Public sphere, school knowledge and critical teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martínez Bonafe, Jaume
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056
Resumo: In the present article, it is considered in relation to three questions that are on the basis of any intervention proposal for the development of an emancipatory education: how do we understand the public and the public school and education project? How in this context do we think about the curriculum and, therefore, a certain format of cultural selection and its implementation in school knowledge? And, finally, how does everything have a strategic translation in a didactic that is wanted to be critical?
id UNOESC-3_eac3674e494a1c628590f98bfc66f205
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30056
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Public sphere, school knowledge and critical teachingEsfera pública, conocimiento escolar y didáctica críticaEsfera pública, conhecimento escolar e ensino críticoescola públicaemancipaçãocurrículocompromisso docentepedagogia críticapublic schoolemancipationcurriculumteacher commitmentcritical pedagogyescuela públicaemancipacióncurrículumcompromiso docentepedagogía críticaIn the present article, it is considered in relation to three questions that are on the basis of any intervention proposal for the development of an emancipatory education: how do we understand the public and the public school and education project? How in this context do we think about the curriculum and, therefore, a certain format of cultural selection and its implementation in school knowledge? And, finally, how does everything have a strategic translation in a didactic that is wanted to be critical?En el presente artículo se ponen en relación tres cuestiones que están en la base de cualquier propuesta de intervención para el desarrollo de una educación emancipadora: ¿Cómo entendemos lo público y el proyecto de educación y escuela pública? ¿Cómo en ese contexto pensamos el currículum y, por tanto, un determinado formato de selección cultural y su concreción en conocimiento escolar? Y, finalmente, ¿cómo todo eso tiene una traducción estratégica en una didáctica que se quiere crítica?No presente artigo, se põem em relação a três sugestões que está na base de qualquer proposta de intervenção para o desenvolvimento de uma educação emancipadora: como entendemos o público e o projeto de educação e escola pública? Como neste contexto pensamos o currículo e, por tanto, um formato determinado de seleção cultural e sua concretização no conhecimento escolar? E, finalmente, como tudo isso tem uma tradução estratégica em uma didática que se quer crítica?Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3005610.18593/r.v47.30056Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e30056Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e300562177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCspahttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056/17538https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056/17539Copyright (c) 2022 Jaume Martínez Bonafehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMartínez Bonafe, Jaume2022-08-16T11:30:47Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/30056Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T11:30:47Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Public sphere, school knowledge and critical teaching
Esfera pública, conocimiento escolar y didáctica crítica
Esfera pública, conhecimento escolar e ensino crítico
title Public sphere, school knowledge and critical teaching
spellingShingle Public sphere, school knowledge and critical teaching
Martínez Bonafe, Jaume
escola pública
emancipação
currículo
compromisso docente
pedagogia crítica
public school
emancipation
curriculum
teacher commitment
critical pedagogy
escuela pública
emancipación
currículum
compromiso docente
pedagogía crítica
title_short Public sphere, school knowledge and critical teaching
title_full Public sphere, school knowledge and critical teaching
title_fullStr Public sphere, school knowledge and critical teaching
title_full_unstemmed Public sphere, school knowledge and critical teaching
title_sort Public sphere, school knowledge and critical teaching
author Martínez Bonafe, Jaume
author_facet Martínez Bonafe, Jaume
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martínez Bonafe, Jaume
dc.subject.por.fl_str_mv escola pública
emancipação
currículo
compromisso docente
pedagogia crítica
public school
emancipation
curriculum
teacher commitment
critical pedagogy
escuela pública
emancipación
currículum
compromiso docente
pedagogía crítica
topic escola pública
emancipação
currículo
compromisso docente
pedagogia crítica
public school
emancipation
curriculum
teacher commitment
critical pedagogy
escuela pública
emancipación
currículum
compromiso docente
pedagogía crítica
description In the present article, it is considered in relation to three questions that are on the basis of any intervention proposal for the development of an emancipatory education: how do we understand the public and the public school and education project? How in this context do we think about the curriculum and, therefore, a certain format of cultural selection and its implementation in school knowledge? And, finally, how does everything have a strategic translation in a didactic that is wanted to be critical?
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056
10.18593/r.v47.30056
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056
identifier_str_mv 10.18593/r.v47.30056
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056/17538
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30056/17539
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Jaume Martínez Bonafe
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Jaume Martínez Bonafe
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056
Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e30056
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e30056
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v47
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532303462400