Education management: from federal policies to municipal management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bugança, Natália da Silva
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Ruiz, Maria José Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13425
Resumo: The text aims to identify the main policies for the management of education implemented by the federal government between the years 2003 and 2011 and to analyze how these policies had an impact on the management of municipal schools. It uses bibliographic research, documentary analysis and interviews as methodological procedures. It concludes that these policies interfere in the municipal management, because it allows the acquisition of works and equipment, but, it acts in a tenuous way in the schools, since the directors have demonstrated little knowledge about them and a greater concern with administrative and pedagogical issues of the school routine.
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spelling Education management: from federal policies to municipal managementGestión de la educación: políticas federales a la gestión municipalGestão da educação: das políticas federais à gestão municipalPolítica educacionalGestão escolarPlano de Desenvolvimento da EducaçãoPlano de Ações ArticuladasPolítica educativaLa gestión de la escuelaPlan de Desarrollo de la EducaciónPlan de Acciones VinculadasEducational policySchool managementEducation Development PlanPlan of Articulated ActionsThe text aims to identify the main policies for the management of education implemented by the federal government between the years 2003 and 2011 and to analyze how these policies had an impact on the management of municipal schools. It uses bibliographic research, documentary analysis and interviews as methodological procedures. It concludes that these policies interfere in the municipal management, because it allows the acquisition of works and equipment, but, it acts in a tenuous way in the schools, since the directors have demonstrated little knowledge about them and a greater concern with administrative and pedagogical issues of the school routine.El texto tiene como objetivo identificar las políticas clave para la gestión de la educación implementada por el gobierno federal entre 2003 y 2011 y analizar cómo estas políticas han tenido un impacto en la gestión de las escuelas públicas. Se utiliza como instrumentos a la literatura, análisis de documentos y entrevistas. Se llega a la conclusión de que estas políticas interfieren en la gestión municipal, al permitir la compra de edificios y equipos, sino que interviene tenuemente en las escuelas, porque los directores mostraron poco conocimiento acerca de ellos y una mayor preocupación por los problemas administrativos y pedagógicos de la escuela de la vida cotidiana.No texto tem-se o objetivo de identificar as principais políticas para a gestão da educação implementadas pelo Governo federal entre os anos 2003 e 2011 e analisar como essas políticas impactaram a gestão das escolas municipais. Utilizam-se como procedimentos metodológicos a pesquisa bibliográfica, a análise documental e as entrevistas. Conclui-se que essas políticas interferem na gestão municipal, por possibilitarem a aquisição de obras e equipamentos, mas intervêm de forma tênue nas escolas, visto que as diretoras demonstraram pouco conhecimento sobre elas e uma preocupação maior com questões administrativas e pedagógicas do cotidiano escolar.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1342510.18593/r.v42i3.13425Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 523-542Roteiro; Vol. 42 Núm. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 523-542Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 523-542Roteiro; v. 42 n. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 523-542Roteiro; Vol. 42 N.º 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 523-5422177-60590104-431110.18593/r.v42i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13425/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13425/13676Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessBugança, Natália da SilvaRuiz, Maria José Ferreira2019-11-18T22:07:34Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13425Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T22:07:34Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
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