CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2855 http://hdl.handle.net/11449/158086 |
Resumo: | ABSTRACT The production of knowledge in the field of Physical Education, perpasses by the analysis of thematic areas of the pedagogical subarea and the inherent aspects of the school curriculum. The objective of this study was to analyze academic-scientific production in national journals with the term Curriculum and Physical School Education in the period between 2005 and 2015. The results of research published in the periodicals demonstrate aspects inherent to the organization / systematization of curricular knowledge Of EF, in order to overcome the sportive and procedural nature of teaching practices. There is a need for research to address this problem, in a collaborative dialogue with teachers who are protagonists of everyday educational actions. |
id |
UNSP_04b61c7fafd0a9c5e152c9e7cb846eb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/158086 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAISCURRICULUM AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE STATE OF THE ART IN NATIONAL JOURNALPhysical EducationCurriculumBasic EducationEducação FísicaCurrículoEducação BásicaABSTRACT The production of knowledge in the field of Physical Education, perpasses by the analysis of thematic areas of the pedagogical subarea and the inherent aspects of the school curriculum. The objective of this study was to analyze academic-scientific production in national journals with the term Curriculum and Physical School Education in the period between 2005 and 2015. The results of research published in the periodicals demonstrate aspects inherent to the organization / systematization of curricular knowledge Of EF, in order to overcome the sportive and procedural nature of teaching practices. There is a need for research to address this problem, in a collaborative dialogue with teachers who are protagonists of everyday educational actions.RESUMO A produção do conhecimento no campo da Educação Física, perpassa pela análise de temáticas da subárea pedagógica e aos aspectos inerentes ao currículo escolar. Objetivou-se analisar a produção acadêmico-científica em periódicos nacionais com o termo “Currículo e Educação Física Escolar”, no período entre os anos de 2005 a 2015. Os resultados das pesquisas publicadas nos periódicos demonstram aspectos inerentes a organização/sistematização dos saberes curriculares da EF, com vistas a superar o caráter esportivista e procedimental das práticas de ensino. Visualiza-se a necessidade de as pesquisas abordarem essa problemática, em diálogo colaborativo com os professores protagonistas das ações educativas cotidianas.Instituto Federal de Santa CatarinaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual de MaringáInstituto Federal de Santa CatarinaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Boscatto, Juliano DanielDarido, Suraya Cristina2018-11-12T17:28:15Z2018-11-12T17:28:15Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2855Journal of Physical Education. Universidade Estadual de Maringá, v. 28, p. -, 2017.2448-2455http://hdl.handle.net/11449/15808610.4025/jphyseduc.v28i1.2855S2448-24552017000100203S2448-24552017000100203.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporJournal of Physical Education0,194info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-31T06:11:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158086Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:32:45.758099Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS CURRICULUM AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: ANALYSIS OF THE STATE OF THE ART IN NATIONAL JOURNAL |
title |
CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS |
spellingShingle |
CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS Boscatto, Juliano Daniel Physical Education Curriculum Basic Education Educação Física Currículo Educação Básica |
title_short |
CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS |
title_full |
CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS |
title_fullStr |
CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS |
title_full_unstemmed |
CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS |
title_sort |
CURRÍCULO E EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ANÁLISE DO ESTADO DA ARTE EM PERIÓDICOS NACIONAIS |
author |
Boscatto, Juliano Daniel |
author_facet |
Boscatto, Juliano Daniel Darido, Suraya Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Darido, Suraya Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Santa Catarina Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boscatto, Juliano Daniel Darido, Suraya Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical Education Curriculum Basic Education Educação Física Currículo Educação Básica |
topic |
Physical Education Curriculum Basic Education Educação Física Currículo Educação Básica |
description |
ABSTRACT The production of knowledge in the field of Physical Education, perpasses by the analysis of thematic areas of the pedagogical subarea and the inherent aspects of the school curriculum. The objective of this study was to analyze academic-scientific production in national journals with the term Curriculum and Physical School Education in the period between 2005 and 2015. The results of research published in the periodicals demonstrate aspects inherent to the organization / systematization of curricular knowledge Of EF, in order to overcome the sportive and procedural nature of teaching practices. There is a need for research to address this problem, in a collaborative dialogue with teachers who are protagonists of everyday educational actions. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2018-11-12T17:28:15Z 2018-11-12T17:28:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2855 Journal of Physical Education. Universidade Estadual de Maringá, v. 28, p. -, 2017. 2448-2455 http://hdl.handle.net/11449/158086 10.4025/jphyseduc.v28i1.2855 S2448-24552017000100203 S2448-24552017000100203.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2855 http://hdl.handle.net/11449/158086 |
identifier_str_mv |
Journal of Physical Education. Universidade Estadual de Maringá, v. 28, p. -, 2017. 2448-2455 10.4025/jphyseduc.v28i1.2855 S2448-24552017000100203 S2448-24552017000100203.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Journal of Physical Education 0,194 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128669207494656 |