Critical interculturalism and popular education in dialogue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiredo, José Wnilson
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Frantz, Walter
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105
Resumo: This article presents reflections on the relevance of popular education, advocated by Paulo Freire, with a view to opening prospects for the establishment of critical interculturalism in schools and other social organizations. Therefore, we take as reference the categories of ethics of the acceptance and the intercultural dialogue – contained in the works of this author. These are foundational principles for the emergency and the effectiveness of political and pedagogical processes engendered in inter-human relationships, which allow – from denunciation of colonialism and coloniality of being, knowledge and power colonizing – the announcement of an intercultural critical education, in equality forged and associated with respect to differences of class, ethnicity, sex, gender, nationality, language and religion that exist between people.
id UNOESC-3_d90f191ac83dbadc489fa09804aea000
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16105
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Critical interculturalism and popular education in dialogueInterculturalidad crítica y educación popular em diálogoInterculturalidade crítica e educação popular em diálogoEducação interculturalConcepção freireanaDiversidade culturalEducación interculturalConcepción freireanaDiversidad interculturalIntercultural educationFreire’s conceptionCultural diversityThis article presents reflections on the relevance of popular education, advocated by Paulo Freire, with a view to opening prospects for the establishment of critical interculturalism in schools and other social organizations. Therefore, we take as reference the categories of ethics of the acceptance and the intercultural dialogue – contained in the works of this author. These are foundational principles for the emergency and the effectiveness of political and pedagogical processes engendered in inter-human relationships, which allow – from denunciation of colonialism and coloniality of being, knowledge and power colonizing – the announcement of an intercultural critical education, in equality forged and associated with respect to differences of class, ethnicity, sex, gender, nationality, language and religion that exist between people.El presente artículo presenta reflexiones sobre la relevancia de la educación popular propugnada por Paulo Freire, con vistas a la abertura de sendas posibles para la instauración de la interculturalidad crítica, en el mundo de las escuelas y demás organizaciones sociales. Para eso, nos apoyamos en las categorías de la ética del reconocimiento del diálogo intercultural, presentes en las obras de ese autor, como principios basilares para la emergencia y la efectuación de procesos políticos pedagógicos. Engendrados en relaciones interhumanas, creemos ser posible, a partir de la denuncia del colonialismo y de la colonialidad del ser, de los saberes y del poder, el anuncio de una educación intercultural crítica, forjada en la igualdad asociada al respecto a las diferencias de clase, etnia, género, nacionalidad, lengua y religión existentes entre las personas.No artigo em questão apresentam-se reflexões acerca da relevância da educação popular, propugnada por Paulo Freire, com vistas à abertura de sendas possíveis para a instauração da interculturalidade crítica no mundo das escolas e demais organizações sociais. Para tanto, apoiamo-nos nas categorias da ética do reconhecimento e do diálogo intercultural, presentes nas obras desse autor, como princípios fundantes para a emergência e a efetivação de processos político-pedagógicos. Engendrados em relações inter-humanas, acreditamos ser possível, a partir da denúncia do colonialismo e da colonialidade do ser, dos saberes e do poder, o anúncio de uma educação intercultural crítica, forjada na igualdade associada ao respeito às diferenças de classe, etnia, sexo, gênero, nacionalidade, língua e religião existentes entre as pessoas.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1610510.18593/r.v43i2.16105Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-7062177-60590104-431110.18593/r.v43i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105/13618Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo, José WnilsonFrantz, Walter2019-11-14T20:38:09Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16105Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-14T20:38:09Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical interculturalism and popular education in dialogue
Interculturalidad crítica y educación popular em diálogo
Interculturalidade crítica e educação popular em diálogo
title Critical interculturalism and popular education in dialogue
spellingShingle Critical interculturalism and popular education in dialogue
Figueiredo, José Wnilson
Educação intercultural
Concepção freireana
Diversidade cultural
Educación intercultural
Concepción freireana
Diversidad intercultural
Intercultural education
Freire’s conception
Cultural diversity
title_short Critical interculturalism and popular education in dialogue
title_full Critical interculturalism and popular education in dialogue
title_fullStr Critical interculturalism and popular education in dialogue
title_full_unstemmed Critical interculturalism and popular education in dialogue
title_sort Critical interculturalism and popular education in dialogue
author Figueiredo, José Wnilson
author_facet Figueiredo, José Wnilson
Frantz, Walter
author_role author
author2 Frantz, Walter
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, José Wnilson
Frantz, Walter
dc.subject.por.fl_str_mv Educação intercultural
Concepção freireana
Diversidade cultural
Educación intercultural
Concepción freireana
Diversidad intercultural
Intercultural education
Freire’s conception
Cultural diversity
topic Educação intercultural
Concepção freireana
Diversidade cultural
Educación intercultural
Concepción freireana
Diversidad intercultural
Intercultural education
Freire’s conception
Cultural diversity
description This article presents reflections on the relevance of popular education, advocated by Paulo Freire, with a view to opening prospects for the establishment of critical interculturalism in schools and other social organizations. Therefore, we take as reference the categories of ethics of the acceptance and the intercultural dialogue – contained in the works of this author. These are foundational principles for the emergency and the effectiveness of political and pedagogical processes engendered in inter-human relationships, which allow – from denunciation of colonialism and coloniality of being, knowledge and power colonizing – the announcement of an intercultural critical education, in equality forged and associated with respect to differences of class, ethnicity, sex, gender, nationality, language and religion that exist between people.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105
10.18593/r.v43i2.16105
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i2.16105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105/13618
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706
Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706
Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706
Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706
Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530546049024