Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014 http://hdl.handle.net/11449/134442 |
Resumo: | The central focus of this paper is to establish that the Brazilian Education Programa to prepare professionals in Technical-Agricultural Schools is suffering a kind of marginalization which comes from two distinct perspectives: the intention to prepare professionals (being a branch of Technical Education) and the relationship to the countryside (a community space historically seen as peripheral in its relation to urban culture). The paper discusses – from a historical and sociological point of view and using Oral History as methodological approach – the experiences of Math’s teachers in their daily struggles against some conceptions of other teachers (mainly those of technical areas) and against all the “regular” schooling system. |
id |
UNSP_02c688221ed5e39345d02cadd0b2121e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134442 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professoresTechnical Education related to Agricultural affairs: some remarks on teachers preparation and mathematics educationTechnical-Agricultural schooling systemHistory of Brazilian mathematics educationTeachers formationMath’s teaching and learningEscolas Técnicas AgrícolasHistória da educação matemática brasileiraFormação de professoresEnsino de MatemáticaThe central focus of this paper is to establish that the Brazilian Education Programa to prepare professionals in Technical-Agricultural Schools is suffering a kind of marginalization which comes from two distinct perspectives: the intention to prepare professionals (being a branch of Technical Education) and the relationship to the countryside (a community space historically seen as peripheral in its relation to urban culture). The paper discusses – from a historical and sociological point of view and using Oral History as methodological approach – the experiences of Math’s teachers in their daily struggles against some conceptions of other teachers (mainly those of technical areas) and against all the “regular” schooling system.Valendo-se da metodologia da História Oral, este artigo pretende estudar a formação de professores de Matemática e suas práticas relativas ao ensino de Matemática em Escolas Técnicas Agrícolas. Com base em uma síntese histórico-sociológica sobre o panorama rural brasileiro, a constituição do ensino técnico e o desenvolvimento do ensino técnico agrícola, este artigo defende que as escolas técnicas agrícolas sofrem uma dupla marginalização: por um lado, proveniente de sua natureza profissionalizante, e, por outro, dada sua vinculação com o meio campesino. Tal marginalização ocupa também o interior das escolas, onde os professores de Matemática executam uma coreografia de resistências e acomodações em relação aos professores das áreas técnicas e, de modo geral, ao sistema regular de ensino.ILicenciada em Matemática. Doutoranda em Educação Matemática. Professora substituta, Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista ''Júlio de Mesquita Filho'', Unesp, campus de Bauru, SP, BrasilIIBacharel em Matemática. Livre-docente. Docente, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências, Unesp campus de Bauru, SP, BrasilILicenciada em Matemática. Doutoranda em Educação Matemática. Professora substituta, Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista ''Júlio de Mesquita Filho'', Unesp, campus de Bauru, SP, Brasil. <edneia_martins@yahoo.com.br> IIBacharel em Matemática. Livre-docente. Docente, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências, Unesp campus de Bauru, SP, Brasil. <vgarnica@fc.unesp.br>Universidade Estadual Paulista (Unesp)Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP]Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]2016-03-02T12:56:45Z2016-03-02T12:56:45Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article235-258application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014Ciência e Educação, v. 16, p. 235-258, 2010.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/134442ISSN1516-7313-2010-16-235-258.pdf78200726668335325089072868644414Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência e Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:31Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134442Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:01:39.699647Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores Technical Education related to Agricultural affairs: some remarks on teachers preparation and mathematics education |
title |
Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores |
spellingShingle |
Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP] Technical-Agricultural schooling system History of Brazilian mathematics education Teachers formation Math’s teaching and learning Escolas Técnicas Agrícolas História da educação matemática brasileira Formação de professores Ensino de Matemática |
title_short |
Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores |
title_full |
Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores |
title_fullStr |
Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores |
title_full_unstemmed |
Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores |
title_sort |
Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores |
author |
Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP] |
author_facet |
Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP] Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salandim-Martins, Maria Ednéia [UNESP] Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Technical-Agricultural schooling system History of Brazilian mathematics education Teachers formation Math’s teaching and learning Escolas Técnicas Agrícolas História da educação matemática brasileira Formação de professores Ensino de Matemática |
topic |
Technical-Agricultural schooling system History of Brazilian mathematics education Teachers formation Math’s teaching and learning Escolas Técnicas Agrícolas História da educação matemática brasileira Formação de professores Ensino de Matemática |
description |
The central focus of this paper is to establish that the Brazilian Education Programa to prepare professionals in Technical-Agricultural Schools is suffering a kind of marginalization which comes from two distinct perspectives: the intention to prepare professionals (being a branch of Technical Education) and the relationship to the countryside (a community space historically seen as peripheral in its relation to urban culture). The paper discusses – from a historical and sociological point of view and using Oral History as methodological approach – the experiences of Math’s teachers in their daily struggles against some conceptions of other teachers (mainly those of technical areas) and against all the “regular” schooling system. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2016-03-02T12:56:45Z 2016-03-02T12:56:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014 Ciência e Educação, v. 16, p. 235-258, 2010. 1516-7313 http://hdl.handle.net/11449/134442 ISSN1516-7313-2010-16-235-258.pdf 7820072666833532 5089072868644414 |
url |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014 http://hdl.handle.net/11449/134442 |
identifier_str_mv |
Ciência e Educação, v. 16, p. 235-258, 2010. 1516-7313 ISSN1516-7313-2010-16-235-258.pdf 7820072666833532 5089072868644414 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência e Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
235-258 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128741715476480 |