Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em Pedagogia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190040003 http://hdl.handle.net/11449/211734 |
Resumo: | This study addresses the critical education of teachers in Science teaching and analyzes challenges and formative potentials of the Course Completion Work (CCW) done by future educators, from the perspective of Education, through socio-scientific issues. It also seeks to stimulate and promote, during this process, the subjectivity, creativity and authorship of the subjects involved. Based on Adorno’s theoretical concepts, and data obtained through field notes and class recordings, three dimensions were created: the half-education, transition and education dimensions. We conclude that education from the perspective of socio-scientific issues contributed to critical education in Nature Sciences to educators in training, both to act in teaching as well as in the educational process of producing the CCW. We believe that this research also brings contributions to explain the construction of autonomy, creativity and appreciation of subjectivity in the search for authorship in academic work. |
id |
UNSP_0a11d70589d55a679dc9c54a65e99355 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211734 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em PedagogiaAdorno’s concepts of education and half-education in the analysis of the course completion works on socio-scientific issues, in a Pedagogy ProgramTeacher trainingScience teachingPedagogy programCourse completion workFormação de professoresCurso de pedagogiaEnsino de ciênciasTrabalho de conclusão de cursoThis study addresses the critical education of teachers in Science teaching and analyzes challenges and formative potentials of the Course Completion Work (CCW) done by future educators, from the perspective of Education, through socio-scientific issues. It also seeks to stimulate and promote, during this process, the subjectivity, creativity and authorship of the subjects involved. Based on Adorno’s theoretical concepts, and data obtained through field notes and class recordings, three dimensions were created: the half-education, transition and education dimensions. We conclude that education from the perspective of socio-scientific issues contributed to critical education in Nature Sciences to educators in training, both to act in teaching as well as in the educational process of producing the CCW. We believe that this research also brings contributions to explain the construction of autonomy, creativity and appreciation of subjectivity in the search for authorship in academic work.Este estudo aborda a formação crítica de professores no ensino de Ciências e analisa desafios e potencialidades formativas da realização do Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) por futuros pedagogos, na perspectiva da Educação, por meio das questões sociocientíficas, bem como busca estimular e promover, durante este processo, a subjetividade, a criatividade e a autoria dos sujeitos envolvidos. A partir dos conceitos teóricos de Theodor Adorno e dos dados obtidos por meio de notas de campo e de gravações das aulas foram criadas três dimensões: semiformativa, transição e dimensão formativa. Concluímos que a Educação, na perspectiva das questões sociocientíficas, contribuiu para a formação crítica em Ciências da Natureza de estudantes de pedagogia em formação, tanto para atuarem na docência, como no processo formativo da elaboração do TCC. Acreditamos que esta pesquisa também traz contribuições para compreender a construção da autonomia, da criatividade e da valorização da subjetividade na busca pela autoria no trabalho acadêmico.Universidade Federal de Goiás (UFG), Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Física e QuímicaUniversidade Federal de Goiás, Instituto de FísicaUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Física e QuímicaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal de Goiás (UFG)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de GoiásGenovese, Cinthia Leticia De Carvalho RoversiCarvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP]Genovese, Luiz Gonzaga Roversi2021-07-14T10:28:52Z2021-07-14T10:28:52Z2019-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article873-891application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190040003Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 25, n. 4, p. 873-891, 2019.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21173410.1590/1516-731320190040003S1516-73132019000400873S1516-73132019000400873.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-03T06:07:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211734Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:47:15.189322Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em Pedagogia Adorno’s concepts of education and half-education in the analysis of the course completion works on socio-scientific issues, in a Pedagogy Program |
title |
Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em Pedagogia |
spellingShingle |
Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em Pedagogia Genovese, Cinthia Leticia De Carvalho Roversi Teacher training Science teaching Pedagogy program Course completion work Formação de professores Curso de pedagogia Ensino de ciências Trabalho de conclusão de curso |
title_short |
Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em Pedagogia |
title_full |
Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em Pedagogia |
title_fullStr |
Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em Pedagogia |
title_full_unstemmed |
Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em Pedagogia |
title_sort |
Os conceitos de formação e semiformação de Adorno na análise de trabalhos de conclusão de curso sobre questões sociocientíficas na graduação em Pedagogia |
author |
Genovese, Cinthia Leticia De Carvalho Roversi |
author_facet |
Genovese, Cinthia Leticia De Carvalho Roversi Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP] Genovese, Luiz Gonzaga Roversi |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP] Genovese, Luiz Gonzaga Roversi |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás (UFG) Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal de Goiás |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Genovese, Cinthia Leticia De Carvalho Roversi Carvalho, Washington Luiz Pacheco De [UNESP] Genovese, Luiz Gonzaga Roversi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Science teaching Pedagogy program Course completion work Formação de professores Curso de pedagogia Ensino de ciências Trabalho de conclusão de curso |
topic |
Teacher training Science teaching Pedagogy program Course completion work Formação de professores Curso de pedagogia Ensino de ciências Trabalho de conclusão de curso |
description |
This study addresses the critical education of teachers in Science teaching and analyzes challenges and formative potentials of the Course Completion Work (CCW) done by future educators, from the perspective of Education, through socio-scientific issues. It also seeks to stimulate and promote, during this process, the subjectivity, creativity and authorship of the subjects involved. Based on Adorno’s theoretical concepts, and data obtained through field notes and class recordings, three dimensions were created: the half-education, transition and education dimensions. We conclude that education from the perspective of socio-scientific issues contributed to critical education in Nature Sciences to educators in training, both to act in teaching as well as in the educational process of producing the CCW. We believe that this research also brings contributions to explain the construction of autonomy, creativity and appreciation of subjectivity in the search for authorship in academic work. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-20 2021-07-14T10:28:52Z 2021-07-14T10:28:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190040003 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 25, n. 4, p. 873-891, 2019. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/211734 10.1590/1516-731320190040003 S1516-73132019000400873 S1516-73132019000400873.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190040003 http://hdl.handle.net/11449/211734 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 25, n. 4, p. 873-891, 2019. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320190040003 S1516-73132019000400873 S1516-73132019000400873.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
873-891 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128700852469760 |