Public sphere, school knowledge and critical teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056 |
Resumo: | In the present article, it is considered in relation to three questions that are on the basis of any intervention proposal for the development of an emancipatory education: how do we understand the public and the public school and education project? How in this context do we think about the curriculum and, therefore, a certain format of cultural selection and its implementation in school knowledge? And, finally, how does everything have a strategic translation in a didactic that is wanted to be critical? |
id |
UNOESC-3_eac3674e494a1c628590f98bfc66f205 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30056 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Public sphere, school knowledge and critical teachingEsfera pública, conocimiento escolar y didáctica críticaEsfera pública, conhecimento escolar e ensino críticoescola públicaemancipaçãocurrículocompromisso docentepedagogia críticapublic schoolemancipationcurriculumteacher commitmentcritical pedagogyescuela públicaemancipacióncurrículumcompromiso docentepedagogía críticaIn the present article, it is considered in relation to three questions that are on the basis of any intervention proposal for the development of an emancipatory education: how do we understand the public and the public school and education project? How in this context do we think about the curriculum and, therefore, a certain format of cultural selection and its implementation in school knowledge? And, finally, how does everything have a strategic translation in a didactic that is wanted to be critical?En el presente artículo se ponen en relación tres cuestiones que están en la base de cualquier propuesta de intervención para el desarrollo de una educación emancipadora: ¿Cómo entendemos lo público y el proyecto de educación y escuela pública? ¿Cómo en ese contexto pensamos el currículum y, por tanto, un determinado formato de selección cultural y su concreción en conocimiento escolar? Y, finalmente, ¿cómo todo eso tiene una traducción estratégica en una didáctica que se quiere crítica?No presente artigo, se põem em relação a três sugestões que está na base de qualquer proposta de intervenção para o desenvolvimento de uma educação emancipadora: como entendemos o público e o projeto de educação e escola pública? Como neste contexto pensamos o currículo e, por tanto, um formato determinado de seleção cultural e sua concretização no conhecimento escolar? E, finalmente, como tudo isso tem uma tradução estratégica em uma didática que se quer crítica?Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3005610.18593/r.v47.30056Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e30056Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e300562177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCspahttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056/17538https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056/17539Copyright (c) 2022 Jaume Martínez Bonafehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMartínez Bonafe, Jaume2022-08-16T11:30:47Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30056Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T11:30:47Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public sphere, school knowledge and critical teaching Esfera pública, conocimiento escolar y didáctica crítica Esfera pública, conhecimento escolar e ensino crítico |
title |
Public sphere, school knowledge and critical teaching |
spellingShingle |
Public sphere, school knowledge and critical teaching Martínez Bonafe, Jaume escola pública emancipação currículo compromisso docente pedagogia crítica public school emancipation curriculum teacher commitment critical pedagogy escuela pública emancipación currículum compromiso docente pedagogía crítica |
title_short |
Public sphere, school knowledge and critical teaching |
title_full |
Public sphere, school knowledge and critical teaching |
title_fullStr |
Public sphere, school knowledge and critical teaching |
title_full_unstemmed |
Public sphere, school knowledge and critical teaching |
title_sort |
Public sphere, school knowledge and critical teaching |
author |
Martínez Bonafe, Jaume |
author_facet |
Martínez Bonafe, Jaume |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martínez Bonafe, Jaume |
dc.subject.por.fl_str_mv |
escola pública emancipação currículo compromisso docente pedagogia crítica public school emancipation curriculum teacher commitment critical pedagogy escuela pública emancipación currículum compromiso docente pedagogía crítica |
topic |
escola pública emancipação currículo compromisso docente pedagogia crítica public school emancipation curriculum teacher commitment critical pedagogy escuela pública emancipación currículum compromiso docente pedagogía crítica |
description |
In the present article, it is considered in relation to three questions that are on the basis of any intervention proposal for the development of an emancipatory education: how do we understand the public and the public school and education project? How in this context do we think about the curriculum and, therefore, a certain format of cultural selection and its implementation in school knowledge? And, finally, how does everything have a strategic translation in a didactic that is wanted to be critical? |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056 10.18593/r.v47.30056 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v47.30056 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056/17538 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056/17539 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jaume Martínez Bonafe https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jaume Martínez Bonafe https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056 Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e30056 Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v47 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220532303462400 |