Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tuleski, Silvana C. [UNESP]
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Eidt, Nádia M., Menechinni, Andria N., Silva, Elisângela F. Da, Sponchiado, Dirlene, Colchon, Patrícia D.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-80232005000100010
http://hdl.handle.net/11449/211536
Resumo: The purpose of this study is to discuss the work of a group of Psychology students from the State University of Maringá (UEM) at a public school, in 2000. The importance of their work is the characterization the role of the school psychologist, as well as his practices, which was made possible through a critical examination of the relationships established in that school in regard to indiscipline and teaching practices. The idea of an intervention arose from the complaints expressed and which were related to indiscipline among students in the first year of grammar school. The work involved teachers, parents, the technical-pedagogical team and students. It was observed that some teachers were capable of identifying a relationship between indiscipline, social context, teaching practice and school context. Besides that, it was observed integration among students along with the decline of rivalry and unruly behavior.
id UNSP_090f5f15608eb929232f253438980c18
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211536
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntasTurning our eyes to the teacher: psychology and pedagogy walking togetherTeaching practicesIndisciplinePupil-teacher relationshipPsicologia escolarPrática pedagógicaRelação professor-alunoIndisciplinaThe purpose of this study is to discuss the work of a group of Psychology students from the State University of Maringá (UEM) at a public school, in 2000. The importance of their work is the characterization the role of the school psychologist, as well as his practices, which was made possible through a critical examination of the relationships established in that school in regard to indiscipline and teaching practices. The idea of an intervention arose from the complaints expressed and which were related to indiscipline among students in the first year of grammar school. The work involved teachers, parents, the technical-pedagogical team and students. It was observed that some teachers were capable of identifying a relationship between indiscipline, social context, teaching practice and school context. Besides that, it was observed integration among students along with the decline of rivalry and unruly behavior.O presente estudo busca apresentar o trabalho da Equipe de Estágio do 5º ano de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (UEM), em uma escola pública, no ano de 2000. A importância deste trabalho está na reflexão sobre o papel do psicólogo escolar, bem como de suas práticas, considerando que o trabalho realizado desenvolveu um processo de questionamento das relações estabelecidas nessa escola no que diz respeito à indisciplina e à prática pedagógica. Uma intervenção foi proposta a partir das queixas apresentadas, relacionadas à indisciplina dos alunos das quintas séries. O trabalho envolveu os integrantes da instituição escolar: professores, pais, equipe técnico-pedagógica e alunos. Como resultados pôde-se verificar que alguns integrantes do grupo de professores conseguiram perceber as relações existentes entre indisciplina, contexto escolar e social e prática pedagógica. Além disso, ocorreu uma integração entre os alunos, diminuindo a rivalidade e a indisciplina existentes entre eles.Universidade Estadual de Maringá, Departamento de PsicologiaMongeral Previdência & SegurosPUCCAMPCNPq/BrasilUNEMATUNESP/AraraquaraUNESP/AraraquaraUniversidade Federal Fluminense, Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual de MaringáMongeral Previdência & SegurosPUCCAMPCNPq/BrasilUNEMATUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Tuleski, Silvana C. [UNESP]Eidt, Nádia M.Menechinni, Andria N.Silva, Elisângela F. DaSponchiado, DirleneColchon, Patrícia D.2021-07-14T10:25:52Z2021-07-14T10:25:52Z2005-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article129-137application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-80232005000100010Revista do Departamento de Psicologia. UFF. Niterói, RJ, Brazil: Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 17, n. 1, p. 129-137, 2005.0104-8023http://hdl.handle.net/11449/21153610.1590/S0104-80232005000100010S0104-80232005000100010S0104-80232005000100010.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista do Departamento de Psicologia. UFFinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-04T06:10:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211536Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:54:15.501490Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas
Turning our eyes to the teacher: psychology and pedagogy walking together
title Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas
spellingShingle Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas
Tuleski, Silvana C. [UNESP]
Teaching practices
Indiscipline
Pupil-teacher relationship
Psicologia escolar
Prática pedagógica
Relação professor-aluno
Indisciplina
title_short Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas
title_full Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas
title_fullStr Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas
title_full_unstemmed Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas
title_sort Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas
author Tuleski, Silvana C. [UNESP]
author_facet Tuleski, Silvana C. [UNESP]
Eidt, Nádia M.
Menechinni, Andria N.
Silva, Elisângela F. Da
Sponchiado, Dirlene
Colchon, Patrícia D.
author_role author
author2 Eidt, Nádia M.
Menechinni, Andria N.
Silva, Elisângela F. Da
Sponchiado, Dirlene
Colchon, Patrícia D.
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Mongeral Previdência & Seguros
PUCCAMP
CNPq/Brasil
UNEMAT
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Tuleski, Silvana C. [UNESP]
Eidt, Nádia M.
Menechinni, Andria N.
Silva, Elisângela F. Da
Sponchiado, Dirlene
Colchon, Patrícia D.
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching practices
Indiscipline
Pupil-teacher relationship
Psicologia escolar
Prática pedagógica
Relação professor-aluno
Indisciplina
topic Teaching practices
Indiscipline
Pupil-teacher relationship
Psicologia escolar
Prática pedagógica
Relação professor-aluno
Indisciplina
description The purpose of this study is to discuss the work of a group of Psychology students from the State University of Maringá (UEM) at a public school, in 2000. The importance of their work is the characterization the role of the school psychologist, as well as his practices, which was made possible through a critical examination of the relationships established in that school in regard to indiscipline and teaching practices. The idea of an intervention arose from the complaints expressed and which were related to indiscipline among students in the first year of grammar school. The work involved teachers, parents, the technical-pedagogical team and students. It was observed that some teachers were capable of identifying a relationship between indiscipline, social context, teaching practice and school context. Besides that, it was observed integration among students along with the decline of rivalry and unruly behavior.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06
2021-07-14T10:25:52Z
2021-07-14T10:25:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-80232005000100010
Revista do Departamento de Psicologia. UFF. Niterói, RJ, Brazil: Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 17, n. 1, p. 129-137, 2005.
0104-8023
http://hdl.handle.net/11449/211536
10.1590/S0104-80232005000100010
S0104-80232005000100010
S0104-80232005000100010.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-80232005000100010
http://hdl.handle.net/11449/211536
identifier_str_mv Revista do Departamento de Psicologia. UFF. Niterói, RJ, Brazil: Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 17, n. 1, p. 129-137, 2005.
0104-8023
10.1590/S0104-80232005000100010
S0104-80232005000100010
S0104-80232005000100010.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista do Departamento de Psicologia. UFF
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 129-137
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128719365079040