Education of ethnic-racial relations in brazilian society: conceptions, principles and determinations
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26478 |
Resumo: | This article deals with the National Curricular Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and for the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture as a basis for the education of ethnic-racial relations, aiming to analyze their conceptions, principles and determinations, in order to subsidize better understanding about the importance and need for the implementation of these guidelines facing the social demands to combat racism. It was adopted as methodological orientation, the documental analysis according Lüdke e André (1986) and it was used as source the Opinion CNE/CP 3/2004, approved in 10/3/2004, and the Resolution CNE/CP n. 1, of 17 June 2004, that, together, compose the Guidelines. It is expected to contribute to the debate in order to maintain in the political and social agenda the effectiveness of the curricular policy of Education of Ethnic-Racial Relations in Brazilian society. |
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Education of ethnic-racial relations in brazilian society: conceptions, principles and determinationsLa educación de las relaciones étnico-raciales en la sociedad brasileña: concepciones, principios y determinacionesEducação das relações étnico-raciais na sociedade brasileira: concepções, princípios e determinações Relações étnico-raciaisEducação escolarDiretrizes curriculares nacionaisRelaciones étnico-racialesEducación escolarLineamientos curriculares nacionalesEthnic-Racial RelationsSchool EducationNational Curricular GuidelinesThis article deals with the National Curricular Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and for the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture as a basis for the education of ethnic-racial relations, aiming to analyze their conceptions, principles and determinations, in order to subsidize better understanding about the importance and need for the implementation of these guidelines facing the social demands to combat racism. It was adopted as methodological orientation, the documental analysis according Lüdke e André (1986) and it was used as source the Opinion CNE/CP 3/2004, approved in 10/3/2004, and the Resolution CNE/CP n. 1, of 17 June 2004, that, together, compose the Guidelines. It is expected to contribute to the debate in order to maintain in the political and social agenda the effectiveness of the curricular policy of Education of Ethnic-Racial Relations in Brazilian society. Este artículo trata de las Directrices Curriculares Nacionales para la Educación de las Relaciones Étnico-Raciales y para la Enseñanza de la Historia y la Cultura Afro-Brasileña y Africana como base para la educación de las relaciones étnico-raciales, con el objetivo de analizar sus concepciones, principios y determinaciones, para subsidiar una mejor comprensión sobre la importancia y la necesidad de la implementación de estas directrices frente a las demandas sociales de combate al racismo. Se adoptó como orientación metodológica, el análisis documental según Lüdke e André (1986) y se utilizó como fuente el Dictamen CNE/CP 3/2004, aprobado en 10/3/2004, y la Resolución CNE/CP n. 1, de 17 de junio de 2004, que, en conjunto, componen las Directrices. Se espera que contribuya al debate para mantener en la agenda política y social la eficacia de la política curricular de Educación de las Relaciones Étnico-Raciales en la sociedad brasileña. O presente artigo trata sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana enquanto base para a educação das relações étnico-raciais, tendo por objetivo analisar suas concepções, princípios e determinações, com vistas a subsidiar melhor compreensão sobre a importância e necessidade de se manter a efetivação dessas Diretrizes na agenda política e social brasileira, frente às contínuas demandas pelo combate ao racismo. Adotou-se como orientação metodológica, a análise documental segundo Lüdke e André (1986) e utilizou-se como fonte o Parecer CNE/CP 3/2004, aprovado em 10/3/2004, e a Resolução CNE/CP n. 1, de 17 de junho 2004, que, juntos, compõem as Diretrizes. Espera-se contribuir para o debate no sentido de manter na agenda política e social a efetivação da política curricular de Educação das Relações Étnico-Raciais na sociedade brasileira.Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2647810.18593/r.v47.26478Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e26478Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e26478Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e26478Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e26478Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e264782177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26478/17311https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26478/17312Copyright (c) 2021 Candida Soares da Costa, Sérgio Pereira dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Candida Soares daSantos, Sérgio Pereira dos2023-06-13T18:50:37Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/26478Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:37Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
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