Permanence of students and EJA: narratives of elementary school students in the Sertão of Alagoas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Marinaide
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Reis, Rosemeire, Torres, Andresso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24963
Resumo: This paper aims to analyze the narratives of the young students of Youth and Adult Education (EJA) program from a public night school in the sertão of Alagoas, considering how the possibilities of students' permanence in the school are built. This article also is part of a methodological approach qualitative research that had as data semi-structured interviews, based on the studies of youths and school permanence in the school, intertwined in the field of EJA. The dream was highlighted as the most important factor, and its chasing was done by an individual effort. In parallel with rejected discourses that try to make the subjects accept their places, such dreamers get more and more persistence in the search for a future different from the present reality.
id UNOESC-3_fc2415282c0d311beede2b933e181361
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24963
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Permanence of students and EJA: narratives of elementary school students in the Sertão of AlagoasPermanencia escolar en la EJA: narrativas de estudiantes de educación fundamental en el Sertão de AlagoasPermanência escolar na EJA: narrativas de estudantes do ensino fundamental no Sertão Alagoanopermanencia escolarjóvenes estudiantesinterior de Alagoasstudents' permanenceyoung studentssertão of AlagoasPermanência Escolar. Jovens-Alunos. Sertão alagoano.permanência escolarjovens-alunossertão alagoanoThis paper aims to analyze the narratives of the young students of Youth and Adult Education (EJA) program from a public night school in the sertão of Alagoas, considering how the possibilities of students' permanence in the school are built. This article also is part of a methodological approach qualitative research that had as data semi-structured interviews, based on the studies of youths and school permanence in the school, intertwined in the field of EJA. The dream was highlighted as the most important factor, and its chasing was done by an individual effort. In parallel with rejected discourses that try to make the subjects accept their places, such dreamers get more and more persistence in the search for a future different from the present reality.Este artículo tiene como objetivo analizar las narrativas de los jóvenes estudiantes da Educación de Jóvenes y Adultos, de una escuela pública nocturna en el interior de Alagoas, considerando cómo se construyen los caminos de permanencia escolar. Es parte de una investigación, que tuvo como colecta de datos la entrevista semiestructurada, teniendo la investigación cualitativa como enfoque metodológico, basada em los estudios de jóvenes y permanencia escolar, entrelazados en el campo de EJA. Destacó el sueño como el factor más frecuente, perseguido por un esfuerzo individual, y paralelo a los discursos que intentan adaptar a los sujetos a ciertos lugares, que, a su vez, se rechazan, ganando cada vez más persistencia en la búsqueda de un futuro diferente del presente vivido.Este artigo tem como objetivo analisar as narrativas dos/as jovens estudantes da Educação de Jovens e Adultos, de uma escola pública noturna do sertão alagoano, considerando como são construídos os percursos de permanência escolar. É parte de uma pesquisa que teve como coleta de dados a entrevista semiestruturada, tendo como abordagem metodológica a pesquisa qualitativa, assente nos estudos das juventudes e da permanência escolar, entrelaçadas no campo da EJA. Evidenciou o sonho como fator mais preponderante, sendo perseguido por um esforço individual, e paralelo a discursos que intentam conformar os sujeitos a determinados lugares, que, por sua vez, são recusados, ganhando cada vez mais a persistência na busca por um futuro diferente do presente vivido.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2496310.18593/r.v46.24963Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24963Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24963Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24963Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24963Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e249632177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24963/16197https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24963/16198Copyright (c) 2021 Marinaide Freitas, Rosemeire Reis, Andresso Torreshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Marinaide Reis, RosemeireTorres, Andresso 2022-08-16T11:56:40Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24963Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T11:56:40Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Permanence of students and EJA: narratives of elementary school students in the Sertão of Alagoas
Permanencia escolar en la EJA: narrativas de estudiantes de educación fundamental en el Sertão de Alagoas
Permanência escolar na EJA: narrativas de estudantes do ensino fundamental no Sertão Alagoano
title Permanence of students and EJA: narratives of elementary school students in the Sertão of Alagoas
spellingShingle Permanence of students and EJA: narratives of elementary school students in the Sertão of Alagoas
Freitas, Marinaide
permanencia escolar
jóvenes estudiantes
interior de Alagoas
students' permanence
young students
sertão of Alagoas
Permanência Escolar. Jovens-Alunos. Sertão alagoano.
permanência escolar
jovens-alunos
sertão alagoano
title_short Permanence of students and EJA: narratives of elementary school students in the Sertão of Alagoas
title_full Permanence of students and EJA: narratives of elementary school students in the Sertão of Alagoas
title_fullStr Permanence of students and EJA: narratives of elementary school students in the Sertão of Alagoas
title_full_unstemmed Permanence of students and EJA: narratives of elementary school students in the Sertão of Alagoas
title_sort Permanence of students and EJA: narratives of elementary school students in the Sertão of Alagoas
author Freitas, Marinaide
author_facet Freitas, Marinaide
Reis, Rosemeire
Torres, Andresso
author_role author
author2 Reis, Rosemeire
Torres, Andresso
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Marinaide
Reis, Rosemeire
Torres, Andresso
dc.subject.por.fl_str_mv permanencia escolar
jóvenes estudiantes
interior de Alagoas
students' permanence
young students
sertão of Alagoas
Permanência Escolar. Jovens-Alunos. Sertão alagoano.
permanência escolar
jovens-alunos
sertão alagoano
topic permanencia escolar
jóvenes estudiantes
interior de Alagoas
students' permanence
young students
sertão of Alagoas
Permanência Escolar. Jovens-Alunos. Sertão alagoano.
permanência escolar
jovens-alunos
sertão alagoano
description This paper aims to analyze the narratives of the young students of Youth and Adult Education (EJA) program from a public night school in the sertão of Alagoas, considering how the possibilities of students' permanence in the school are built. This article also is part of a methodological approach qualitative research that had as data semi-structured interviews, based on the studies of youths and school permanence in the school, intertwined in the field of EJA. The dream was highlighted as the most important factor, and its chasing was done by an individual effort. In parallel with rejected discourses that try to make the subjects accept their places, such dreamers get more and more persistence in the search for a future different from the present reality.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24963
10.18593/r.v46.24963
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24963
identifier_str_mv 10.18593/r.v46.24963
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24963/16197
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24963/16198
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Marinaide Freitas, Rosemeire Reis, Andresso Torres
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Marinaide Freitas, Rosemeire Reis, Andresso Torres
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24963
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24963
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24963
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24963
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24963
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531695288320