmissão do conhecimento
Ofício docente
Profesores/as universitarios/as
Transmisión del conocimiento
Oficio docente
University professors
Knowledge transmission
Teaching profession
description This paper shows some results from a research focused on exploring the senses about knowledge and its transmission in university professors’ accounts recognized by students as a referent in its training at the Universidad Nacional de Rosario, Argentina. The main transformations and challenges of university teaching in the last decades are tackled from a biographical - narrative approach, trying to answer a series of transversal questions to the teaching profession: Which is the specific knowledge of a university professor?, where is the above mentioned knowledge acquired?, which operations are brought into play in knowledge and experience transmission ? Professors` academic career are retrieved, which leads to expand the perspective on the social construction of the educational process.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548
10.18593/r.v42i1.11548
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548
identifier_str_mv 10.18593/r.v42i1.11548
dc.language.iso.fl_str_mv spa
por
language spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11548/13709
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64
Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64
Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64
Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 37-64
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v42i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530110889984