CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boscatto, Juliano Daniel
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Darido, Suraya Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2855
http://hdl.handle.net/11449/158086
Resumo: ABSTRACT The production of knowledge in the field of Physical Education, perpasses by the analysis of thematic areas of the pedagogical subarea and the inherent aspects of the school curriculum. The objective of this study was to analyze academic-scientific production in national journals with the term Curriculum and Physical School Education in the period between 2005 and 2015. The results of research published in the periodicals demonstrate aspects inherent to the organization / systematization of curricular knowledge Of EF, in order to overcome the sportive and procedural nature of teaching practices. There is a need for research to address this problem, in a collaborative dialogue with teachers who are protagonists of everyday educational actions.
id UNSP_04b61c7fafd0a9c5e152c9e7cb846eb3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158086
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAISCURRICULUM AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE STATE OF THE ART IN NATIONAL JOURNALPhysical EducationCurriculumBasic EducationEducação FísicaCurrículoEducação BásicaABSTRACT The production of knowledge in the field of Physical Education, perpasses by the analysis of thematic areas of the pedagogical subarea and the inherent aspects of the school curriculum. The objective of this study was to analyze academic-scientific production in national journals with the term Curriculum and Physical School Education in the period between 2005 and 2015. The results of research published in the periodicals demonstrate aspects inherent to the organization / systematization of curricular knowledge Of EF, in order to overcome the sportive and procedural nature of teaching practices. There is a need for research to address this problem, in a collaborative dialogue with teachers who are protagonists of everyday educational actions.RESUMO A produção do conhecimento no campo da Educação Física, perpassa pela análise de temáticas da subárea pedagógica e aos aspectos inerentes ao currículo escolar. Objetivou-se analisar a produção acadêmico-científica em periódicos nacionais com o termo “Currículo e Educação Física Escolar”, no período entre os anos de 2005 a 2015. Os resultados das pesquisas publicadas nos periódicos demonstram aspectos inerentes a organização/sistematização dos saberes curriculares da EF, com vistas a superar o caráter esportivista e procedimental das práticas de ensino. Visualiza-se a necessidade de as pesquisas abordarem essa problemática, em diálogo colaborativo com os professores protagonistas das ações educativas cotidianas.Instituto Federal de Santa CatarinaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual de MaringáInstituto Federal de Santa CatarinaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Boscatto, Juliano DanielDarido, Suraya Cristina2018-11-12T17:28:15Z2018-11-12T17:28:15Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2855Journal of Physical Education. Universidade Estadual de Maringá, v. 28, p. -, 2017.2448-2455http://hdl.handle.net/11449/15808610.4025/jphyseduc.v28i1.2855S2448-24552017000100203S2448-24552017000100203.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporJournal of Physical Education0,194info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-31T06:11:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158086Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-31T06:11:16Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS
CURRICULUM AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE STATE OF THE ART IN NATIONAL JOURNAL
title CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS
spellingShingle CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS
Boscatto, Juliano Daniel
Physical Education
Curriculum
Basic Education
Educação Física
Currículo
Educação Básica
title_short CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS
title_full CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS
title_fullStr CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS
title_full_unstemmed CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS
title_sort CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS
author Boscatto, Juliano Daniel
author_facet Boscatto, Juliano Daniel
Darido, Suraya Cristina
author_role author
author2 Darido, Suraya Cristina
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Instituto Federal de Santa Catarina
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Boscatto, Juliano Daniel
Darido, Suraya Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Physical Education
Curriculum
Basic Education
Educação Física
Currículo
Educação Básica
topic Physical Education
Curriculum
Basic Education
Educação Física
Currículo
Educação Básica
description ABSTRACT The production of knowledge in the field of Physical Education, perpasses by the analysis of thematic areas of the pedagogical subarea and the inherent aspects of the school curriculum. The objective of this study was to analyze academic-scientific production in national journals with the term Curriculum and Physical School Education in the period between 2005 and 2015. The results of research published in the periodicals demonstrate aspects inherent to the organization / systematization of curricular knowledge Of EF, in order to overcome the sportive and procedural nature of teaching practices. There is a need for research to address this problem, in a collaborative dialogue with teachers who are protagonists of everyday educational actions.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-11-12T17:28:15Z
2018-11-12T17:28:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2855
Journal of Physical Education. Universidade Estadual de Maringá, v. 28, p. -, 2017.
2448-2455
http://hdl.handle.net/11449/158086
10.4025/jphyseduc.v28i1.2855
S2448-24552017000100203
S2448-24552017000100203.pdf
url http://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2855
http://hdl.handle.net/11449/158086
identifier_str_mv Journal of Physical Education. Universidade Estadual de Maringá, v. 28, p. -, 2017.
2448-2455
10.4025/jphyseduc.v28i1.2855
S2448-24552017000100203
S2448-24552017000100203.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Journal of Physical Education
0,194
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046254978007040