Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014
http://hdl.handle.net/11449/134442
Resumo: The central focus of this paper is to establish that the Brazilian Education Programa to prepare professionals in Technical-Agricultural Schools is suffering a kind of marginalization which comes from two distinct perspectives: the intention to prepare professionals (being a branch of Technical Education) and the relationship to the countryside (a community space historically seen as peripheral in its relation to urban culture). The paper discusses – from a historical and sociological point of view and using Oral History as methodological approach – the experiences of Math’s teachers in their daily struggles against some conceptions of other teachers (mainly those of technical areas) and against all the “regular” schooling system.
id UNSP_02c688221ed5e39345d02cadd0b2121e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134442
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professoresTechnical Education related to Agricultural affairs: some remarks on teachers preparation and mathematics educationTechnical-Agricultural schooling systemHistory of Brazilian mathematics educationTeachers formationMath’s teaching and learningEscolas Técnicas AgrícolasHistória da educação matemática brasileiraFormação de professoresEnsino de MatemáticaThe central focus of this paper is to establish that the Brazilian Education Programa to prepare professionals in Technical-Agricultural Schools is suffering a kind of marginalization which comes from two distinct perspectives: the intention to prepare professionals (being a branch of Technical Education) and the relationship to the countryside (a community space historically seen as peripheral in its relation to urban culture). The paper discusses – from a historical and sociological point of view and using Oral History as methodological approach – the experiences of Math’s teachers in their daily struggles against some conceptions of other teachers (mainly those of technical areas) and against all the “regular” schooling system.Valendo-se da metodologia da História Oral, este artigo pretende estudar a formação de professores de Matemática e suas práticas relativas ao ensino de Matemática em Escolas Técnicas Agrícolas. Com base em uma síntese histórico-sociológica sobre o panorama rural brasileiro, a constituição do ensino técnico e o desenvolvimento do ensino técnico agrícola, este artigo defende que as escolas técnicas agrícolas sofrem uma dupla marginalização: por um lado, proveniente de sua natureza profissionalizante, e, por outro, dada sua vinculação com o meio campesino. Tal marginalização ocupa também o interior das escolas, onde os professores de Matemática executam uma coreografia de resistências e acomodações em relação aos professores das áreas técnicas e, de modo geral, ao sistema regular de ensino.ILicenciada em Matemática. Doutoranda em Educação Matemática. Professora substituta, Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista ''Júlio de Mesquita Filho'', Unesp, campus de Bauru, SP, BrasilIIBacharel em Matemática. Livre-docente. Docente, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências, Unesp campus de Bauru, SP, BrasilILicenciada em Matemática. Doutoranda em Educação Matemática. Professora substituta, Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista ''Júlio de Mesquita Filho'', Unesp, campus de Bauru, SP, Brasil. <edneia_martins@yahoo.com.br> IIBacharel em Matemática. Livre-docente. Docente, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências, Unesp campus de Bauru, SP, Brasil. <vgarnica@fc.unesp.br>Universidade Estadual Paulista (Unesp)Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP]Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]2016-03-02T12:56:45Z2016-03-02T12:56:45Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article235-258application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014Ciência e Educação, v. 16, p. 235-258, 2010.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/134442ISSN1516-7313-2010-16-235-258.pdf78200726668335325089072868644414Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência e Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:31Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134442Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T14:59:31Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
Technical Education related to Agricultural affairs: some remarks on teachers preparation and mathematics education
title Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
spellingShingle Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP]
Technical-Agricultural schooling system
History of Brazilian mathematics education
Teachers formation
Math’s teaching and learning
Escolas Técnicas Agrícolas
História da educação matemática brasileira
Formação de professores
Ensino de Matemática
title_short Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
title_full Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
title_fullStr Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
title_full_unstemmed Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
title_sort Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
author Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP]
author_facet Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP]
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
author_role author
author2 Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP]
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Technical-Agricultural schooling system
History of Brazilian mathematics education
Teachers formation
Math’s teaching and learning
Escolas Técnicas Agrícolas
História da educação matemática brasileira
Formação de professores
Ensino de Matemática
topic Technical-Agricultural schooling system
History of Brazilian mathematics education
Teachers formation
Math’s teaching and learning
Escolas Técnicas Agrícolas
História da educação matemática brasileira
Formação de professores
Ensino de Matemática
description The central focus of this paper is to establish that the Brazilian Education Programa to prepare professionals in Technical-Agricultural Schools is suffering a kind of marginalization which comes from two distinct perspectives: the intention to prepare professionals (being a branch of Technical Education) and the relationship to the countryside (a community space historically seen as peripheral in its relation to urban culture). The paper discusses – from a historical and sociological point of view and using Oral History as methodological approach – the experiences of Math’s teachers in their daily struggles against some conceptions of other teachers (mainly those of technical areas) and against all the “regular” schooling system.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2016-03-02T12:56:45Z
2016-03-02T12:56:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014
Ciência e Educação, v. 16, p. 235-258, 2010.
1516-7313
http://hdl.handle.net/11449/134442
ISSN1516-7313-2010-16-235-258.pdf
7820072666833532
5089072868644414
url http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014
http://hdl.handle.net/11449/134442
identifier_str_mv Ciência e Educação, v. 16, p. 235-258, 2010.
1516-7313
ISSN1516-7313-2010-16-235-258.pdf
7820072666833532
5089072868644414
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência e Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 235-258
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649634145402880