Systemic violence and education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goergen, Pedro
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16840
Resumo: In this text, I ask if education, when connected to the neoliberal economic system, becomes co-responsible for the systemic growth of violence. I accept the thesis that education while the process of integration of individuals into this system is connected to the idea of preparing young people not only for the violent world, but also habilitate for the management and exercise of violence as a strategy for survival and personal affirmation. The urgency is defend the formative and humanist task of education, at the same time that it needs to prepare new generations for the real world, with all anti-humanistic aspects inherent to it. At first, I make considerations about violence based on some classical philosophers; after that, I remark on the subject from the perspective of the relationship between people and economic systems, highlighting the domain of the logic of capital over all social relations and spheres of life. Concluding, I try to demonstrate that this theme found at the center of the concerns and debates about the direction of education in context of economic reality governed by the political/economic principles of neoliberalism.
id UNOESC-3_dc8776ec933ff2e8a17a44e15c449f07
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16840
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Systemic violence and educationViolencia sistémica y educaciónViolência sistêmica e educaçãoEducaçãoViolência sistêmicaFormação humanistaEducaciónViolencia sistémicaFormación humanistaEducationSystemic violenceHumanistic educationIn this text, I ask if education, when connected to the neoliberal economic system, becomes co-responsible for the systemic growth of violence. I accept the thesis that education while the process of integration of individuals into this system is connected to the idea of preparing young people not only for the violent world, but also habilitate for the management and exercise of violence as a strategy for survival and personal affirmation. The urgency is defend the formative and humanist task of education, at the same time that it needs to prepare new generations for the real world, with all anti-humanistic aspects inherent to it. At first, I make considerations about violence based on some classical philosophers; after that, I remark on the subject from the perspective of the relationship between people and economic systems, highlighting the domain of the logic of capital over all social relations and spheres of life. Concluding, I try to demonstrate that this theme found at the center of the concerns and debates about the direction of education in context of economic reality governed by the political/economic principles of neoliberalism.En este artigo cuestiono si la educación, cuando se vincula al sistema económico neoliberal, se vuelve corresponsable por la diseminación sistémica de la violencia. Asumo la tesis que la educación, como proceso de integración de los individuos en este sistema, está vinculada a la idea de preparación de los jóvenes no sólo para el mundo violento, sino también a la habilitación para el manejo y el ejercicio de la violencia como estrategia de supervivencia y afirmación personal. La urgencia está en defender la tarea formativa y humanista de la educación al mismo tiempo que necesita preparar a las nuevas generaciones para el mundo real, con todos los rasgos anti humanistas que le son inherentes. Al principio hago observaciones sobre la violencia basada en algunos pensadores clásicos; a continuación, comento el tema en la perspectiva de la relación entre las personas y los sistemas económicos, destacando el dominio de la lógica del capital sobre todas las relaciones sociales y esferas de la vida. Concluyendo, intento mostrar que este tema se encuentra en el centro de las preocupaciones y debates acerca de los caminos de la educación en el contexto de la realidad económica regida por los principios político/económicos del neoliberalismo.Com este artigo questiono se a educação, quando atrelada ao sistema econômico neoliberal, se torna ou não corresponsável pela disseminação sistêmica da violência. Assumo a tese de que a educação, enquanto processo de integração dos indivíduos nesse sistema, está atrelada à ideia de preparo dos jovens não só para o mundo violento, mas também à habilitação para o manejo e o exercício da violência como estratégia de sobrevivência e afirmação pessoal. A urgência está em defender a tarefa formativa, humanista da educação, ao mesmo tempo em que necessita preparar as novas gerações para o mundo real, com todos os traços anti-humanistas que lhe são inerentes. De início, faço observações sobre violência com base em alguns autores clássicos; a seguir, comento o tema na perspectiva da relação entre as pessoas e os sistemas econômicos, destacando o domínio da lógica do capital sobre todas as relações sociais e esferas da vida. Concluindo, tento mostrar que esse tema se encontra no centro das preocupações e debates a respeito dos caminhos da educação no contexto da realidade econômica regida pelos princípios político-econômicos do neoliberalismo.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1684010.18593/r.v43i2.16840Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 385-410Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 385-410Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 385-410Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 385-410Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 385-4102177-60590104-431110.18593/r.v43i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16840/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16840/13602Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessGoergen, Pedro2019-11-11T19:34:07Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16840Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T19:34:07Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Systemic violence and education
Violencia sistémica y educación
Violência sistêmica e educação
title Systemic violence and education
spellingShingle Systemic violence and education
Goergen, Pedro
Educação
Violência sistêmica
Formação humanista
Educación
Violencia sistémica
Formación humanista
Education
Systemic violence
Humanistic education
title_short Systemic violence and education
title_full Systemic violence and education
title_fullStr Systemic violence and education
title_full_unstemmed Systemic violence and education
title_sort Systemic violence and education
author Goergen, Pedro
author_facet Goergen, Pedro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goergen, Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Violência sistêmica
Formação humanista
Educación
Violencia sistémica
Formación humanista
Education
Systemic violence
Humanistic education
topic Educação
Violência sistêmica
Formação humanista
Educación
Violencia sistémica
Formación humanista
Education
Systemic violence
Humanistic education
description In this text, I ask if education, when connected to the neoliberal economic system, becomes co-responsible for the systemic growth of violence. I accept the thesis that education while the process of integration of individuals into this system is connected to the idea of preparing young people not only for the violent world, but also habilitate for the management and exercise of violence as a strategy for survival and personal affirmation. The urgency is defend the formative and humanist task of education, at the same time that it needs to prepare new generations for the real world, with all anti-humanistic aspects inherent to it. At first, I make considerations about violence based on some classical philosophers; after that, I remark on the subject from the perspective of the relationship between people and economic systems, highlighting the domain of the logic of capital over all social relations and spheres of life. Concluding, I try to demonstrate that this theme found at the center of the concerns and debates about the direction of education in context of economic reality governed by the political/economic principles of neoliberalism.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16840
10.18593/r.v43i2.16840
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16840
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i2.16840
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16840/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16840/13602
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 385-410
Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 385-410
Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 385-410
Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 385-410
Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 385-410
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530644615168