Estudo Comparativo Luso-Brasileiro sobre a Formação Inicial de Professores em Altas Habilidades/Superdotação com Enfoque nos Conteúdos Curriculares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Bárbara Amaral
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Chacon, Miguel Claudio Moriel, Almeida, Leandro Da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382418000300001
http://hdl.handle.net/11449/157705
Resumo: ABSTRACT: Students with high abilities/giftedness are part of the target public of Special Education. Thus, their particularities require educational measures appropriate to the maximum development of their potential, involving planning and implementation of pedagogical strategies consistent with the needs of students, pointing to the need for teacher education. From this perspective, it is considered essential that the educator has knowledge about the subject with high abilities/giftedness so that he/she can develop practices that favor the growth of students’ potentials and abilities. Thus, this paper aimed to analyze the curricula of teacher education that will work with children from three to 10 years of age in two public universities, one Brazilian (Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’, UNESP, Marília Campus) and another, Portuguese (Universidade do Minho, UMinho, Gualtar Campus). The purpose is to verify whether or not high abilities/giftedness constitute a disciplinary content in the initial education offered. From the analysis of the teaching plans of the disciplines, there were indications that this theme is addressed in the course of Pedagogy of UNESP and in the Masters’ in Teaching of UMinho. In view of this, the intention is to continue this investigation in order to confirm these results through interviews with the professors and students of these universities.
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spelling Estudo Comparativo Luso-Brasileiro sobre a Formação Inicial de Professores em Altas Habilidades/Superdotação com Enfoque nos Conteúdos CurricularesLuso-Brazilian Comparative Study on Initial Education of Teachers in High Abilities/Giftedness With Focus on Curricular ContentsTeacher educationCurriculaHigh abilitiesGiftednessSpecial EducationFormação docenteCurrículosAltas habilidadesSuperdotaçãoEducação EspecialABSTRACT: Students with high abilities/giftedness are part of the target public of Special Education. Thus, their particularities require educational measures appropriate to the maximum development of their potential, involving planning and implementation of pedagogical strategies consistent with the needs of students, pointing to the need for teacher education. From this perspective, it is considered essential that the educator has knowledge about the subject with high abilities/giftedness so that he/she can develop practices that favor the growth of students’ potentials and abilities. Thus, this paper aimed to analyze the curricula of teacher education that will work with children from three to 10 years of age in two public universities, one Brazilian (Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’, UNESP, Marília Campus) and another, Portuguese (Universidade do Minho, UMinho, Gualtar Campus). The purpose is to verify whether or not high abilities/giftedness constitute a disciplinary content in the initial education offered. From the analysis of the teaching plans of the disciplines, there were indications that this theme is addressed in the course of Pedagogy of UNESP and in the Masters’ in Teaching of UMinho. In view of this, the intention is to continue this investigation in order to confirm these results through interviews with the professors and students of these universities.RESUMO: Alunos com altas habilidades/superdotação (AH/SD) fazem parte do público-alvo da Educação Especial. Assim, suas particularidades requerem medidas educacionais apropriadas ao desenvolvimento máximo de suas potencialidades, envolvendo planejamento e implementação de estratégias pedagógicas condizentes com as necessidades dos estudantes, o que perpassa pela necessidade de formação de professores. Nessa perspectiva, julga-se imprescindível que o educador possua conhecimentos sobre a temática das AH/SD para que possa desenvolver práticas que favoreçam o crescimento dos potenciais e das habilidades dos alunos. Desse modo, este artigo teve por objetivo analisar os currículos da formação de professores que atuarão junto a crianças dos três aos 10 anos de idade, em duas universidades públicas, uma brasileira (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; UNESP, Campus de Marília) e outra portuguesa (Universidade do Minho; UMinho, Campus de Gualtar). O intuito é verificar se as AH/SD constituem, ou não, um conteúdo disciplinar presente na formação inicial oferecida. A partir da análise dos planos de ensino das disciplinas, encontraram-se indícios de que tal temática é abordada no curso de Pedagogia da UNESP e nos Mestrados em Ensino da UMinho. Pretende-se, dessa maneira, dar continuidade a essa investigação a fim de confirmar esses resultados a partir de entrevistas com os docentes e estudantes dessas universidades.Universidade do Minho, Portugal Programa de Doutorado Sanduíche no ExteriorUniversidade Estadual Paulista Programa de Pós-Graduação em EducaçãoUniversidade Federal do Mato Grosso do SulUniversidade Estadual Paulista Departamento de Educação EspecialUniversidade do Minho Instituto de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Programa de Pós-Graduação em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Departamento de Educação EspecialAssociação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEEUniversidade do Minho, Portugal Programa de Doutorado Sanduíche no ExteriorUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal do Mato Grosso do SulUniversidade do Minho Instituto de EducaçãoMartins, Bárbara AmaralChacon, Miguel Claudio MorielAlmeida, Leandro Da Silva2018-11-12T17:26:35Z2018-11-12T17:26:35Z2018-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article309-326application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382418000300001Revista Brasileira de Educação Especial. Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE, v. 24, n. 3, p. 309-326, 2018.1413-6538http://hdl.handle.net/11449/15770510.1590/s1413-65382418000300001S1413-65382018000300309S1413-65382018000300309.pdf31682973187828870000-0002-6473-8958SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Especial0,197info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-04T06:15:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157705Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:28:50.312693Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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