Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares Ribeiro, Elisângela
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sant'Ana, Irani Parolin, Sant'Ana, Claudinei de Camargo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740
Resumo: This article is a cutout of the master's research that has as its main objective to identify and analyze the possibilities, challenges in pedagogically using the technologies in the continuing education of teachers who teach Mathematics in the initial years. A semi-presential extension course was held in 2016 for teachers in the initial years of Basic Education. As part of the development of the research we used the Facebook Discussion Forum (FDF) and the Participants' Journal which was produced in Google DOC (DB). The data were analyzed using Discourse Textual Analysis (ATD) and the results show that teachers recognize that Digital Technologies (DT) are increasingly closer to school life as well as the importance of continuing education to leverage the use of DT in the classroom.
id UNOESC-3_c77677de436a99d5f14d0cdccf6cb06f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23740
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early yearsLos desafíos de la enseñanza de las Matemáticas con tecnologías digitales en los primeros añosDesafios do ensino de matemática com tecnologias digitais nos anos iniciaisFormação DocenteDesafiosTecnologiasFormación DocenteDesafiosTecnologíasTeaching FormationChallengesTechnologiesThis article is a cutout of the master's research that has as its main objective to identify and analyze the possibilities, challenges in pedagogically using the technologies in the continuing education of teachers who teach Mathematics in the initial years. A semi-presential extension course was held in 2016 for teachers in the initial years of Basic Education. As part of the development of the research we used the Facebook Discussion Forum (FDF) and the Participants' Journal which was produced in Google DOC (DB). The data were analyzed using Discourse Textual Analysis (ATD) and the results show that teachers recognize that Digital Technologies (DT) are increasingly closer to school life as well as the importance of continuing education to leverage the use of DT in the classroom.Este artículo es un recorte de la investigación del máster que tiene como objetivo principal identificar y analizar las posibilidades, retos en el uso pedagógico de las tecnologías en la formación continua de los profesores que enseñan matemáticas en los primeros años. En 2016 se realizó un curso de extensión semipresencial para profesores de los primeros años de la Educación Básica. Como parte del desarrollo de la investigación se utilizó el Foro de Discusión de Facebook (FDF) y el Diario de los Participantes que se produjo en Google DOC (DB). Los datos fueron analizados utilizando el Análisis Textual del Discurso (ATD) y los resultados muestran que los profesores reconocen que las Tecnologías Digitales (DT) están cada vez más cerca de la vida escolar, así como la importancia de la educación continua para aprovechar el uso de la DT en el aula.Este artigo é um recorte da pesquisa de mestrado que possui como objetivo principal identificar e analisar as possibilidades, desafios em utilizar pedagogicamente as tecnologias na formação continuada de professores que ensinam Matemática nos anos iniciais. Foi realizado um curso de extensão semipresencial em 2016 para professores dos anos iniciais da Educação Básica. Como parte do desenvolvimento da pesquisa nos valemos do Fórum de Discussão do Facebook (FDF) e o Diário dos participantes que foi produzido no Google DOC (DB). Os dados foram analisados utilizando a Análise Textual Discursiva (ATD) e os resultados apontam que os professores reconhecem que as Tecnologias Digitais (TD) estão cada vez mais próximas da vida escolar bem como a importância da formação continuada para alavancar a utilização das TD em sala de aula.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2374010.18593/r.v46i.23740Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23740Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e237402177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740/16018https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740/16019Copyright (c) 2020 Elisângela Soares Ribeiro, Irani Parolin Sant´´ Ana, Claudinei de Camargo Sant´´ Anahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSoares Ribeiro, ElisângelaSant'Ana, Irani ParolinSant'Ana, Claudinei de Camargo2022-08-16T12:20:34Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23740Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:20:34Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years
Los desafíos de la enseñanza de las Matemáticas con tecnologías digitales en los primeros años
Desafios do ensino de matemática com tecnologias digitais nos anos iniciais
title Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years
spellingShingle Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years
Soares Ribeiro, Elisângela
Formação Docente
Desafios
Tecnologias
Formación Docente
Desafios
Tecnologías
Teaching Formation
Challenges
Technologies
title_short Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years
title_full Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years
title_fullStr Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years
title_full_unstemmed Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years
title_sort Challenges of teaching Mathematics with digital technologies in the early years
author Soares Ribeiro, Elisângela
author_facet Soares Ribeiro, Elisângela
Sant'Ana, Irani Parolin
Sant'Ana, Claudinei de Camargo
author_role author
author2 Sant'Ana, Irani Parolin
Sant'Ana, Claudinei de Camargo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares Ribeiro, Elisângela
Sant'Ana, Irani Parolin
Sant'Ana, Claudinei de Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente
Desafios
Tecnologias
Formación Docente
Desafios
Tecnologías
Teaching Formation
Challenges
Technologies
topic Formação Docente
Desafios
Tecnologias
Formación Docente
Desafios
Tecnologías
Teaching Formation
Challenges
Technologies
description This article is a cutout of the master's research that has as its main objective to identify and analyze the possibilities, challenges in pedagogically using the technologies in the continuing education of teachers who teach Mathematics in the initial years. A semi-presential extension course was held in 2016 for teachers in the initial years of Basic Education. As part of the development of the research we used the Facebook Discussion Forum (FDF) and the Participants' Journal which was produced in Google DOC (DB). The data were analyzed using Discourse Textual Analysis (ATD) and the results show that teachers recognize that Digital Technologies (DT) are increasingly closer to school life as well as the importance of continuing education to leverage the use of DT in the classroom.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740
10.18593/r.v46i.23740
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740
identifier_str_mv 10.18593/r.v46i.23740
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740/16018
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23740/16019
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23740
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23740
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531249643520