ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Bárbara Amaral
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP], Almeida, Leandro Da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698212442
http://hdl.handle.net/11449/212690
Resumo: Considering the teachers importance in the identification and encouragement of students with high abilities/giftedness, we propose to investigate and compare the structure and possibilities of teacher education on the topic in the Pedagogy course of UNESP, Marília Campus, in Brazil and in the Education Basic bachelor course and Masters in Teaching at UMinho, Gualtar Campus, in Portugal. The specific objectives are: to investigate students' knowledge about high abilities/giftedness; to analyze the relationship of research and extension projects with teacher education; to verify the productions collection on high abilities/giftedness in the campuses. The data were collected through interviews and consultation of the documentation bases. The production and acquisition of bibliographic materials, the way the topic is approached in the disciplines and the possibility of participating in research and extension projects are directly related to the scientific involvement of the teachers of the courses with the high abilities/giftedness.
id UNSP_076b2fb8eb77a998be3bc499c6fdc736
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212690
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHOHIGH ABILITIES/GIFTEDNESS IN THE EDUCATION OF BRAZILIAN AND PORTUGUESE TEACHERS: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN THE CASES OF UNESP AND UMINHOALTAS CAPACIDADES/SUPERDOTACIÓN EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES BRASILEÑOS Y PORTUGUÉS: UN ESTUDIO COMPARATIVO ENTRE LOS CASOS DE UNESP Y UMINHOSpecial educationTeacher educationHigh abilitiesGiftednessEducação especialformação docentealtas habilidadessuperdotaçãoConsidering the teachers importance in the identification and encouragement of students with high abilities/giftedness, we propose to investigate and compare the structure and possibilities of teacher education on the topic in the Pedagogy course of UNESP, Marília Campus, in Brazil and in the Education Basic bachelor course and Masters in Teaching at UMinho, Gualtar Campus, in Portugal. The specific objectives are: to investigate students' knowledge about high abilities/giftedness; to analyze the relationship of research and extension projects with teacher education; to verify the productions collection on high abilities/giftedness in the campuses. The data were collected through interviews and consultation of the documentation bases. The production and acquisition of bibliographic materials, the way the topic is approached in the disciplines and the possibility of participating in research and extension projects are directly related to the scientific involvement of the teachers of the courses with the high abilities/giftedness.Teniendo en cuenta la importancia de los docentes para identificar y estimular a los estudiantes superdotados, proponemos investigar y comparar la estructura y las posibilidades de formación de docentes sobre este tema en el curso de Pedagogía en la UNESP, Campus de Marília, en Brasil, y el Grado en Educación Básica más el Máster en Enseñanza de UMinho, Campus de Gualtar, en Portugal. Los objetivos específicos son: investigar el conocimiento de los estudiantes sobre la superdotación; analizar la relación entre proyectos de investigación y extensión con la formación docente; verifique la colección de producciones sobre la superdotación de los campus. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas y consultas con las bases de documentación. La producción y adquisición de materiales bibliográficos, la forma en que se aborda el tema en las disciplinas y la posibilidad de participar en proyectos de investigación y extensión están directamente relacionado con la participación científica de los profesores de los cursos con la superdotación.Considerando-se a importância dos professores na identificação e estímulo dos estudantes com altas habilidades/superdotação (AH/SD), propomos investigar e comparar a estrutura e possibilidades da formação docente sobre esta temática no curso de Pedagogia da UNESP, Campus de Marília, no Brasil e o curso de Licenciatura em Educação Básica acrescido dos Mestrados em Ensino da UMinho, Campus de Gualtar, em Portugal. Os objetivos específicos são: investigar o conhecimento dos estudantes sobre AH/SD; analisar a relação de projetos de pesquisa e extensão com a formação de professores; verificar o acervo de produções sobre AH/SD dos campi. Os dados foram coletados por meio de entrevistas e consulta às bases de documentação. A produção e aquisição de materiais bibliográficos, a maneira como o assunto é abordado nas disciplinas e a possibilidade de participar de projetos de pesquisa e extensão tem relação direta com o envolvimento científico dos docentes dos cursos com as AH/SD.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade do MinhoUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Federal de Mato Grosso do SulUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade do MinhoMartins, Bárbara AmaralChacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]Almeida, Leandro Da Silva2021-07-14T10:43:44Z2021-07-14T10:43:44Z2020-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698212442Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020.0102-46981982-6621http://hdl.handle.net/11449/21269010.1590/0102-4698212442S0102-46982020000100206S0102-46982020000100206.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-03T06:02:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212690Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-03T06:02:08Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO
HIGH ABILITIES/GIFTEDNESS IN THE EDUCATION OF BRAZILIAN AND PORTUGUESE TEACHERS: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN THE CASES OF UNESP AND UMINHO
ALTAS CAPACIDADES/SUPERDOTACIÓN EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES BRASILEÑOS Y PORTUGUÉS: UN ESTUDIO COMPARATIVO ENTRE LOS CASOS DE UNESP Y UMINHO
title ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO
spellingShingle ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO
Martins, Bárbara Amaral
Special education
Teacher education
High abilities
Giftedness
Educação especial
formação docente
altas habilidades
superdotação
title_short ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO
title_full ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO
title_fullStr ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO
title_full_unstemmed ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO
title_sort ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO
author Martins, Bárbara Amaral
author_facet Martins, Bárbara Amaral
Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]
Almeida, Leandro Da Silva
author_role author
author2 Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]
Almeida, Leandro Da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Bárbara Amaral
Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]
Almeida, Leandro Da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Special education
Teacher education
High abilities
Giftedness
Educação especial
formação docente
altas habilidades
superdotação
topic Special education
Teacher education
High abilities
Giftedness
Educação especial
formação docente
altas habilidades
superdotação
description Considering the teachers importance in the identification and encouragement of students with high abilities/giftedness, we propose to investigate and compare the structure and possibilities of teacher education on the topic in the Pedagogy course of UNESP, Marília Campus, in Brazil and in the Education Basic bachelor course and Masters in Teaching at UMinho, Gualtar Campus, in Portugal. The specific objectives are: to investigate students' knowledge about high abilities/giftedness; to analyze the relationship of research and extension projects with teacher education; to verify the productions collection on high abilities/giftedness in the campuses. The data were collected through interviews and consultation of the documentation bases. The production and acquisition of bibliographic materials, the way the topic is approached in the disciplines and the possibility of participating in research and extension projects are directly related to the scientific involvement of the teachers of the courses with the high abilities/giftedness.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-30
2021-07-14T10:43:44Z
2021-07-14T10:43:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698212442
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020.
0102-4698
1982-6621
http://hdl.handle.net/11449/212690
10.1590/0102-4698212442
S0102-46982020000100206
S0102-46982020000100206.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698212442
http://hdl.handle.net/11449/212690
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020.
0102-4698
1982-6621
10.1590/0102-4698212442
S0102-46982020000100206
S0102-46982020000100206.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649298544459776