ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698212442 http://hdl.handle.net/11449/212690 |
Resumo: | Considering the teachers importance in the identification and encouragement of students with high abilities/giftedness, we propose to investigate and compare the structure and possibilities of teacher education on the topic in the Pedagogy course of UNESP, Marília Campus, in Brazil and in the Education Basic bachelor course and Masters in Teaching at UMinho, Gualtar Campus, in Portugal. The specific objectives are: to investigate students' knowledge about high abilities/giftedness; to analyze the relationship of research and extension projects with teacher education; to verify the productions collection on high abilities/giftedness in the campuses. The data were collected through interviews and consultation of the documentation bases. The production and acquisition of bibliographic materials, the way the topic is approached in the disciplines and the possibility of participating in research and extension projects are directly related to the scientific involvement of the teachers of the courses with the high abilities/giftedness. |
id |
UNSP_076b2fb8eb77a998be3bc499c6fdc736 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212690 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHOHIGH ABILITIES/GIFTEDNESS IN THE EDUCATION OF BRAZILIAN AND PORTUGUESE TEACHERS: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN THE CASES OF UNESP AND UMINHOALTAS CAPACIDADES/SUPERDOTACIÓN EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES BRASILEÑOS Y PORTUGUÉS: UN ESTUDIO COMPARATIVO ENTRE LOS CASOS DE UNESP Y UMINHOSpecial educationTeacher educationHigh abilitiesGiftednessEducação especialformação docentealtas habilidadessuperdotaçãoConsidering the teachers importance in the identification and encouragement of students with high abilities/giftedness, we propose to investigate and compare the structure and possibilities of teacher education on the topic in the Pedagogy course of UNESP, Marília Campus, in Brazil and in the Education Basic bachelor course and Masters in Teaching at UMinho, Gualtar Campus, in Portugal. The specific objectives are: to investigate students' knowledge about high abilities/giftedness; to analyze the relationship of research and extension projects with teacher education; to verify the productions collection on high abilities/giftedness in the campuses. The data were collected through interviews and consultation of the documentation bases. The production and acquisition of bibliographic materials, the way the topic is approached in the disciplines and the possibility of participating in research and extension projects are directly related to the scientific involvement of the teachers of the courses with the high abilities/giftedness.Teniendo en cuenta la importancia de los docentes para identificar y estimular a los estudiantes superdotados, proponemos investigar y comparar la estructura y las posibilidades de formación de docentes sobre este tema en el curso de Pedagogía en la UNESP, Campus de Marília, en Brasil, y el Grado en Educación Básica más el Máster en Enseñanza de UMinho, Campus de Gualtar, en Portugal. Los objetivos específicos son: investigar el conocimiento de los estudiantes sobre la superdotación; analizar la relación entre proyectos de investigación y extensión con la formación docente; verifique la colección de producciones sobre la superdotación de los campus. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas y consultas con las bases de documentación. La producción y adquisición de materiales bibliográficos, la forma en que se aborda el tema en las disciplinas y la posibilidad de participar en proyectos de investigación y extensión están directamente relacionado con la participación científica de los profesores de los cursos con la superdotación.Considerando-se a importância dos professores na identificação e estímulo dos estudantes com altas habilidades/superdotação (AH/SD), propomos investigar e comparar a estrutura e possibilidades da formação docente sobre esta temática no curso de Pedagogia da UNESP, Campus de Marília, no Brasil e o curso de Licenciatura em Educação Básica acrescido dos Mestrados em Ensino da UMinho, Campus de Gualtar, em Portugal. Os objetivos específicos são: investigar o conhecimento dos estudantes sobre AH/SD; analisar a relação de projetos de pesquisa e extensão com a formação de professores; verificar o acervo de produções sobre AH/SD dos campi. Os dados foram coletados por meio de entrevistas e consulta às bases de documentação. A produção e aquisição de materiais bibliográficos, a maneira como o assunto é abordado nas disciplinas e a possibilidade de participar de projetos de pesquisa e extensão tem relação direta com o envolvimento científico dos docentes dos cursos com as AH/SD.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade do MinhoUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Federal de Mato Grosso do SulUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade do MinhoMartins, Bárbara AmaralChacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP]Almeida, Leandro Da Silva2021-07-14T10:43:44Z2021-07-14T10:43:44Z2020-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698212442Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020.0102-46981982-6621http://hdl.handle.net/11449/21269010.1590/0102-4698212442S0102-46982020000100206S0102-46982020000100206.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212690Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:32Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO HIGH ABILITIES/GIFTEDNESS IN THE EDUCATION OF BRAZILIAN AND PORTUGUESE TEACHERS: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN THE CASES OF UNESP AND UMINHO ALTAS CAPACIDADES/SUPERDOTACIÓN EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES BRASILEÑOS Y PORTUGUÉS: UN ESTUDIO COMPARATIVO ENTRE LOS CASOS DE UNESP Y UMINHO |
title |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO |
spellingShingle |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO Martins, Bárbara Amaral Special education Teacher education High abilities Giftedness Educação especial formação docente altas habilidades superdotação |
title_short |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO |
title_full |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO |
title_fullStr |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO |
title_full_unstemmed |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO |
title_sort |
ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES BRASILEIROS E PORTUGUESES: UM ESTUDO COMPARATIVO ENTRE OS CASOS DA UNESP E DA UMINHO |
author |
Martins, Bárbara Amaral |
author_facet |
Martins, Bárbara Amaral Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP] Almeida, Leandro Da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP] Almeida, Leandro Da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Bárbara Amaral Chacon, Miguel Claudio Moriel [UNESP] Almeida, Leandro Da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special education Teacher education High abilities Giftedness Educação especial formação docente altas habilidades superdotação |
topic |
Special education Teacher education High abilities Giftedness Educação especial formação docente altas habilidades superdotação |
description |
Considering the teachers importance in the identification and encouragement of students with high abilities/giftedness, we propose to investigate and compare the structure and possibilities of teacher education on the topic in the Pedagogy course of UNESP, Marília Campus, in Brazil and in the Education Basic bachelor course and Masters in Teaching at UMinho, Gualtar Campus, in Portugal. The specific objectives are: to investigate students' knowledge about high abilities/giftedness; to analyze the relationship of research and extension projects with teacher education; to verify the productions collection on high abilities/giftedness in the campuses. The data were collected through interviews and consultation of the documentation bases. The production and acquisition of bibliographic materials, the way the topic is approached in the disciplines and the possibility of participating in research and extension projects are directly related to the scientific involvement of the teachers of the courses with the high abilities/giftedness. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-30 2021-07-14T10:43:44Z 2021-07-14T10:43:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698212442 Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020. 0102-4698 1982-6621 http://hdl.handle.net/11449/212690 10.1590/0102-4698212442 S0102-46982020000100206 S0102-46982020000100206.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698212442 http://hdl.handle.net/11449/212690 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020. 0102-4698 1982-6621 10.1590/0102-4698212442 S0102-46982020000100206 S0102-46982020000100206.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128103532199936 |