Public policies for early childhood education in Brazil: challenges to the consolidation of the law in the emerging context of new philanthropy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flores, Maria Luiza
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Peroni, Vera Maria Vidal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13096
Resumo: The article analyzes the advances and tensions in the field of educational policies towards the consolidation of the right to early childhood education in Brazil. The evaluation of the history of this educational stage from 1996 to the present shows the consolidation of a regulatory body of norms that did not guarantee access and quality. Such evidence supports an argument that the concept of early childhood education that guidance the law are not materialized in public policies that should guarantee this educational right. These conception is, in fact, strongly threatened by privatist models characterized as a new philanthropy, made up of private social investors organized in institutes and foundations that argue about investments in early childhood based on econometric reasons.
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spelling Public policies for early childhood education in Brazil: challenges to the consolidation of the law in the emerging context of new philanthropyPolíticas públicas para la educación infantil en Brasil: desafíos para la consolidación del derecho en el contexto emergente de la nueva filantropiaPolíticas públicas para a educação infantil no Brasil: desafios à consolidação do direito no contexto emergente da nova filantropiaEducação infantilPolíticas educacionaisOrganismos multilateraisPrivatizaçãoQualidadeEducación infantilPolíticas educativasOrganismos multilateralesPrivatizaciónCalidadEarly childhood educationEducational policyMultilateral organizationsPrivatizationQualityThe article analyzes the advances and tensions in the field of educational policies towards the consolidation of the right to early childhood education in Brazil. The evaluation of the history of this educational stage from 1996 to the present shows the consolidation of a regulatory body of norms that did not guarantee access and quality. Such evidence supports an argument that the concept of early childhood education that guidance the law are not materialized in public policies that should guarantee this educational right. These conception is, in fact, strongly threatened by privatist models characterized as a new philanthropy, made up of private social investors organized in institutes and foundations that argue about investments in early childhood based on econometric reasons.Este artículo analiza los avances y las tensiones en el campo de las políticas públicas en el sentido del cumplimiento del derecho a la educación infantil en Brasil. La evaluación de la trayectoria de esta etapa educativa de 1996 hasta la actualidad demuestra la consolidación de un conjunto de reglas que no ha asegurado el acceso y la calidad. Nuestro argumento es que la concepción de educación infantil presente en los dispositivos legales no se ha materializado en las políticas públicas, y es, de hecho, fuertemente amenazada por modelos privatizadores caracterizados como una nueva filantropía, constituida por inversores sociales privados organizados en los institutos y fundaciones que apoyan las inversiones en la primera infancia con argumentos economicistas. No texto analisam-se avanços e tensões no campo das políticas públicas educacionais no sentido da efetivação do direito à educação infantil no Brasil. A avaliação da trajetória dessa etapa educacional de 1996 até os dias atuais evidencia a consolidação de um conjunto normativo regulador que não garantiu acesso e qualidade para todos. Argumentamos que a concepção de educação infantil presente nos dispositivos legais ainda não se materializou plenamente em políticas públicas garantidoras desse direito educacional, estando, de fato, fortemente ameaçada por modelos privatistas caracterizados como uma nova filantropia, constituída de investidores sociais privados organizados em institutos e fundações que defendem investimentos na primeira infância com argumentos economicistas.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1309610.18593/r.v43i1.13096Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 133-154Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 133-154Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 133-154Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 133-154Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 133-1542177-60590104-431110.18593/r.v43i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13096/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13096/13656Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFlores, Maria LuizaPeroni, Vera Maria Vidal2019-11-18T17:23:28Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13096Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T17:23:28Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
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