Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740 |
Resumo: | This article is a cutout of the master's research that has as its main objective to identify and analyze the possibilities, challenges in pedagogically using the technologies in the continuing education of teachers who teach Mathematics in the initial years. A semi-presential extension course was held in 2016 for teachers in the initial years of Basic Education. As part of the development of the research we used the Facebook Discussion Forum (FDF) and the Participants' Journal which was produced in Google DOC (DB). The data were analyzed using Discourse Textual Analysis (ATD) and the results show that teachers recognize that Digital Technologies (DT) are increasingly closer to school life as well as the importance of continuing education to leverage the use of DT in the classroom. |
id |
UNOESC-3_c77677de436a99d5f14d0cdccf6cb06f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23740 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early yearsLos desafíos de la enseñanza de las Matemáticas con tecnologías digitales en los primeros añosDesafios do ensino de matemática com tecnologias digitais nos anos iniciaisFormação DocenteDesafiosTecnologiasFormación DocenteDesafiosTecnologíasTeaching FormationChallengesTechnologiesThis article is a cutout of the master's research that has as its main objective to identify and analyze the possibilities, challenges in pedagogically using the technologies in the continuing education of teachers who teach Mathematics in the initial years. A semi-presential extension course was held in 2016 for teachers in the initial years of Basic Education. As part of the development of the research we used the Facebook Discussion Forum (FDF) and the Participants' Journal which was produced in Google DOC (DB). The data were analyzed using Discourse Textual Analysis (ATD) and the results show that teachers recognize that Digital Technologies (DT) are increasingly closer to school life as well as the importance of continuing education to leverage the use of DT in the classroom.Este artículo es un recorte de la investigación del máster que tiene como objetivo principal identificar y analizar las posibilidades, retos en el uso pedagógico de las tecnologías en la formación continua de los profesores que enseñan matemáticas en los primeros años. En 2016 se realizó un curso de extensión semipresencial para profesores de los primeros años de la Educación Básica. Como parte del desarrollo de la investigación se utilizó el Foro de Discusión de Facebook (FDF) y el Diario de los Participantes que se produjo en Google DOC (DB). Los datos fueron analizados utilizando el Análisis Textual del Discurso (ATD) y los resultados muestran que los profesores reconocen que las Tecnologías Digitales (DT) están cada vez más cerca de la vida escolar, así como la importancia de la educación continua para aprovechar el uso de la DT en el aula.Este artigo é um recorte da pesquisa de mestrado que possui como objetivo principal identificar e analisar as possibilidades, desafios em utilizar pedagogicamente as tecnologias na formação continuada de professores que ensinam Matemática nos anos iniciais. Foi realizado um curso de extensão semipresencial em 2016 para professores dos anos iniciais da Educação Básica. Como parte do desenvolvimento da pesquisa nos valemos do Fórum de Discussão do Facebook (FDF) e o Diário dos participantes que foi produzido no Google DOC (DB). Os dados foram analisados utilizando a Análise Textual Discursiva (ATD) e os resultados apontam que os professores reconhecem que as Tecnologias Digitais (TD) estão cada vez mais próximas da vida escolar bem como a importância da formação continuada para alavancar a utilização das TD em sala de aula.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2374010.18593/r.v46i.23740Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23740Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e237402177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740/16018https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740/16019Copyright (c) 2020 Elisângela Soares Ribeiro, Irani Parolin Sant´´ Ana, Claudinei de Camargo Sant´´ Anahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSoares Ribeiro, ElisângelaSant'Ana, Irani ParolinSant'Ana, Claudinei de Camargo2022-08-16T12:20:34Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23740Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:20:34Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years Los desafíos de la enseñanza de las Matemáticas con tecnologías digitales en los primeros años Desafios do ensino de matemática com tecnologias digitais nos anos iniciais |
title |
Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years |
spellingShingle |
Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years Soares Ribeiro, Elisângela Formação Docente Desafios Tecnologias Formación Docente Desafios Tecnologías Teaching Formation Challenges Technologies |
title_short |
Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years |
title_full |
Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years |
title_fullStr |
Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years |
title_full_unstemmed |
Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years |
title_sort |
Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years |
author |
Soares Ribeiro, Elisângela |
author_facet |
Soares Ribeiro, Elisângela Sant'Ana, Irani Parolin Sant'Ana, Claudinei de Camargo |
author_role |
author |
author2 |
Sant'Ana, Irani Parolin Sant'Ana, Claudinei de Camargo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares Ribeiro, Elisângela Sant'Ana, Irani Parolin Sant'Ana, Claudinei de Camargo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Docente Desafios Tecnologias Formación Docente Desafios Tecnologías Teaching Formation Challenges Technologies |
topic |
Formação Docente Desafios Tecnologias Formación Docente Desafios Tecnologías Teaching Formation Challenges Technologies |
description |
This article is a cutout of the master's research that has as its main objective to identify and analyze the possibilities, challenges in pedagogically using the technologies in the continuing education of teachers who teach Mathematics in the initial years. A semi-presential extension course was held in 2016 for teachers in the initial years of Basic Education. As part of the development of the research we used the Facebook Discussion Forum (FDF) and the Participants' Journal which was produced in Google DOC (DB). The data were analyzed using Discourse Textual Analysis (ATD) and the results show that teachers recognize that Digital Technologies (DT) are increasingly closer to school life as well as the importance of continuing education to leverage the use of DT in the classroom. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740 10.18593/r.v46i.23740 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v46i.23740 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740/16018 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740/16019 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740 Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23740 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v46i reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531249643520 |