Critical interculturalism and popular education in dialogue
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105 |
Resumo: | This article presents reflections on the relevance of popular education, advocated by Paulo Freire, with a view to opening prospects for the establishment of critical interculturalism in schools and other social organizations. Therefore, we take as reference the categories of ethics of the acceptance and the intercultural dialogue – contained in the works of this author. These are foundational principles for the emergency and the effectiveness of political and pedagogical processes engendered in inter-human relationships, which allow – from denunciation of colonialism and coloniality of being, knowledge and power colonizing – the announcement of an intercultural critical education, in equality forged and associated with respect to differences of class, ethnicity, sex, gender, nationality, language and religion that exist between people. |
id |
UNOESC-3_d90f191ac83dbadc489fa09804aea000 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16105 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical interculturalism and popular education in dialogueInterculturalidad crítica y educación popular em diálogoInterculturalidade crítica e educação popular em diálogoEducação interculturalConcepção freireanaDiversidade culturalEducación interculturalConcepción freireanaDiversidad interculturalIntercultural educationFreire’s conceptionCultural diversityThis article presents reflections on the relevance of popular education, advocated by Paulo Freire, with a view to opening prospects for the establishment of critical interculturalism in schools and other social organizations. Therefore, we take as reference the categories of ethics of the acceptance and the intercultural dialogue – contained in the works of this author. These are foundational principles for the emergency and the effectiveness of political and pedagogical processes engendered in inter-human relationships, which allow – from denunciation of colonialism and coloniality of being, knowledge and power colonizing – the announcement of an intercultural critical education, in equality forged and associated with respect to differences of class, ethnicity, sex, gender, nationality, language and religion that exist between people.El presente artículo presenta reflexiones sobre la relevancia de la educación popular propugnada por Paulo Freire, con vistas a la abertura de sendas posibles para la instauración de la interculturalidad crítica, en el mundo de las escuelas y demás organizaciones sociales. Para eso, nos apoyamos en las categorías de la ética del reconocimiento del diálogo intercultural, presentes en las obras de ese autor, como principios basilares para la emergencia y la efectuación de procesos políticos pedagógicos. Engendrados en relaciones interhumanas, creemos ser posible, a partir de la denuncia del colonialismo y de la colonialidad del ser, de los saberes y del poder, el anuncio de una educación intercultural crítica, forjada en la igualdad asociada al respecto a las diferencias de clase, etnia, género, nacionalidad, lengua y religión existentes entre las personas.No artigo em questão apresentam-se reflexões acerca da relevância da educação popular, propugnada por Paulo Freire, com vistas à abertura de sendas possíveis para a instauração da interculturalidade crítica no mundo das escolas e demais organizações sociais. Para tanto, apoiamo-nos nas categorias da ética do reconhecimento e do diálogo intercultural, presentes nas obras desse autor, como princípios fundantes para a emergência e a efetivação de processos político-pedagógicos. Engendrados em relações inter-humanas, acreditamos ser possível, a partir da denúncia do colonialismo e da colonialidade do ser, dos saberes e do poder, o anúncio de uma educação intercultural crítica, forjada na igualdade associada ao respeito às diferenças de classe, etnia, sexo, gênero, nacionalidade, língua e religião existentes entre as pessoas.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1610510.18593/r.v43i2.16105Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-7062177-60590104-431110.18593/r.v43i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105/13618Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo, José WnilsonFrantz, Walter2019-11-14T20:38:09Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16105Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-14T20:38:09Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical interculturalism and popular education in dialogue Interculturalidad crítica y educación popular em diálogo Interculturalidade crítica e educação popular em diálogo |
title |
Critical interculturalism and popular education in dialogue |
spellingShingle |
Critical interculturalism and popular education in dialogue Figueiredo, José Wnilson Educação intercultural Concepção freireana Diversidade cultural Educación intercultural Concepción freireana Diversidad intercultural Intercultural education Freire’s conception Cultural diversity |
title_short |
Critical interculturalism and popular education in dialogue |
title_full |
Critical interculturalism and popular education in dialogue |
title_fullStr |
Critical interculturalism and popular education in dialogue |
title_full_unstemmed |
Critical interculturalism and popular education in dialogue |
title_sort |
Critical interculturalism and popular education in dialogue |
author |
Figueiredo, José Wnilson |
author_facet |
Figueiredo, José Wnilson Frantz, Walter |
author_role |
author |
author2 |
Frantz, Walter |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueiredo, José Wnilson Frantz, Walter |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação intercultural Concepção freireana Diversidade cultural Educación intercultural Concepción freireana Diversidad intercultural Intercultural education Freire’s conception Cultural diversity |
topic |
Educação intercultural Concepção freireana Diversidade cultural Educación intercultural Concepción freireana Diversidad intercultural Intercultural education Freire’s conception Cultural diversity |
description |
This article presents reflections on the relevance of popular education, advocated by Paulo Freire, with a view to opening prospects for the establishment of critical interculturalism in schools and other social organizations. Therefore, we take as reference the categories of ethics of the acceptance and the intercultural dialogue – contained in the works of this author. These are foundational principles for the emergency and the effectiveness of political and pedagogical processes engendered in inter-human relationships, which allow – from denunciation of colonialism and coloniality of being, knowledge and power colonizing – the announcement of an intercultural critical education, in equality forged and associated with respect to differences of class, ethnicity, sex, gender, nationality, language and religion that exist between people. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105 10.18593/r.v43i2.16105 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43i2.16105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16105/13618 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706 Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706 Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706 Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706 Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 673-706 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43i2 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530546049024 |