Recusa à formação: uma discussão sobre ressentimento, música, experiência e sensibilidade
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782019240033 http://hdl.handle.net/11449/212859 |
Resumo: | The present work has the objective of discussing that to a given organization of the culture and the possibilities of its relation with the subjects corresponds, subjectively, a constellation of affections understood as resentment. This, in turn, manifests itself as an impediment to sensitivity and openness proper to cultural formation. Emphasis is placed on the refractory stance towards specifically musical training. To foster this discussion, some works by Theodor Adorno, reader of F. Nietzsche, S. Freud and K. Marx, are fundamental references. It is hoped to contribute to the understanding of some regressive threats contained in the culture. |
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Recusa à formação: uma discussão sobre ressentimento, música, experiência e sensibilidadeRefusal to formation: a discussion on resentment, music, experience and sensitivityRechazo a la formación: una discusión sobre ressentimiento, música, experiencia y sensibilidadcritical theory of societycultural industrymusical educationresentmentregressive listeningteoria crítica da sociedadeindústria culturaleducação musicalressentimentoregressão da audiçãoThe present work has the objective of discussing that to a given organization of the culture and the possibilities of its relation with the subjects corresponds, subjectively, a constellation of affections understood as resentment. This, in turn, manifests itself as an impediment to sensitivity and openness proper to cultural formation. Emphasis is placed on the refractory stance towards specifically musical training. To foster this discussion, some works by Theodor Adorno, reader of F. Nietzsche, S. Freud and K. Marx, are fundamental references. It is hoped to contribute to the understanding of some regressive threats contained in the culture.El presente trabajo tiene el objetivo de discutir que a una determinada organización de la cultura y de las posibilidades de relación de ésta con los sujetos corresponde, subjetivamente, una constelación de afectos entendida como resentimiento. Este, a su vez, se manifiesta como impeditivo a la sensibilidad ya la apertura propia a la formación cultural. Se da énfasis a la postura refractaria frente a la formación específicamente musical. Para fomentar esta discusión, algunos trabajos de Theodor Adorno, lector de F. Nietzsche, S. Freud y K. Marx, son referencias fundamentales. Se espera contribuir a la comprensión de algunas amenazas regresivas contenidas en la cultura.O presente trabalho tem o objetivo de discutir que a dada organização da cultura e das possibilidades de relação desta com os sujeitos corresponde, subjetivamente, uma constelação de afetos entendida como ressentimento. Este, por sua vez, manifesta-se como impeditivo à sensibilidade e à abertura própria à formação cultural. Dá-se ênfase à postura refratária diante da formação especificamente musical. Para fomentar essa discussão, alguns trabalhos de Theodor Adorno, leitor de F. Nietzsche, S. Freud e K. Marx, são referências fundamentais. Espera-se contribuir para a compreensão de algumas ameaças regressivas contidas na cultura.Fundação Educacional de PenápolisUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoFundação Educacional de PenápolisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Stefanuto, Jéssica Raquel RodegueroBueno, Sinésio Ferraz [UNESP]2021-07-14T10:46:16Z2021-07-14T10:46:16Z2019-08-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782019240033Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 24, p. -, 2019.1413-24781809-449Xhttp://hdl.handle.net/11449/21285910.1590/S1413-24782019240033S1413-24782019000100229S1413-24782019000100229.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T12:44:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212859Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T12:44:59Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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