Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-80232005000100010 http://hdl.handle.net/11449/211536 |
Resumo: | The purpose of this study is to discuss the work of a group of Psychology students from the State University of Maringá (UEM) at a public school, in 2000. The importance of their work is the characterization the role of the school psychologist, as well as his practices, which was made possible through a critical examination of the relationships established in that school in regard to indiscipline and teaching practices. The idea of an intervention arose from the complaints expressed and which were related to indiscipline among students in the first year of grammar school. The work involved teachers, parents, the technical-pedagogical team and students. It was observed that some teachers were capable of identifying a relationship between indiscipline, social context, teaching practice and school context. Besides that, it was observed integration among students along with the decline of rivalry and unruly behavior. |
id |
UNSP_090f5f15608eb929232f253438980c18 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211536 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntasTurning our eyes to the teacher: psychology and pedagogy walking togetherTeaching practicesIndisciplinePupil-teacher relationshipPsicologia escolarPrática pedagógicaRelação professor-alunoIndisciplinaThe purpose of this study is to discuss the work of a group of Psychology students from the State University of Maringá (UEM) at a public school, in 2000. The importance of their work is the characterization the role of the school psychologist, as well as his practices, which was made possible through a critical examination of the relationships established in that school in regard to indiscipline and teaching practices. The idea of an intervention arose from the complaints expressed and which were related to indiscipline among students in the first year of grammar school. The work involved teachers, parents, the technical-pedagogical team and students. It was observed that some teachers were capable of identifying a relationship between indiscipline, social context, teaching practice and school context. Besides that, it was observed integration among students along with the decline of rivalry and unruly behavior.O presente estudo busca apresentar o trabalho da Equipe de Estágio do 5º ano de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (UEM), em uma escola pública, no ano de 2000. A importância deste trabalho está na reflexão sobre o papel do psicólogo escolar, bem como de suas práticas, considerando que o trabalho realizado desenvolveu um processo de questionamento das relações estabelecidas nessa escola no que diz respeito à indisciplina e à prática pedagógica. Uma intervenção foi proposta a partir das queixas apresentadas, relacionadas à indisciplina dos alunos das quintas séries. O trabalho envolveu os integrantes da instituição escolar: professores, pais, equipe técnico-pedagógica e alunos. Como resultados pôde-se verificar que alguns integrantes do grupo de professores conseguiram perceber as relações existentes entre indisciplina, contexto escolar e social e prática pedagógica. Além disso, ocorreu uma integração entre os alunos, diminuindo a rivalidade e a indisciplina existentes entre eles.Universidade Estadual de Maringá, Departamento de PsicologiaMongeral Previdência & SegurosPUCCAMPCNPq/BrasilUNEMATUNESP/AraraquaraUNESP/AraraquaraUniversidade Federal Fluminense, Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual de MaringáMongeral Previdência & SegurosPUCCAMPCNPq/BrasilUNEMATUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Tuleski, Silvana C. [UNESP]Eidt, Nádia M.Menechinni, Andria N.Silva, Elisângela F. DaSponchiado, DirleneColchon, Patrícia D.2021-07-14T10:25:52Z2021-07-14T10:25:52Z2005-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article129-137application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-80232005000100010Revista do Departamento de Psicologia. UFF. Niterói, RJ, Brazil: Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 17, n. 1, p. 129-137, 2005.0104-8023http://hdl.handle.net/11449/21153610.1590/S0104-80232005000100010S0104-80232005000100010S0104-80232005000100010.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista do Departamento de Psicologia. UFFinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-04T06:10:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211536Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:54:15.501490Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas Turning our eyes to the teacher: psychology and pedagogy walking together |
title |
Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas |
spellingShingle |
Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas Tuleski, Silvana C. [UNESP] Teaching practices Indiscipline Pupil-teacher relationship Psicologia escolar Prática pedagógica Relação professor-aluno Indisciplina |
title_short |
Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas |
title_full |
Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas |
title_fullStr |
Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas |
title_full_unstemmed |
Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas |
title_sort |
Voltando o olhar para o professor: a psicologia e pedagogia caminhando juntas |
author |
Tuleski, Silvana C. [UNESP] |
author_facet |
Tuleski, Silvana C. [UNESP] Eidt, Nádia M. Menechinni, Andria N. Silva, Elisângela F. Da Sponchiado, Dirlene Colchon, Patrícia D. |
author_role |
author |
author2 |
Eidt, Nádia M. Menechinni, Andria N. Silva, Elisângela F. Da Sponchiado, Dirlene Colchon, Patrícia D. |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Mongeral Previdência & Seguros PUCCAMP CNPq/Brasil UNEMAT Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tuleski, Silvana C. [UNESP] Eidt, Nádia M. Menechinni, Andria N. Silva, Elisângela F. Da Sponchiado, Dirlene Colchon, Patrícia D. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching practices Indiscipline Pupil-teacher relationship Psicologia escolar Prática pedagógica Relação professor-aluno Indisciplina |
topic |
Teaching practices Indiscipline Pupil-teacher relationship Psicologia escolar Prática pedagógica Relação professor-aluno Indisciplina |
description |
The purpose of this study is to discuss the work of a group of Psychology students from the State University of Maringá (UEM) at a public school, in 2000. The importance of their work is the characterization the role of the school psychologist, as well as his practices, which was made possible through a critical examination of the relationships established in that school in regard to indiscipline and teaching practices. The idea of an intervention arose from the complaints expressed and which were related to indiscipline among students in the first year of grammar school. The work involved teachers, parents, the technical-pedagogical team and students. It was observed that some teachers were capable of identifying a relationship between indiscipline, social context, teaching practice and school context. Besides that, it was observed integration among students along with the decline of rivalry and unruly behavior. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06 2021-07-14T10:25:52Z 2021-07-14T10:25:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-80232005000100010 Revista do Departamento de Psicologia. UFF. Niterói, RJ, Brazil: Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 17, n. 1, p. 129-137, 2005. 0104-8023 http://hdl.handle.net/11449/211536 10.1590/S0104-80232005000100010 S0104-80232005000100010 S0104-80232005000100010.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-80232005000100010 http://hdl.handle.net/11449/211536 |
identifier_str_mv |
Revista do Departamento de Psicologia. UFF. Niterói, RJ, Brazil: Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, v. 17, n. 1, p. 129-137, 2005. 0104-8023 10.1590/S0104-80232005000100010 S0104-80232005000100010 S0104-80232005000100010.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista do Departamento de Psicologia. UFF |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
129-137 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128719365079040 |